VY_32_INOVACE_01- 10 _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických výpočtech Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák přečte chemické.
ROZTOKY.
Složení roztoků Chemické výpočty
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_222 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Skutečná a relativní atomová hmotnost
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU –10-1
Výpočty v chemii RZ
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Roztoky a jejich složení
Molární hmotnost, molární objem
Chemické výpočty RZ
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
česká abeceda obsahuje 42 písmen pořadí písmen nelze měnit
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Hmotnostní zlomek kontrola úkolu. K 31/3 Kolik gramů 5% roztoku CuSO 4 můžeme připravit z 25 g CuSO 4.5H 2 O. Kolik g vody na přípravu tohoto roztoku.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-06 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Téma Dělení desetinných čísel 10 a 100 Anotace Výpočty dělení desetinných čísel 10 a 100 Autor Mgr. Martina Mašterová Jazykčeština Očekávaný výstup Žák.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
EU peníze středním školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
VY_32_INOVACE_16_20_Látkové množství,molární hmotnost
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Šablona 32 VY_32_INOVACE_06_30_ Převody jednotek objemu -procvičení.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících se ředění roztoků. Obsahuje výkladovou část a řešené vzorové příklady. Autor Mgr. Anna Dostálová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák dokáže použít zřeďovací rovnici pro výpočet ředění roztoků. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Hmotnostní zlomek, molární koncentrace, zřeďovací rovnice Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Aktivita / Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední vzdělávání Typická věková skupina 16 let / 1. ročník Datum vytvoření

Zřeďovací rovnice ředění = smíchání dvou (nebo více) roztoků téže látky o různé koncentraci, popř. smíchání roztoku s vodou pro výpočet používáme zřeďovací rovnici: m 1, m 2 – hmotnosti smíchaných roztoků m – hmotnost roztoku po smíchání w 1, w 2 – koncentrace smíchaných roztoků w – koncentrace roztoku po smíchání

Zřeďovací rovnice Poznámky:  nezáleží, jestli koncentrace doplňujeme v podobě hmotnostního zlomku (desetinné číslo) nebo jako procentový údaj, ale musí to být všude stejně  hmotnostní zlomek vody je roven nule  hmotnostní zlomek čisté látky je roven jedné (výjimku tvoří hydráty solí)

Zřeďovací rovnice jsou-li zadané molární koncentrace, počítáme pomocí druhého tvaru zřeďovací rovnice: V 1, V 2 – objemy smíchaných roztoků V – objem roztoku po smíchání c 1, c 2 – koncentrace smíchaných roztoků c – koncentrace roztoku po smíchání

Zřeďovací rovnice Poznámky:  pro objemy neplatí vztah V = V 1 + V 2, protože při smíchání roztoků dochází k objemové kontrakci; u roztoků s nízkou koncentrací ji však můžeme zanedbat a vztah použít  nezáleží, jestli objemy dosazujeme v litrech nebo v mililitrech, ale musí to být všude stejně  koncentrace vody je rovna nule

Příklad 1 Jakou koncentraci bude mít roztok HCl, který vznikl smícháním 20 g 36% roztoku a 100 g 50% roztoku?  Zapíšeme zkrácené zadání: m 1. = 20 g w 1 = 36 %  Dosadíme do zřeďovací rovnice a počítáme:  Roztok bude mít koncentraci 47,7 %. m 2 = 100 g w 2 = 50 %w = ? m = ( ) g

Příklad 2 Kolik ml 50% roztoku H 2 SO 4 (  = 1,40 g cm -3 ) je třeba na přípravu 100 g 10% roztoku?  Zapíšeme zkrácené zadání: m 1. = ? w 1 = 50 %  Dosadíme do zřeďovací rovnice a počítáme:  Je potřeba 14,3 ml 50% roztoku. m 2 = ? w 2 = 0 %w = 10 % m = 100 g Ředíme vodou, která obsahuje 0 % kyseliny. Objem dopočítáme pomocí hustoty:

Příklad 3 Kolik g NaCl musíme přidat k 75 g jeho 2% roztoku, abychom připravili 3% roztok?  Zapíšeme zkrácené zadání: m 1. = 75 g w 1 = 2 %  Dosadíme do zřeďovací rovnice a počítáme:  Musíme přidat 0,77 g NaCl. m 2 = ? w 2 = 100 %w = 3 % m = (75 + m 2 ) g Pevná látka je 100%.

Příklad 4 Jakou koncentraci bude mít roztok CuSO 4, který vznikl smícháním 200 g 7% roztoku a 10 g CuSO 4.5H 2 O?  CuSO 4.5H 2 O nelze považovat za 100% látku, protože obsahuje krystalovou vodu. Nejdříve musíme proto spočítat obsah CuSO 4 v CuSO 4.5H 2 O (viz kapitola Procentové složení látek). 100 % CuSO 4.5H 2 O …..……….. 249,72 g mol -1 x % CuSO 4 ……………………….159,62 g mol -1

Příklad 4  Zapíšeme zkrácené zadání: m 1. = 200 g w 1 = 7 %  Dosadíme do zřeďovací rovnice a počítáme:  Roztok bude mít koncentraci 9,7 %. m 2 = 10 g w 2 = 63,9 %w = ? m = ( ) g

Příklad 5 Kolik ml 0,1M roztoku a kolik ml 0,6M roztoku NaOH je třeba na přípravu 500 ml 0,5M roztoku?  Zapíšeme zkrácené zadání: V 1. = ? c 1 = 0,1 mol dm -3  Dosadíme do zřeďovací rovnice a počítáme:  Je potřeba 100 ml 0,1M roztoku a 400 ml 0,6M roztoku. V 2 = ? c 2 = 0,6 mol dm -3 c = 0,5 mol dm -3 V = 500 g Dopočítat V 2 : Objem V 2 vyjádříme a dosadíme do rovnice:

Použitá literatura:  MAREČEK, Aleš; HONZA, Jaroslav. Chemie pro čtyřletá gymnázia: 1. díl. Olomouc: NAKLADATELSTVÍ OLOMOUC s. r. o., 2004, ISBN  MAREČEK, Aleš; HONZA, Jaroslav. Chemie: Sbírka příkladů pro studenty středních škol. Brno: Proton, 2001, ISBN  vlastní tvorba autora Molární hmotnosti prvků:  RICHTERA, Lukáš. Periodický systém prvků. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta chemická, 2009, ISBN