Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Česká literatura 60. a 70. let 19. století Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_16 Autor:Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Český jazyk a literatura Ročník: Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Tematický okruh:Literatura Téma:Česká literatura 60. a 70. let 19. století Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM:10 – 20 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o české literatuře 60. a 70. let 19. století. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují s charakteristikou tohoto období a spisovateli této doby. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.
Česká literatura 60. a 70. let 19. století
Charakteristika období po porážce revoluce 1848 nastalo období Bachova absolutismu = policejní opatření, persekuce, významné osobnosti opatřeny (žaláře, vyhnanství – Havlíček, Sabina, Frič) nová politická situace: národní strana rozdělena na staročechy a mladočechy rozkvět kultury: vznik Sokola (M. Tyrš), pěvecký spolek Hlahol, Umělecké besedy 1862 otevřeno Prozatímní divadlo 1868 položen základní kámen k Národnímu divadlu, 1881 požár, 1883 znovu otevřeno nástup nové literární generace - májovci
Národní divadlo 20_n%C3%A1rodn%C3%AD_divadlo.jpg
Májovci almanach Máj – název vycházel ze sympatií k Máchovi májovci: Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Karolína Světlá, Adolf Heyduk, Václav Šolc, Rudolf Mayer. vrstevníci májovců: Gustav Pfleger-Moravský, Jakub Arbes zásady májovců: boj proti útisku sociálnímu a národnostnímu (zájem o přítomnost), tvorba pro lid, realismus (pravdivý obraz skutečnosti), snaha povznést českou literaturu na světovou úroveň Úkoly: Kdo je to vrstevník? Co je to realismus a jaké jsou jeho znaky?
Odpovědi: vrstevník = současník realismus = lit. směr zachycující pravdivou skutečnost, historické postavy
Májovci - poezie Jan Neruda (1834 – 1891) narodil se v Praze na Malé Straně studoval práva a filozofii cestoval: Paříž, Balkán, Egypt aj. novinář – redaktor Národních listů, psal fejetony kritik – literární a divadelní básník – 6 básnických sbírek
Dílo Jana Nerudy Hřbitovní kvítí – pocity pesimismu, soucitu (národní situace, nešťastná láska Nerudy, chudoba) Knihy veršů – sociální balada = lyrickoepická báseň s tragickým koncem, který způsobuje sociální situace, např. Dědova mísa – vnuk poučuje otce, že se chová bezcitně k dědovi; Vším jsem byl rád – báseň, ve které rozmýšlí nad svým životem, tzv. bilancuje. Známý je refrén báseň: „a čím jsem byl, tím jsem byl rád…“
Dílo Jana Nerudy Písně kosmické – o vztahu člověka a vesmíru, báseň A mluví člověk (známá z filmu Marečku, podejte mi pero) o cestě lidí od bezmoci k vítězství = poznání vesmíru. Víra v lidský rozum a lidské schopnosti, v národní sílu. Motiv lva. „My přijdem blíž, my přijdem blíž, my světů dožijeme, my bijem o mříž, ducha lvi, a my ji rozbijeme!“ Marečku, podejte mi pero - my bijem o mříž - YouTube Marečku, podejte mi pero - my bijem o mříž - YouTube
Dílo Jana Nerudy Balady a romance – náměty: biblické – např. Balada štědrovečerní, národní – Romance o Karlu IV., tragické lidské osudy – Balada horská (dítě si myslí, že byliny zahojí rány Ježíše Krista na kříži) Prosté motivy – přírodní lyrika, 4 oddíly: Jarní, Letní, Podzimní, Zimní Zpěvy páteční – vydána posmrtně J. Vrchlickým. Téma: národ, vlastenectví, víra v národ.
Dílo Jana Nerudy prozaická díla: fejetony – speciální značka - publicistický žánr, tištěny pod čarou = podčárníky, aktuální situace, vlastní názor,vtip povídky: Malostranské povídky – 13 povídek z prostředí Malé Strany, 13 osudů, řešení tragické i smírné
Májovci Vítězslav Hálek (1835 – 1874) narodil se na Mělnicku žil na venkově Nerudův přítel studoval filozofii novinář – Národní listy básník /Jan_Vil%C3%ADmek_- _V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek.jpg /Jan_Vil%C3%ADmek_- _V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek.jpg
Dílo Vítězslava Hálka básně: sbírka Pohádky z naší vesnice – epické dílo, kritika sociálních vztahů sbírka Večerní písně – lyrické dílo, optimismus a radost ze života (X Neruda a jeho pesimismus), šťastná láska, vztah k přírodě povídky: Na vejminku – vztahy rodičů a jejich dětí Muzikantská Liduška – touha po majetku, rodiče nepřáli lásce Na statku a v chaloupce – vztahy mezi lidmi na vesnici, blahobyt X chudoba, nesoulad ve vztazích X spokojenost
Májovci - próza Karolína Světlá (1830 – 1899) psala povídky a romány, hlavní postavy: emancipované ženy tzv. ještědské romány – vrchol tvorby. 5 žen = 5 příběhů, láska X mravní povinnost, mravní povinnost = vítězství: Vesnický román, Kříž u potoka, Kantůrčice, Frantina, Nemodlenec. povídka Hubička – o lásce, Eliška Krásnohorská upravila jako libreto k Smetanově opeře Hubička. povídka Černý Petříček – pražské prostředí, autorčino mládí 8/Karolina_Svetla.jpg 8/Karolina_Svetla.jpg
Májovci - próza Další spisovatelé: Gustav Pfleger-Moravský – sociální témata Jakub Arbes – tvůrce romaneta Romaneto: kratší rozsah prózy, dramatické dobrodružství, fantastický – napínavý děj, pointa, záhady, vše vysvětleno vědecky, logicky. Např. Newtonův mozek (rychlejší stroj než světelný paprsek, proti válce), Svatý Xaverius (o záhadě obrazu v malostranském kostele sv. Mikuláše)
Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN