Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrický proud v kapalinách
Advertisements

Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
Elektrochemické metody – galvanický článek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_110.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Zdroje elektrické napětí
Odkud se bere elektřina
Elektrický proud.
ELEKTRICKÝ PROUD.
Zdroje elektrického proudu
ZDROJE ELEKTRICKÉHO NAPĚTÍ
Technické využití elektrolýzy.
Elektrodynamika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Elektrický obvod I..
Vedení elektrického proudu v látkách II
Chemické zdroje napětí – sekundární články
Elektrické jevy I. Elektrický proud Elektrické napětí
Redoxní děje Elektrolýza
Schémat. značky Poznej fyzika Fyzik.
SPOJOVÁNÍ KONDENZÁTORŮ
Téma: ZDROJE ELEKTRICKÉHO NAPĚTÍ Pár obrázků Studijní text Zajímavosti z netu Tajenka Závěr.
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
PRIMÁRNÍ ČLÁNKY Chemické články:
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_02 Tematická.
Zdroje elektrického napětí
zpracovaný v rámci projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Fyzika Baterie.
Galvanické články 2.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_07  Název materiálu: Elektrický proud v kapalinách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
- - Měděná elektroda se v kyselině rozpouští :
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Elektrický proud.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Elektrický proud (8. roč.)
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Ch_024_Galvanické články Ch_024_Chemické reakce_Galvanické články Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 8. Elektrický proud v kapalinách - elektrolyt, elektrolýza Název.
Chemické zdroje stejnosměrného elektrického napětí
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zdroje elektrického napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/9 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Jméno autora: Eva Směšná Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): červen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Algebra a aritmetika v 6. a 8. ročníku Téma:
AUTOR: PETRŽELOVÁ EVA NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_A_10_GALVANICKÝ ČLÁNEK TÉMA: ORGANICKÁ A ANORGANICKÁ CHEMIE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Fyzika – Chemické zdroje napětí
30.1 ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ, ZDROJE A MĚŘENÍ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
VY_32_INOVACE_C9-004 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Galvanické články.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_36_FYZIKA
VY_32_INOVACE_101_Fyzika_baterie
Zdroje napětí Tipy a specifikace.
2.5 Chemické zdroje elektrické energie
FYZIKA 2.B 5. hodina.
Transkript prezentace:

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8. a 9. ročníku ZŠ Téma: Zdroje elektrického napětí Metodický list (anotace): V úvodu materiálu je schematicky zakreslen a popsán první trvalý zdroj elektrického napětí. Následuje řez dnes běžně používaným suchým článkem, včetně detailního popisu a popis článků velmi malých rozměrů. Jako poslední je popsána funkce obnovitelných zdrojů elektrického napětí. Na závěr je pro žáky připraven pracovní list jako shrnutí učiva, který je současně i testem. Vzděl á vac í mate ri á l zpracovaný v r á mci projektů EU pen í ze š kol á m (Operačn í ho programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost)

ZDROJE ELEKTRICKÉHO NAPĚTÍ

1.Voltův článek první zdroj trvalého elektrického napětí

elektrické napětí vzniká chemickou reakcí kyseliny sírové (elektrolyt) s kovovými elektrodami kladný pól je z mědi záporný pól je ze zinku napětí je asi 1 V dnes se již nepoužívá, jeho napětí není stálé

2.Suchý monočlánek (uhlíkovo-zinkový) napětí je 1,5 V baterie (3 články zapojené za sebou) má U= 4,5 V

3.„Knoflíkové baterie“ velmi malé rozměry mají jiné složení než suchý monočlánek el. napětí suchého článku časem klesá, nedá se obnovit

4.Akumulátor elektrický článek, jehož napětí se dá obnovovat často se používá olověný akumulátor, elektrody jsou z olova, elektrolyt je kyselina sírová (6 článků, U = 12 V)

akumulátor se při používání postupně vybíjí nabíjí se znovu připojením ke zdroji stejnosměrného napětí abychom získali zdroj většího napětí, spojíme několik článků za sebou (sériově) napětí této baterie je rovno součtu napětí jednotlivých článků

Zakroužkuj správnou odpověď: 1. První trvalý zdroj elektrického napětí sestrojil:2. Voltův článek může mít napětí: a. Georg Simon Ohma. 230 V b. Charles Auguste de Coulombb. 1 V c. Tomáš Utíkal von Nákloc. 12 V d. Alessandro Voltad. 24 V 3. Základní části Voltova článku jsou: a. záporná elektroda z mědi, záporná elektroda ze zinku, elektrolytem je kyselina sírová b. kladná elektroda z mědi, záporná elektroda ze zinku, elektrolytem je voda c. kladná elektroda z mědi, záporná elektroda ze zinku, elektrolytem je vzduch d. kladná elektroda z mědi, záporná elektroda ze zinku, elektrolytem je kyselina sírová 4. Nevýhodou Voltova článku je:5. Nejčastěji se používá: a. velké rozměrya. suchý uhlíkovo-zinkový monočlánek b. vysoká cenab. suchý uhlíkovo-železný tojčlánek c. nestálé napětíc. mokrý uhlíkovo-zinkový monočlánek d. nelze jej koupit v Nákle v obchoděd. suchý zinkovo-zinkový monočlánek 6. Suchý článek:7. Článek, jehož napětí lze obnovovat se nazývá: a. lze opakovaně nabíta. kondenzátor b. lze nabít maximálně stokrátb. akumulátor c. lze nabít minimálně dvakrátc. alternátor d. nelze znovu nabítd. komutátor

Zakroužkuj správnou odpověď: 8. Jeho elektrické napětí se obnoví: a. povařením b. připojením ke zdroji stejnosměrného napětí c. ponecháním na Slunci d. údery kladivem 9. Nejčastěji se používá: a. dřevěný akumulátor, jehož elektrody jsou z olova a elektrolytem je kyselina sírová b. zlatý akumulátor, jehož elektrody jsou ze zlata a elektrolytem je kyselina sírová c. olověný akumulátor, jehož elektrody jsou z olova a elektrolytem je kyselina sírová d. olověný akumulátor, jehož elektrody jsou z olova a elektrolytem je voda 10. Abychom získali větší elektrické napětí: a. spojíme více článků za sebou b. spojíme více článků vedle sebe c. rozpojíme všechny články d. rozpojíme články vedle sebe 11. Spojením vznikne baterie, jejíž napětí je rovno: a. součinu napětí jednotlivých článků b. rozdílu napětí jednotlivých článků c. podílu napětí jednotlivých článků d. součtu napětí jednotlivých článků

Zdroje: Kolářová, R., Bohuněk, J.: Fyzika pro 8. ročník základní školy, Prometheus, Praha 1999, str