E LEKTROMAGNETICKÉ SPEKTRUM Mgr. Kamil Kučera
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.12 Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: prosinec 2012 Ročník: 4. ročník – čtyřleté gymnázium, 8. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhZákladní pojmy z optiky Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s elektromagnetickým spektrem. Obrazový materiál je vhodný pro popis a srovnání jednotlivých částí EM spektra. Učivo je kontrolováno pomocí přiložených otázek. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Elektromagnetické spektrum [1] [2][2]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Televizní a radiové vlny část spektra s vlnovými délkami od 1 mm až po tisíce kilometrů podle délky vln se dále dělí: o velmi dlouhé vlny VDV - námořní a letecká navigace o dlouhé vlny DV - rozhlas, radiokomunikace, meteorologie o střední vlny SV (AM) - rozhlas, komunikace na malé a střední vzdálenosti o krátké vlny KV o velmi krátké vlny VKV (FM) - rozhlas, některé televize o ultra krátké vlny - televize, mob. telefony, Wi-Fi o super krátké vlny - radiolokace, telekomunikace, satelit o extrémně krátké vlny - letecké výškoměry, radary
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Mikrovlny vlnová délka od 1mm do 1m dobře se odrážejí od kovových povrchů použití: o ohřev potravin (mikrovlnná trouba) o vysoušení knih, dřeva, tkanin, zdiva o přenos informací (Wi-Fi, bezdrátové technologie) o lékařství (diagnóza a léčba, rehabilitace) o hubení škůdců o mikrovlnné zbraně o radiolokace [3][3]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Infračervené záření vlnová délka mezi 760 nm a 1 mm vydávají ho zahřátá tělesa dobře proniká mlhou a kalným prostředím použití: o vojenství, policie (infrakamery s termovizí) o komunikace o dálkové ovladače o astronomie a meteorologie [4][4]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Světelné záření viditelná část spektra s vlnovou délkou od 790 nm až 390 nm různé frekvence světla rozlišujeme jako barvy (červené má nejmenší frekvenci, fialové největší) světelné spektrum: [5][5]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ultrafialové záření pro člověka neviditelné, kratší vlnová délka než viditelné světlo má ionizační a chemické účinky vytváří ho tělesa zahřátá na vysokou teplotu nebo výbojky na lidské pokožce způsobuje vznik opálení, ve velkém množství je pro živé organismy nebezpečné využití: o svítidla o dezinfekce a sterilizace o detekce originálů (např. pravost bankovek) o analýza minerálů [6][6]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Rentgenové záření má kratší vlnovou délku než UF záření objeveno německým fyzikem Wilhelmem Conradem Röntgenem 2 druhy: o měkké (brzdné) o tvrdé (charakteristické) dobře proniká látkami, ionizuje látky využití: o lékařství (RTG, CT) o strukturní analýza (vnitřní stavba látek) o defektoskopie o zkoumání originality o archeologie o astronomie [7][7]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Gama záření má kratší vlnovou délku než rentgenové vzniká při radioaktivních změnách atomových jader vždy doprovázeno zářením α nebo β pro živé organismy nebezpečné chráníme se před ním stíněním (olovo, beton) využití: o léčba zhoubných nádorů o neurochirurgie o hubení bakterií o ošetřování potravin o sterilizace lékařských nástrojů [9][9] [8][8]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Kosmické záření má nejkratší vlnovou délku jedná se o tok rychle letících částic (hlavně protonů) pochází z meziplanetárního prostoru, část pochází ze Slunce jeho intenzita roste s nadmořskou výškou je velmi nebezpečné - pohlcováno atmosférou, magnetickým polem Země má vliv na vznik polární záře [10]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Trocha opakování 1.K čemu se dá využít mikrovln? 2.Z jakých barev se skládá barevné spektrum? 3.Jaké využití má infračervené záření? 4.Uveďte druhy rentgenového záření. 5.Jak vzniká radioaktivní gama záření? 6.Odkud pochází elektromagnetické záření, jehož intenzita roste s nadmořskou výškou?
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [ 1] KF. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] TATOUTE; PHROOD. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] ARPINGSTONE. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] NASA/IPAC. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] ARMY1987. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] DEGLR6328. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7] WILHELM RÖNTGEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ray_by_Wilhelm_R%C3%B6ntgen_of_Albert_von_K%C3%B6lliker%27s_hand_-_ jpg [8] INDUCTIVELOAD. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [9] BRENDAICM. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [10] UNITED STATES AIR FORCE. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, 1990, ISBN