Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořenízáří 2012 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka ( DUM 04) Rozmanitost přírody Téma – název učebního materiálu Třídění zeleniny Anotace prezentace určená k pojmenování běžných druhů zeleniny a na základě určení, která část zeleniny je nejvíce využívána, k třídění podle druhů (plodová, listová, košťálová, kořenová, cibulová) v průběhu prezentace je zdůrazněn význam zeleniny v naší výživě využívání čtení textů „víte, že…“ k získávání dalších informací vlastním čtením součástí prezentace je pracovní list k procvičení učiva (řešení lze upravovat podle zvyklostí-diskuse)
TŘÍDĚNÍ ZELENINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,je Mgr. Stanislava Junková.
Jakým slovem označíš všechny rostliny na této zahradě?ZELENINA
zelenina obsahuje mnoho vitamínů, které jsou důležité pro naše zdraví a naše tělo si je neumí vyrobit je důležitým zdrojem vlákniny, která napomáhá dobrému trávení – říká se jí „kartáč střev“ Proč je pro nás zelenina tak důležitá?
pojmenuj zeleninu na obrázku urči, pro kterou část se především pěstuje zjisti, ke kterému druhu tedy patří přečti si zajímavost nejprve si ale raději zopakujme z 1. třídy
ČÁSTI ROSTLINY obsahuje semena
ZELENINA LISTOVÁ salát špenát pěstují se pro listy
Lidé prý kdysi dávno věřili, že salát může působit jako lék na spaní. VÍTE, ŽE:
ZELENINA KOŠŤÁLOVÁ brokolice kedluben zelí květák růžičková kapusta pěstují se pro košťál = zdužnatělý stonek květák pro zdužnatělé květy
VÍTE, ŽE: Zelí obsahuje dvakrát více vitamínu C než citrón.
ZELENINA CIBULOVÁ pěstují se pro cibuli cibule česnek pór
Můžeme poradit mamince, aby při krájení cibule namáčela nůž do studené vody - nebudou jí slzet oči. VÍTE, ŽE:
ZELENINA PLODOVÁ pěstují se pro plody rajče okurka paprika
Rajče je příbuzné bramborám? Mají stejná „příjmení“ – lilek brambor a lilek rajče. VÍTE, ŽE:
ZELENINA KOŘENOVÁ pěstují se pro kořen ředkvičkaceler mrkevpetržel
V mrkvi je mnoho vitamínu, který nám pomáhá udržet si dobrý zrak. VÍTE, ŽE:
Zopakujme si druhy zeleniny: ZELENINA KOŘENOVÁ CIBULOVÁ PLODOVÁ LISTOVÁ KOŠŤÁLOVÁ
SAMOSTATNÁ PRÁCE nakopírujte si pracovní list můžete pracovat samostatně nebo i ve dvojicích z nabídky zeleniny v následujícím okně vyberte a nakreslete, co bychom potřebovali k uvaření tří jídel kontrolu proveďte prezentací POZOR! správných řešení ale může být podle zvyklostí více – pohovořte si o tom
CO BUDE DNES K OBĚDU? zeleninová polévka lečo šopský salát
PRACOVNÍ LIST zeleninová polévkalečošopský salát
KONTROLA zeleninová polévkalečošopský salát
A zbytek si dáme zítra! Protože… ZELENINA JE ZDRAVÁ!
geograph.org.uk_-_4530.jpg ZDROJE: