Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 04/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.19_Prace_a_vykon Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
Odpověď: Práci koná síla, přemísťuje-li těleso po určité dráze. Při působení stálé síly F ve směru přímé dráhy s je vykonána práce W rovna součinu velikosti síly a dráhy: W=F ∙s
Odpověď: jednotkou práce je joule (J), 1 J = 1 N ∙ m, pro elektrickou práce používáme jednotku watthodina (W ∙ h) nebo kilowatthodina (kW ∙ h), 1 W ∙ h = W ∙ s = J, 1 kW ∙ h = W ∙ h
A) Traktor táhne přívěs. B) Tlačíme-li do betonové zdi. C) Maminka veze kočárek. E) Jeřáb zdvihá kontejner s betonem. D) Držíš tatínkovi žebřík, aby nespadl.
Řešení: m=250 kg h=0,8 m W=? (J) W=m ∙ g ∙ h W= 2 kJ Přidavač vykoná práci o velikosti 2 kJ.
Zedník vykoná větší práci. Prodavač vykoná větší práci.
Odpověď: Výkon = práce/doba, za kterou byla práce vykonána Výkon označujeme značkou P (z angl. power=výkon) Vzorec pro výpočet výkonu: P = W/t jednotkou výkonu je watt…jeho značka je [W]. Při výkonu 1 watt se vykoná práce 1 joulu za 1 sekundu: 1 W = 1 J/ 1s.
Výkon je vždy větší než vykonaná práce. Výkon je práce vykonaná za určitý čas. Výkon je vždy menší než vykonaná práce.
Výkon se dvakrát zmenší. Výkon se nezmění. Výkon se také zdvojnásobí.
Řešení
EVA: m = 45 kg h = 4 m t = 16 s W = ? J P = ? W W = m ∙ g ∙ h W = 45 ∙ 10 ∙ 4 W = J = 1,8 kJ P = W/t P = 1 800/16 P = 112,5 W JANA: m = 45 kg h = 4 m t = 8 s W = ? J P = ? W W = 45 ∙ 10 ∙ 4 W = J = 1,8 kJ P = 1 800/8 P = 225 W Obě vykonají stejnou práci 1,8 kJ. Jana má však větší výkon. Řešení:
2 500 kW kW kW
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office [cit.: ] [cit.: ]
1. Žák slovy popíše, kdy člověk nebo stroj koná práci. 2. Žák zná symbol fyzikální veličiny práce a jednotky (práce a elektrické práce). 3. Žák vyjmenuje praktické příklady konání a nekonání práce jako fyzikální veličiny. 4. Žák umí vyřešit úlohy na výpočet práce. 5. Žák charakterizuje fyzikální veličinu výkon. 6. Žák zná rozdíl mezi výkonem a prací. 7. Žák řeší úlohy na výpočet výkonu a práce.