Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organogenní usazené horniny
Advertisements

Koloběhy látek Cyklus vody.
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
Opakování učiva o nerostech II. část
Látkové složení lidského těla- prvky
CZ.1.07/1.1.10/
Sírany a fosforečnany.
DUSIČNANY, SÍRANY, FOSFOREČNANY
nejdůležitější minerály
Co žáci vědí o koloběhu látek
Fosforečnany a dusičnany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Významné soli kyslíkatých kyselin
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Halogenidy a jejich chemické vlastnosti
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/ / Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY pevné a POLOKOVY uhlík síra křemík fosfor Si S As arsen C P Přiřaď.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
NEKOVY: uhlík, síra, fosfor Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název sady materiálů: Přírodopis 9
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
FOSFOREČNANY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Fosfor Vytváří molekuly P4.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_847 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:9.A Počet žáků celkem:24Z toho dívek:13

Fosforečnany Předmět:Přírodopis Ročník:devátý Klíčová slova: Fosforečnany, apatit, klamavec, tyrkys, guáno, Nauru. Anotace: Seznámení se zástupci fosforečnanů, jejich použití v praxi, jejich význam jako biogenních prvků. Jméno autora (vč. titulu):Dr. Jiří Klein

Fosforečnany jsou to soli kyseliny fosforečné jsou většinou magmatického původu jejich zvětráváním se do půdy uvolňuje důležitý biogenní prvek( nezbytný pro život ) = fosfor fosfor se přes rostliny dostává do koster, zubů a výkalů obratlovců guáno – trus mořských ptáků na tichomořských ostrovech nejvíce se ho těží na ostrově Nauru - zdroj fosforu = fosfátu Guáno Obr.1 fosforečnany apatittyrkys

Fosforečnany Apatit – klamavec vyskytuje se v řadě barevných variant – podle obsahu dalších látek - fluoru, chloru, vody.. žlutý,zelený, fialový, modrý, hnědý.... vzniká krystalizací z magmatu nebo nahromaděním organických látek vyskytuje se – v magmatických horninách – sedimentech Obr.2

Fosforečnany Apatit využití: – k výrobě fosforu – k výrobě kyseliny fosforečné – k výrobě umělých hnojiv – šperkařství je obsažen v kostech, zubech Obr.4 Krystaly apatitu Obr.3 Obr.5 Modrý apatit ;Obr.6

Fosforečnany Tyrkys modrozelený nerost, málo rozšířený od starověku jako ozdobný kámen v Orientu považován za kámen štěstí starověká naleziště v Iránu, na Sinaji, v Novém Mexiku Obr.7 Tyrkysové náušnice Obr.8

Fosforečnany Kontrolní otázky. 25b 1) Které nerosty patří mezi fosfáty? 2b 2) Co je to guáno a kde se ho nejvíce těží? 3b 3) Jaký prvek se uvolňuje při zvětrávání fosforečnanů a jak se označuje a co to znamená? 5b 4) Jak se jinak označuje apatit a jak vzniká? 5b 5) Kde je fosfor v těle obratlovců obsažen? 3b 6) K čemu se používá apatit? 4b 7) Za co je považován v Orientu tyrkys a k čemu se používá? 3b

Fosforečnany Odpovědi na kontrolní otázky. 1)Apatit, tyrkys. 2)Trus mořských ptáků, nejvíce se ho těží na ostrově Nauru. 3)Fosfor – biogenní prvek = nezbytný pro život. 4)Klamavec, vzniká krystalizací z magmatu nebo nahromaděním organických látek. 5)V kostech a zubech a také ve výkalech. 6)K výrobě fosforu, kyseliny fosforečné, k výrobě umělých hnojiv, ve šperkařství. 7)Za kámen štěstí a používá se jako ozdobný kámen.

Fosforečnany Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se základními zástupci fosforečnanů, jejich použitím v praxi a jejich významem jako biogenních prvků. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. tml#fosforecnany tml#fosforecnany Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ].

Zdroje a citace Obr. 1: Dostupný z WWW: [ ]. glantz_crop_b.jpg/220px-DSCN5766-guano-glantz_crop_b.jpg glantz_crop_b.jpg/220px-DSCN5766-guano-glantz_crop_b.jpg Obr. 2: Dostupný z WWW: [ ]. Apatite_Canada.jpg Apatite_Canada.jpg Obr. 3: Dostupný z WWW: [ ]. UQ2Q1L_3OQ UQ2Q1L_3OQ Obr. 4: Dostupný z WWW: [ ]. FYF9gcGC FYF9gcGC Obr. 5: Dostupný z WWW: [ ]. lsiUgyyvdj9uhw_3Hopxgim3C3T0gAqGL_8DKBNWTbvtWhttp://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTrGl- lsiUgyyvdj9uhw_3Hopxgim3C3T0gAqGL_8DKBNWTbvtW Obr. 6: Dostupný z WWW: [ ]. tpU8XkFijnA tpU8XkFijnA Obr. 7: Dostupný z WWW: [ ]. Turquoise.pebble.700pix.jpg Turquoise.pebble.700pix.jpg Obr. 8: Dostupný z WWW: [ ]. yAVA2JDNqd-DdJ5tg96KfUOWUy4sHGJwjfxI35P2nQausJ0Flghttp://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ- yAVA2JDNqd-DdJ5tg96KfUOWUy4sHGJwjfxI35P2nQausJ0Flg