Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivityIII/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Básnické školy 2/19st. Barbora Černíčková.
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Česká literatura 2. pol. 19.století
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Výlet do české literatury
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obecné poučení o literatuře
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Český kritický realismus
Vítězslav Hálek Májovci
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jan Neruda –
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Jan Neruda (1834 – 1891) (1834 – 1891) básnická tvorba OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
Tento materi á l byl vytvořen v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Jan Neruda Básník a fejetonista. Májovci
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Jan Neruda - dílo.
CHARAKTERISTIKA JAN NERUDA Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
JAN NERUDA Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Eliška Krásnohorská
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Karolína Světlá
Jan Neruda 8. ročník.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda Open Presentation.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Májovci.
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Počátky slovesného umění
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Česká literatura 60. a 70. let 19. století Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_16 Autor:Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Český jazyk a literatura Ročník: Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Tematický okruh:Literatura Téma:Česká literatura 60. a 70. let 19. století Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM:10 – 20 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o české literatuře 60. a 70. let 19. století. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují s charakteristikou tohoto období a spisovateli této doby. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

Česká literatura 60. a 70. let 19. století

Charakteristika období po porážce revoluce 1848 nastalo období Bachova absolutismu = policejní opatření, persekuce, významné osobnosti opatřeny (žaláře, vyhnanství – Havlíček, Sabina, Frič) nová politická situace: národní strana rozdělena na staročechy a mladočechy rozkvět kultury: vznik Sokola (M. Tyrš), pěvecký spolek Hlahol, Umělecké besedy 1862 otevřeno Prozatímní divadlo 1868 položen základní kámen k Národnímu divadlu, 1881 požár, 1883 znovu otevřeno nástup nové literární generace - májovci

Národní divadlo 20_n%C3%A1rodn%C3%AD_divadlo.jpg

Májovci almanach Máj – název vycházel ze sympatií k Máchovi májovci: Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Karolína Světlá, Adolf Heyduk, Václav Šolc, Rudolf Mayer. vrstevníci májovců: Gustav Pfleger-Moravský, Jakub Arbes zásady májovců: boj proti útisku sociálnímu a národnostnímu (zájem o přítomnost), tvorba pro lid, realismus (pravdivý obraz skutečnosti), snaha povznést českou literaturu na světovou úroveň Úkoly: Kdo je to vrstevník? Co je to realismus a jaké jsou jeho znaky?

Odpovědi: vrstevník = současník realismus = lit. směr zachycující pravdivou skutečnost, historické postavy

Májovci - poezie Jan Neruda (1834 – 1891) narodil se v Praze na Malé Straně studoval práva a filozofii cestoval: Paříž, Balkán, Egypt aj. novinář – redaktor Národních listů, psal fejetony kritik – literární a divadelní básník – 6 básnických sbírek

Dílo Jana Nerudy Hřbitovní kvítí – pocity pesimismu, soucitu (národní situace, nešťastná láska Nerudy, chudoba) Knihy veršů – sociální balada = lyrickoepická báseň s tragickým koncem, který způsobuje sociální situace, např. Dědova mísa – vnuk poučuje otce, že se chová bezcitně k dědovi; Vším jsem byl rád – báseň, ve které rozmýšlí nad svým životem, tzv. bilancuje. Známý je refrén báseň: „a čím jsem byl, tím jsem byl rád…“

Dílo Jana Nerudy Písně kosmické – o vztahu člověka a vesmíru, báseň A mluví člověk (známá z filmu Marečku, podejte mi pero) o cestě lidí od bezmoci k vítězství = poznání vesmíru. Víra v lidský rozum a lidské schopnosti, v národní sílu. Motiv lva. „My přijdem blíž, my přijdem blíž, my světů dožijeme, my bijem o mříž, ducha lvi, a my ji rozbijeme!“ Marečku, podejte mi pero - my bijem o mříž - YouTube Marečku, podejte mi pero - my bijem o mříž - YouTube

Dílo Jana Nerudy Balady a romance – náměty: biblické – např. Balada štědrovečerní, národní – Romance o Karlu IV., tragické lidské osudy – Balada horská (dítě si myslí, že byliny zahojí rány Ježíše Krista na kříži) Prosté motivy – přírodní lyrika, 4 oddíly: Jarní, Letní, Podzimní, Zimní Zpěvy páteční – vydána posmrtně J. Vrchlickým. Téma: národ, vlastenectví, víra v národ.

Dílo Jana Nerudy prozaická díla: fejetony – speciální značka - publicistický žánr, tištěny pod čarou = podčárníky, aktuální situace, vlastní názor,vtip povídky: Malostranské povídky – 13 povídek z prostředí Malé Strany, 13 osudů, řešení tragické i smírné

Májovci Vítězslav Hálek (1835 – 1874) narodil se na Mělnicku žil na venkově Nerudův přítel studoval filozofii novinář – Národní listy básník /Jan_Vil%C3%ADmek_- _V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek.jpg /Jan_Vil%C3%ADmek_- _V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek.jpg

Dílo Vítězslava Hálka básně: sbírka Pohádky z naší vesnice – epické dílo, kritika sociálních vztahů sbírka Večerní písně – lyrické dílo, optimismus a radost ze života (X Neruda a jeho pesimismus), šťastná láska, vztah k přírodě povídky: Na vejminku – vztahy rodičů a jejich dětí Muzikantská Liduška – touha po majetku, rodiče nepřáli lásce Na statku a v chaloupce – vztahy mezi lidmi na vesnici, blahobyt X chudoba, nesoulad ve vztazích X spokojenost

Májovci - próza Karolína Světlá (1830 – 1899) psala povídky a romány, hlavní postavy: emancipované ženy tzv. ještědské romány – vrchol tvorby. 5 žen = 5 příběhů, láska X mravní povinnost, mravní povinnost = vítězství: Vesnický román, Kříž u potoka, Kantůrčice, Frantina, Nemodlenec. povídka Hubička – o lásce, Eliška Krásnohorská upravila jako libreto k Smetanově opeře Hubička. povídka Černý Petříček – pražské prostředí, autorčino mládí 8/Karolina_Svetla.jpg 8/Karolina_Svetla.jpg

Májovci - próza Další spisovatelé: Gustav Pfleger-Moravský – sociální témata Jakub Arbes – tvůrce romaneta Romaneto: kratší rozsah prózy, dramatické dobrodružství, fantastický – napínavý děj, pointa, záhady, vše vysvětleno vědecky, logicky. Např. Newtonův mozek (rychlejší stroj než světelný paprsek, proti válce), Svatý Xaverius (o záhadě obrazu v malostranském kostele sv. Mikuláše)

Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN