Dětská detektivka (a) Vojtěch Steklač. Detektivka Z lat. D ētegere = odkrývat, odhalovat Slovník literární teorie (1977, s. 71): –  detektivní literatura:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou L. Součka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
32_04_36 Příběhy o dětech Anotace Příběhy o dětech
Dramatika pro děti Workshop ARAS Strana 1.
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_18.
Erich Kästner 115. výročí narození. * Drážďany † Mnichov Německý prozaik a básník Autor knih pro děti.
 Narozen 31. března 1962  Matka právnička, otec inženýr chemie  Spisovatel, publicista a nejprodávanější romanopisec.
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
D. Vondráčková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
František Hrubín Jan Musil.
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 29. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Autor: Bc. Eva Doležalová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Stezkami dobrodružství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Martin Pinta Jan Košner
Ondřej Sekora ( – ) autor: Kateřina Marková.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Epické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
MICHAL VIEWEGH Život a dílo nejúspěšnějšího a nejprodávanějšího českého spisovatele současnosti.
Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román
Spisovatelé dětské literatury
Dobrodružná literatura -literární epický žánr
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Josef Škvorecký Ondřej Suk.
DETEKTVINÍ LITERATURA
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_16_CJ_DOPLŇKOVÁ ČETBA.
Městská knihovna Sezemice Sezemice. Nejžádanější žánry v knihovně Romány historické Romance Detektivky Thrillery,horory, sci-fi Naučná literatura Dětská.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_19_LITERATURA PRO DĚTI_DETEKTIVNÍ PŘÍBĚH ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Název:VY_12_INOVACE_ČJ_21 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44 Autor: Mgr. Jolana Vaněčková Mgr. Jolana Vaněčková Ročník: 6. Tematický okruh, předmět:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Literatura pro děti 3 VY_32_INOVACE_12
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Naturalismus v české literatuře
Martina Drijverová ( ).
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Český jazyk 9. ročník Česká próza 20. století.
Opakování z literatury 8. r.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Ruchovci a lumírovci.
v knihách pro děti a mládež
VY _32_INOVACE_05_10M.Viewegh Ročník: ročník Anotace:
Odraz 2. sv. války v české literatuře
Nabídka vzdělávacích lekcí pro školy
Transkript prezentace:

Dětská detektivka (a) Vojtěch Steklač

Detektivka Z lat. D ētegere = odkrývat, odhalovat Slovník literární teorie (1977, s. 71): –  detektivní literatura: „jedna z nejrozšířenějších oblastí zábavné literatury, zahrnující ‚policejní‘ romány, povídky a novely, zvané souhrnně též detektivky; jejich jádro tvoří historie pátrání po neznámém pachateli zločinu; fabule rozvíjející v nejrůznějších obměnách motiv záhady a jejího řešení je konstruována podle schématu vítězného boje dobra se zlem.“

Karel Čapek: Holmesiana čili O detektivkách (In: Marsyas) „Zločin pak je dobrodružný a epický za druhé proto, že je zločinec honěn jako divoký slon, tygr či medvěd. Nejstarší lidské pudy jsou lovecké; a pračlověk z Crô-Magnon nebo Altamiry jistě vynalezl kromě malířství a plastiky také epickou poezii, když cucaje morek z kostí vypravoval, jak ohromně dostal toho bizona a jak vystopoval, panečku, stádo mamutů. Dnes nelze u ohňů skládat epos o ulovené ramlici nebo barvitě vypravovat o dobrodružném stíhání jeskynního lva; není to už to. Je však možno číst u ohně, jak ohromně dostal Sherlock Holmes toho vraha a jak vystopoval, panečku, stádo bankovních lupičů. Je tu lov, pasti, čtení stop v prachu a v blátě, větření pralovce, honba, útěk, obrana, obklíčení kořisti, boj zblízka a všechny praktiky jeskynního lovu. Detektivka je nejstarší literatura; detektivka je totiž nejzachovalejší prehistorická památka ze starší doby kamenné. Umění lovecké je starší než písmo.“ (Odkaz na zveřejněné Čapkovo dílo:

Dětská detektivka (detektivka intencionálně určená dětem a mládeži) Otázka žánrového zařazení: – Příběhová próza? – Dobrodružná próza? – Samostatný žánr? V českém prostředí – bohatá tradice

Velmi stručný nástin historie 30. léta – František Langer – Václav Řezáč – Eduard Fiker – J. V. Pleva – Jaroslav Foglar – Josef Heyduk 2. sv. v. a 50. léta – odmlka Po 1960 a především v 70. l. – inovace: humorně laděné detektivky – Miloslav Švandrlík – Vojtěch Steklač 80. léta – výrazný rozvoj – Eva Kačírková: Povídky s tajemstvím – Vladimír Přibský: Komisař Bambus a fantóm banky – Jana Knitlová: Bota jménem Melichar

Od 90. let do současnosti Částečný kvalitativní útlum nové původní produkce Reedice starších titulů Příliv zahraničních autorů

Populární zahraniční autoři

Český paradox

Kvalitní čeští autoři po roce 1989 – Vojtěch Steklač – Svatopluk Hrnčíř – Čeněk Pražák (Zmizení hradu Karlštejna) – Jiří Hogar (Společnost správných romantiků) – Lenka Vašíčková a Roman Juránek (Dobrodružství starého Brna)

Vojtěch Steklač * 1945

Životopis Prozaik, redaktor časopisů pro děti (Ohníček, Pionýr), překladatel, dramaturg a scénárista ČT Mládí v Praze-Holešovicích Krátké studium zahraničního obchodu na VŠE Na FF UK – sociologie a filozofie Po promoci na půlroční stáži v Paříži Od 1971 šéfredaktorem Pionýra Od 1981 svobodné povolání 1990 – 1994 dramaturg (ČT) 1993 založil nakladatelství Pekelec Pseudonym (Ohníček) Martin Mach

Tvorba pro dospělé Velmi proměnlivá 60. léta: prvky imaginativní prózy, černého humoru, absurdity 70. léta: téma lásky – a emigrace (Sbohem, lásko) Detektivky 80. léta: opět černý humor a absurdita Beletrizace dobových témat

Spolupráce s televizí Hry pro D + M: např. Hodinky šly pěšinkami Seriál Boříkovy lapálie Seriál Strašidla a spol. Seriál Nováci (podíl na scénářích) Aj.

Boříkovy lapálie I – 1970, II – 1973 Inspirace René Goscinnym 1. díl původně pro Ohníček Volná pokračování – např.: Bořík a spol. (1980), Bohoušek a spol. (1981), Aleš a spol. (1985), Mirek a spol. (1985), Čenda a spol. (1987), Bořík, Bohoušek a spol. (1989)

Pekelná třída (1978, 2005, 2007)

Prózy s dívčí hrdinkou

Detektivky pro D+M 1) parodie na detektivku – Žlutý Robert (1974), Žlutý Robert a James Bond (2008), Dobrodružství tajného agenta Pankráce Tangenta (1985, uprav. 2005) 2) klasická dětská detektivka – Dvojčata v akci

Dvojčata v akci (2006, 2007, 2007, 2009, 2011)

DUŠKOVÁ, L. Současná dětská detektivka. Ladění, 2002, č. 1, s. 6: „Syžety dětských detektivek se navzájem podobají. Užívají v podstatě stejných motivů, které se však mohou uplatňovat v různé míře; mohou se měnit též jejich kombinace. Je možno stanovit určité syžetové schéma, které dětské detektivní prózy dodržují, a zaznamenat i jisté odchylky. Syžetové schéma vybraných dětských detektivek vypadá přibližně takto: Kladní hrdinové tráví určitým způsobem svůj volný čas či jsou naopak zaneprázdněni – a tehdy jsou ze svých činností vytrženi zločinem v jejich okolí. Těmito hrdiny jsou chytré a bystré děti, jež se rozhodnou záhadu vyřešit. Zločin však nemohou odhalit ihned, protože se jim staví do cesty nejrůznější překážky, které rozřešení oddalují. Mohou mít podobu falešných stop nebo pocházejí ze světa dospělých (děti překonávají zákazy rodičů). Děti se vydávají na ‚cestu‘, která je představována procesem pátrání. Velkou roli hraje setkání hrdinů s přáteli či neznámými lidmi, kteří determinují další vývoj příběhu. Děti často ze zločinu podezírají nesprávné osoby. Úsilí hrdinů je většinou odměněno úspěchem – dopadením zločince.“