NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače otáček Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceFiltry.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Nepřímé měření kapacity střídavým proudem proudem Téma:OB21-OP-EL-ELKM-OTR-M
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceStabilizátory.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Usměrňovač alternátoru Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Senzory pro EZS.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základy automatického řízení 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Elektrické stroje točivé
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Elektronické součástky a obvody
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektronické zesilovače
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Elektronické součástky a obvody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslicová technika.
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Tranzistorový zesilovač
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Základní zapojení zesilovačů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Teplota – souhrnná cvičení II.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
VY_32_INOVACE_ Regulace
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektromagnetická slučitelnost
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Logické funkce a obvody
Elektronické součástky a obvody
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Číslicové měřící přístroje
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Digitální učební materiál
Logické funkce a obvody
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/

Polovodiče Ověření teoretických poznatků měřením 2

Zadání 1 Pomocí programu RCDidactic zobrazte a vysvětlete průběhy výstupního napětí jednopulsního usměrňovače bez filtru a s filtrem. Zapojte obvod podle schématu a graficky znázorněte průběh napětí na výstupu z usměrňovače, jestliže není zapojen kondenzátor, který zde plní funkci filtru. V dalším měření zapojte paralelně k výstupním svorkám kondenzátor 1 mikrofarad a pak 33 mikrofarad, popřípadě i vyšší hodnotu. Při volbě filtračního kondenzátoru dbejte na to, aby nebyl obvod přetížen. Grafické výstupy doložte ke zprávě z měření a průběhy výstupního napětí při všech třech měřeních vysvětlete. Všechna měření proveďte na měřící soupravě RCDidactic.

Zadání 2 Na grafickém průběhu výstupního napětí z dvoupulsního usměrňovače vysvětlete jeho funkci. Zapojte čtyři diody podle schématu a proveďte měření na vstupu a výstupu usměrňovače pomocí příslušných sond a vyhodnoťte získané průběhy napětí. Měření proveďte při frekvenci napětí zdroje 100 Hz a zátěž usměrňovače bude tvořit rezistor, jehož odpor je 1000 . Ve druhé části měření zapojte do obvodu LED diody a na zdroji nastavte napětí 6V, frekvenci 0,2 Hz. Popište děje, které nastanou na jednotlivých diodách. Všechna měření proveďte na měřící soupravě RCDidactic a doplňte o grafické výstupy.

Měření na RCDidactic Uvedena měřící souprava nám v podstatě nahrazuje osciloskop, který umožňuje zobrazovat průběhy napětí, takže je možné pozorovat změny průběhu výstupního napětí jednocestného usměrňovače při použití filtru a bez filtru, kde je patrný jeho příznivější průběh při použití kondenzátoru větší kapacity. Ve druhém měření na dvoucestném usměrňovači (můstkové zapojení) je možné snížením frekvence a s použitím LED diod vidět, jak vedou v daném zapojení jednotlivé diody. Kontrolní otázky 1. Vysvětlete, jaký význam má připojení kondenzátoru na výstup jednopulsního usměrňovače. 2. Odečtením příslušných hodnot z průběhu napětí na výstupu jednopulsního usměrňovače vypočítejte parametr zvlnění. 3. Vysvětlete „blikání“ LED diod při měření na dvoupulsním usměrňovači, jestliže budeme zvyšovat frekvenci zdroje napětí.

CITACE RCDidactic. [online] [cit ]. Dostupné z: CITACE JAN KESL. Elektronika I analogová technika. Praha: BEN, ISBN VÍT ZÁHLAVA, Jan Vobecký. Elektronika. Praha: Grada. ISBN RCDidactic. [online] [cit ]. Dostupné z: ANOTACE Materiál lze použít jako praktické ověření teoretických poznatků ke kapitole “Polovodiče - usměrňovače“. Zde si žáci měřením ověří, jak se liší teoretické průběhy se skutečnými průběhy napětí na jednopulsním a dvoupulsním usměrňovači. Vypočtené a naměřené hodnoty žáci zapíší do tabulky a zpracují do přehledných grafů. Výpočty a grafy provádějí v programu Excel. Celý průběh měření zpracují v protokolu o měření, kde také odpoví na kontrolní otázky. Průběhy proudů a napětí si žáci zobrazí na měřící soupravě RCDidactic, která převádí analogové veličiny proudů a napětí do digitální podoby v PC. Žáci pracují na tomto úkolu v týmu. Předpokládaný čas 45 min.