Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Komunikační dovednosti
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Kvalitativní výzkum.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
30. – 31. října 2014 © Life Skill Coaching New Zealand.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Systémy pro podporu managementu 2
Jak se stát dobrým právníkem?
Jak se stát dobrým právníkem?
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Pedagogika & DIDAKTIKA
Rozvoj a vedení týmu.
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Teorie vzdělávání dospělých
Reflexe v teorii a praxi
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktické metody Androdidaktika.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Řízení a plánování kariéry
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Výzva a aktivity v přírodě
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychologie učení.
Reflexe v procesu učení
Násilná osoba aneb co s ní
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Reflexe: teorie a modely
Transkript prezentace:

Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele

Možnosti DVU Kurzy mimo školu „Sborovny“ Kolegiální návštěvy Stáže Samostudium Reflexe praxe Techniky skupinové reflexe a analýzy (např. Bálint skupiny) …….

Základy reflexe v učení – John Dewey (pragmatismus) Vyučovací proces není předávání systematicky uspořádaných vědomostí, ale rozvíjení zkušenosti. Člověk má získávat vlastní aktivitou zkušenosti, tato činnost ho výrazně motivuje, vzbuzuje zájem, otázky …

Reflexe zkušenosti David A. Kolb

Reflexe zkušenosti ALACT model (Korthagen, 2011)

Definice reflexe Reflexe je: „proces vytváření a vyjasňování významu zážitku (přítomného nebo minulého) ve svých vlastních pojmech“ (Boyd, Fales in Sugerman, 2000, str. 2). Reflexe je „ohlédnutí se zpět přes to, co se stalo, tak aby byla extrahována síť významů, která je základním kapitálem inteligentního jednání pro další zkušenosti“ (Dewey, 1938, s. 110). Uvědomění (reflexe) a sebeuvědomění (sebereflexe)

Reflexe a učení… Při reflexi dochází k tvorbě nových či revidování starých významů určité zkušenosti a to se označuje jako proces učení (Mezirow, 1991). Atributy (vlastnosti) reflexe: – Hloubka reflexe – Individuální reflexe: vnitřní a vnější dialog – Skupinová reflexe: Interpersonální změna významu – Zaměření na minulost, přítomnost, budoucnost

Individuální reflexe Vnitřní  vnější dialog (podle J. Nehyby)

Reflektivní konverzace Interpersonální změna významu (podle J. Nehyby) Vnitřní konverzace Učící se Vnější konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Facilitátor Vnitřní konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení) Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení).

Model ACORu (ÚPV FF MU) ? minulostbudoucnost

Procesuální stránka reflexe

Podmínky pro bezpečí Faktory: velikost skupiny, osobnosti, vzájemná znalost, témata, prostředí, pravidla, způsob vedení… + dobrovolnost Důvěra jako podmínka otevřenosti

Způsob vedení Lektor = facilitátor procesů (učící se proces) Připravuje polo–strukturu rozhovoru Řeč se odvíjí od cílů (potřeb lidí). Čí jsou cíle? Hlavní dovednosti lektora: naslouchání, dotazování, práce s technikami, navozování a udržování vztahu, řízení diskuse, zvládání krizí (práce s emocemi) + znalost teorií reflexe (kam mířit)

Příprava Velikost skupiny (případně výběr lidí…) Místnost Komunitní kruh Pravidla (možnost odmítat – odejít, nevynášet, nekritizovat, neskákat do řeči, respekt…) Čas

Vstup do reflexe Cíle Seznámení, oslovování Čas Pravidla

Naslouchání Neverbalita Parafrázování – opakování … Vyjádření jinými slovy (bez spekulace) – jako dopomoc Vyjadřování porozumění Dotazy na porozumění Sledování emocí (a pojmenování) Pokud možno nevnášíme nové výrazy (pojmenování) ani témata, není–li to nutné

Dotazování Směrování dle cílů reflexe (od konkrétní zkušenosti, přes zobecnění – abstrakci, ke konkrétní využitelnosti v budoucnosti = učení) Otevřené otázky!!! (téměř vše lze přeformulovat otevřeně) – dopřát si čas Dotazování na detaily („Myslím, že už vím, co budu dělat“. „Co?“) Dotazování na důkazy („Byla jsem tam nejhorší“. „Na čem jsi poznala, že jsi byla nejhorší?“) Dotazování na pocity (opatrně a smysluplně)

Využitelné techniky (velké množství…) Techniky dotazování (cirkulární, dekonstrukce samozřejmostí, zdroje…) Oceňování a respekt Metafory Práce s tichem Rekapitulace „Měření změny“ I humor Práce s hlasem… forma je víc než obsah Atd.

Co facilitátor nedělá Nemluví víc než ostatní Neskáče do řeči (ale reguluje při problémech) Nehodnotí a nekritizuje Neinterpretuje („To je proto, že …“) Nediví se (přehnaně) a nebagatelizuje problém Nemluví o sobě příliš často Neporušuje sám pravidla (čas, technické věci …)