Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Téma: Přírodověda - Člověk Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AutorMgr. Simona Stránská Vytvořeno dne2. února 2012 Odpilotováno dne14. února 2012ve tříděV. B Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět Vzdělávací oborČlověk a jeho svět Tematický okruhČlověk TémaNovorozenecké, kojenecké a batolecí období Klíčová slovanovorozenec, kojenec, batole
Novorozenecké období Doba trvání - od narození do 2. měsíce NOVOROZENEC -přechod z tekutého prostředí do plynného -přizpůsobuje se novým podmínkám -spí asi 20 hodin denně -saje mateřské mléko -hlásí se pláčem -budí se, když má hlad -reaguje na teplotní rozdíly -reaguje na hlas matky -svírá prsty do dlaně
Péče o novorozence koupání přebalování kojení pobyt na čerstvém vzduchu klidné prostředí kontakt s matkou prohlídky u dětského lékaře kontrola váhy kontrola teploty Zdravotní problémy rýma vyrážka škytavka průjem novorozenecká žloutenka
Kojenecké období Doba trvání - od 3. měsíce do 1 roku KOJENEC -rychlý růst do délky -přibývání na váze -zvedá a otáčí hlavu -přetáčí se na bříško -začíná si sedat -leze po čtyřech -ke konci období chůze s přidržováním -růst mléčného chrupu -čas spánku se zkracuje -hraje si s vlastním tělem -hraje si s předměty v nejbližším okolí -vše strká do pusy -vše nové je pro něj zajímavé -sleduje pohybující se předmět -6. měsíc - žvatlá -9. měsíc - rozumí jednoduchým slovům
Péče o kojence kontakt s matkou mluvíme klidným hlasem mluvíme srozumitelně používáme zdrobněliny pravidelná hygiena mluvíme co nejvíce přebalování Zdravotní problémy teplota zácpa bolestí bříška = kolika kojenců
Batolecí období Doba trvání - od 1 roku do 3 let BATOLE -manipuluje s předměty -poznává účel předmětu -napodobuje činnosti dospělého -učí se základním hygienickým návykům -poznává blízké osoby - máma, táta, sourozenci -seznamuje se se lžící, pije z hrníčku -učí se základní barvy -učí se tvary předmětů -poznává zvířata -rozvíjí se jeho řeč -zpočátku nosí pleny, ale učí se chodit na nočník -přechází z mateřského mléka na stravu
Citlivé na pochvalu a pokárání. Převažuje otázka :,, Co je to?“ Začíná období,, vzdoru“ chci – nechci. Prodlužuje se doba trvání hraní.
Dopiš správné odpovědi 1)Do jakého věkového období zařadíme batole? ……………………………………………………………………….. 2) Jak nazýváme narozené dítě? …………………………………………………………………………. 3) Jaká je jeho strava? …………………………………………………………………………. 4) V jakém období začíná růst mléčný chrup? …………………………………………………………………………..
Dopiš správné odpovědi 5) Jak nazýváme období dítěte od 3. měsíce do 1 roku? …………………………………………………………………….. 6) Jak dlouho trvá novorozenecké období? …………………………………………………………………….. 7) Co batole zajímá? ………………………………………………………………………. 8) Jak nazýváme dítě, které leze po čtyřech, přetáčí se na bříško a začíná sedět? ………………………………………………………………………..
ANOTACE Prezentací se žáci seznámí se 3 obdobími lidského života. 1) Výkladový materiál doplňující k učebnicím Člověk a jeho zdraví Učebnice pro 4. a 5. ročník základní školy Mgr. Michaela Jančová, Mgr. Marta Grigárková Vydal Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství Výroba: Prodos 2008 ISBN ) Procvičování - otázky POUŽITÉ ZDROJE Fotografie -vlastní zdroje Prezentace obsahuje animace.