Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_05_Př9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Přírodopis.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

ZEMĚTŘESENÍ Pinlová Adriana.
Registrační číslo projektu:
Skupina se skládá z: Jan Hošek, Zuzana Jírová, Michal Vinduška a Terka Semecká.
Zemětřesení Název školy
Kontinenty v pohybu.
Zemětřesení je náhlý pohyb zemské kůry, vyvolaný uvolněním napětí – např. z neustálých pohybů zemských desek – podél zlomů.
Zemětřesení ve světě Anna Francová.
ZEMĚTŘESENÍ.
VULKANISNUS A ZEMĚTŘESENÍ
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Schéma vzniku a průběhu
Litosféra Filip Bordovský.
ZEMĚTŘESENÍ.
DEN ZEMĚ ZEMĚTŘESENÍ. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Zemětřesení a vulkanismus
ZEMĚTŘESENÍ A SOPEČNÁ ČINNOST
Přírodní katastrofy Jitka Brabcová Miroslav Kottek.
Chvění a otřesy zemské kůry
Škola1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko AutorMgr. Ilona Šindelářová, ČísloVY_52_INOVACE_176 NázevZemětřesení Téma hodinyZemětřesení.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.22 – ZEMĚTŘESENÍ – pracovní list
... aneb Proč se země chvěje
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Zemětřesení Mgr. Helena Tlapáková.
Př_145_Geologie_Zemětřesení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Př_145_Geologie_Zemětřesení
Zemětřesení a ničivá vlna tsunami v Asii
LITOSFÉRA Obr. 1. LITOSFÉRA Litosféra je pevný obal Země Litosféra je pevný obal Země Tvoří j i : Tvoří j i : –z emská kůra –z emský plášť –z emské jádro.
Zemětřesení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Zemětřesení – Tsunami ČÍSLO.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Zemětřesení Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém.
Zemětřesení.
Prezentace pro výuku přírodopisu v 9. ročníku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 13 TEMA: Zemětřesení – 2. část ČÍSLO.
Sopečná činnost a zemětřesení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:Třída:6.C.
TSUNAMI.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zemětřesení a sopečná činnost TÉMATICKÝ.
Název vzdělávacího materiálu
Zemětřesení ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Zemětřesení.
GEOLOGICKÉ PŮSOBENÍ LEDOVCŮ
Prezentace pro výuku přírodopisu 9. ročník
Schéma vzniku a průběhu
Zemětřesení Mgr. Michal Střeštík.
Zemětřesení Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
AUTOR: Mgr.Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_149_ Zemětřesení
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Nejčastější přírodní katastrofy
Zemětřesení Bc. Balonová Soňa
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_08_ZEMĚPIS
Zemětřesení Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Název školy: Základní škola Městec Králové
VULKANISNUS A ZEMĚTŘESENÍ
LITOSFÉRA zemětřesení
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
8. c ZEMĚTŘESENÍ Vzniká v zemské kůře, když horniny nevydrží
Název školy: Základní škola Městec Králové
ZEMĚTŘESENÍ.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_05_Př9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Přírodopis 9.ročník, Zemětřesení Anotace: Prezentace, sloužící k snadnějšímu pochopení podstaty zemětřesení, zápisu do sešitů, seznámení se základními pravidly chování při zemětřesení, vhodné využít školní atlas světa Datum dokončení:

ZEMĚTŘESENÍ Prezentace pro výuku přírodopisu 9. ročník

Vysvětlivky k pomocným symbolům: Určeno k zápisu do sešitů. Určeno k přemýšlení, řešení problému.

NASA, [cit ], dostupné na www: Mapa globální tektonické aktivity

JAK ZEMĚTŘESENÍ VZNIKÁ? Náhlým uvolněním energie při pohybu zemských ker podél zlomů. Při zemětřesení v Indonésii došlo k náhlému posunu o 30 m (běžný posun 6 cm za rok). - síla zemětřesení - magnitudo 9 - hloubka hypocentra - 30 km

DrT, [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na www: HYPOCENTRUM - ohnisko zemětřesení Energie zemětřesení se šíří všemi směry od hypocentra. průměrně 60 km pod povrchem

EPICENTRUM ZEMĚTŘESENÍ místo na zemském povrchu nad hypocentrem místo nejsilnějších otřesů rychlost primárních vln je až km/h

DRUHY ZEMĚTŘESENÍ tektonické - pohyby zemských ker podél zlomů sopečné - pohyby magmatu a plynů v sopce řítivé - zřícení stropu jeskyně, štoly, skalního masívu Graf vlastní dle uvedených zdroj ů 90 % 7 %3 %

USGS, [cit ], dostupné na www: Způsoby pohybu seismických vln vlny povrchové vlny pod povrchem

SEISMOGRAF Přístroj pro měření a zaznamenávání velikosti horizontálních a vertikálních pohybů na povrchu. Cit. [ ], dostupné pod licencí Creative Commons na www: dia.org/wiki/File:Kinem etrics_seismograph.jpg

RICHTEROVA STUPNICE stanovuje sílu zemětřesení = magnitudo není konečná dosud nejvyšší magnitudo 9,5 – Chile 1960 na západě ČR nejvíce magnitudo 4,6

Mercalliho stupnice intenzity zemětřesení 1.sotva postřehnutelné chvění 4.otřesy, jako když projede náklaďák 6.praskají okenní tabulky, pohyb nábytku 9.povrch země praská 10.bortí se stavby, deformují se koleje 12. země se trhá a láme, viditelné vlnění povrchu Cit. [ ], dostupné pod GNU Free Dokumentation licence na www: wiki/File:Kobe_port_earthquake_ memorial_park.jpg Kóbe 2005

USGS, [cit ], Wikimedia Commons, dostupné na www: San_Andreas_Fault_Aerial_View.gif Zlom San Andreas USA

[cit ], na www:

USGS, [cit ], na www: iki/File:2010_Southern_California _Earthquake_Storm.PNG Zemětřesení v Jižní Kalifornii duben 2010

[cit ], pod licencí Creative Commons na www: n_depremi_sayfa.jpg Následky zemětřesení

Zemětřesení v Chuetsu – Japonsko 2004, magnitudo 6,8 Cit. [ ], dostupné pod GNU Free Dokumentation licence na www: _ _

Wikipedia.cz, [cit ], pod licencí Creative Commons na www: Vznik vlny tsunami rychlost vlny až 600 km/h

Tsunami Indonésie 2004 Vasily Titov,NOAA, [cit ], dostupné na Wikimedia Commons, na www:

NOAA, [cit ] Creative na Rychlost pohybu vlny tsunami (v hodinách) Chile

Maximillian Dorbecker, W.Rebel, [cit ] pod licencí Creative Commons na

Sumatra 2005 po vlně tsunami US Navy, [cit ] dostupnána

Michael L. Bak, [cit ] dostupnána

Co dělat během zemětřesení? V budově vyhledejte bezpečné místo: rám dveří, pod pevným stolem, pultem, postelí. Pozor na volně se pohybující předměty. Při vybíhání z domů pozor na padající římsy a komíny. Ve volném prostoru vyhledejte otevřená místa dále od mostů, stožárů, vysokých stromů.

Po zemětřesení buďte připraveni na dotřesy poskytněte první pomoc raněným zapněte si rádio a poslouchejte instrukce nepoužívejte výtahy, nejezděte nikam přezkoušejte plyn, vodu, elektrické vedení, v případě jejich poškození vypněte hlavní vypínače vyhledejte možná ohniska požáru sledujte příkazy policie, hasičů ……..

Kontrola porozumění 1.Uveď příklady oblastí s častou zemětřesnou aktivitou. 2.Co vyvolává zemětřesení? 3.Jak se měří intenzita zemětřesení? 4.Jaké jsou následky zemětřesení? 5.Jak vzniká vlna tsunami? 6.Jak se zachováš během zemětřesení v uzavřené budově?

Řešení 1.zlom San Andreas, západní pobřeží Ameriky, Japonsko, Indonésie, atd. 2.náhlý prudký posun litosférických desek, vulkanismus, řícení jeskyní, atd. 3.seismografy, Mercalliho a Richterova stupnice, magnitudo 4.řícení budov, praskání zemské kůry, následné požáry, výbuchy plynu, tsunami, … 5.podmořské zemětřesení, pokles hladiny u pobřeží, přívalová vlna až 30 m 6.vyběhnout na volné prostranství/schovat se pod pevný stůl/do rámu dveří v nosné zdi, …

[cit ], dostupné pod licencí Creative Commonshttp://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9Bt%C5%99esen%C3%AD DOWNS, Roger M., et al. Almanach geografie. 1. Praha : Sanoma Magazines, spol.s r. o., s. MARTÍNEK, Bohumír; Ochrana člověka za mimořádných událostí: Příručka pro učitele ZŠ a SŠ. 2. Praha : MV - GŘ HZS ČR, s. POUŽITÉ ZDROJE INFORMACÍ