Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.12_lidska_prava_III. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Lidská práva III. Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA LIDSKÁ PRÁVA III. Anotace: Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k zopakování znalostí o lidských práv a jejich porušování.
1. Doplň křížovku tak, aby se všechny pojmy týkaly tajenky.DISKRIMINACE 2. Jednotlivé pojmy z křížovky vysvětlete.
1. Xenofobie; 2. Předsudek; 3. Rasismus; 4. Diskriminace Najdi výraz, který chybí v dané definici, charakteristice. 1._________________ rozumíme strach z něčeho cizího, je to zejména nesnášenlivost k lidem z jiných zemí. 2.__________________ je posuzování lidí podle toho, co jsme o nich slyšeli nebo co se o nich obecně říká. 3.__________________ chápeme jako např. nadřazování jedné rasy nad druhou, je spojeno s ponižováním nebo s agresivním jednáním vůči příslušníkům jiné národnosti či rasy. 4.__________________ je omezování práv jednotlivců nebo skupin.
Urči, zda dané situace souvisí nějak s porušováním lidských práv. 1. Slečna Alena (26, bezdětná, vysokoškolské vzdělání) nebyla přijata do zaměstnání, protože je prý příliš mladá a brzy bude chtít mít děti. Firma přijala muže pouze se středoškolským vzděláním. 2. Ben (13) nastoupil do autobusu a sedl si hned za řidiče. Na další zastávce přistoupila starší paní a ta mu řekla, že v první půli autobusu mohou sedět pouze „bílí“. Ben se musel přesunout na sedadlo na konci autobusu. 3. Honza měl nehodu na motorce a zůstal upoutaný na vozík. Nedávno si chtěl vyzvednout dopis na poště, ale nemohl, protože se do budovy nedostal. Poště chyběl bezbariérový přístup. 1. Rovnoprávnost, diskriminace žen; 2. Rovnoprávnost, rasismus viz apartheid; 3. Diskriminace?
1.Právo na příznivé životní prostředí – patří k právům hospodářským, sociálním a kulturním; ostatní patří do skupiny lidských práv a základních svobod 2.Právo na uspokojivé pracovní podmínky- patří k právům hospodářským, sociálním a kulturním; ostatní jsou práva politická 3.Diskriminace, uvedené tři vedou k diskriminaci 4.Romové; ostatní pojmy jsou obecné skupiny lidí, kteří jsou ohroženi a proto je potřeba jejich práva více chránit Označ slovo, které nepatří mezi ostatní a vysvětli proč. 1.právo na život – ochrana vlastnických práv – právo na příznivé životní prostředí – nepřípustnost trestu smrti 2.právo na uspokojivé pracovní podmínky – právo na informace – volební právo – svoboda projevu 3.xenofobie – předsudek – diskriminace – rasismus 4.děti – Romové – ženy - handicapovaní
Použité zdroje Klipart [ on-line] 2012 [cit ]. Dostupné na www: htt p://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%BEena&ctt=1#ai:MP |mt:0| htt p://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%BEena&ctt=1#ai:MP |mt:0| cz/images/results.aspx?qu=pr%C3%A1vo&ex=1&ctt=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=pr%C3%A1vo&ex=1&ctt=1#ai:MC | Uvedené zdroje [ on-line] [cit ]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: 20th_century_with_african-american_drinking.jpg 20th_century_with_african-american_drinking.jpg LUNEROVÁ, J., ŠTĚRBA, R., SVOBODOVÁ, M. Výchova k občanství. Brno : Nová škola, ISBN
Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k opakování znalostí o lidských právech a jejich porušování. AutorMgr. Sandra Tichá Jazykčeština Očekávaný výstupŽáci vysvětlí základní pojmy spojené s porušováním práv. Klíčová slovalidská práva, porušování lidských práv, diskriminace Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivityvýklad, aktivita Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina12 – 13 let Celková velikost666 kB
Metodická poznámka Prezentaci je vhodné využít v závěrečné části hodiny. Snímek 2- Žáci doplní křížovku. Snímek 3- Žáci jednotlivě doplňují pojmy, část se správnými odpověďmi je vhodné odkrýt nakonec. Snímek 4- Žáci určují, zda jde o porušení lidských práv. Je zde prostor pro diskuzi. Snímek 5- Žáci škrtnou slova, která nepatří k ostatním a uvedou proč.