NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04 Symbolismus TEMA : Literatura pro devátý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na představitele světového symbolismu. Nejprve si žáci zopakují formou hry poznatky, které si osvojili v předchozích hodinách (soumrak století) a poté jim je vysvětlen pojem symbolismus a uvedení hlavní světoví představitelé. Návod ke hře: žáci si překreslí tabulku do sešitu (případně učitel nakopíruje) poté jsou postupně zobrazeny odpovědi. Žák podle svých vědomostí odpovídá na otázky ANO – NE a podle toho vybarví příslušné pole Specifické potřeby: červená a zelená pastelka, fix… Klíčová slova: symbolismus, Stéphane Mallarmé, Walt Whitman Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova, výtvarná výchova Klíčové kompetence: kompetenci k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
1. Arhur Shopenhauer je voluntarista
2. L´art pour l´art je umění zmaru a beznaděje
3. E. A. Poe je autorem díla Hodiny v řece
4. V roce 1863 se konal Salón odmítnutých
5. Impresionismus nese název podle díla Clauda Moneta
6. Autoři této doby chtějí působit na čtenáře poetickými obraty, užívají eufemismy …
7. Charles Baudelaire je autorem sbírky Květy zla
8. Paul Verlaine napsal sbírku Opilý koráb
9. Rimbaudovou básní Samohlásky se v pozdějších letech inspiroval V. Nezval
SYMBOLISMUS
vznikl ve Francii v 80. letech 19. století autoři se vyjadřují symbolem = zástupné pojmenování př. podzim = stáří …
1842 – 1898 pocházel z úřednické rodiny středoškolský profesor a novinář považován za pokračovatele Verlaina báseň = tajemství, ke kterému musí čtenář hledat klíč abstraktní, těžko dešifrovatelné texty nezajímala ho realita sama, ale dojmy, vjemy a pocity, které vytváří Faunovo pozdní odpoledne
WALT WHITMAN 1819 – 1892 americký básník pocházel z řemeslnicko-farmářské rodiny vyrůstal ve městě i na venkově vystřídal řadu zaměstnání Stébla trávy zavrhuje církev, věří v moc vědy vyznává demokracii měl vliv na vytváření evropského symbolismu