VLIV RODINY NA ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST DÍTĚTE Hana Palánová, Marie Doležalová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Různé role zástupce ředitele školy
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Rodina.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Občanská výchova 7. ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Sociálně patologické jevy
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Sociální patologie SCPT SCPA
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Syndrom týraného dítěte Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Tisková konference
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
Syndrom rizikového chování v dospívání
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Školská sociální práce
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Škola základ občanského života
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VLIV RODINY NA ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST DÍTĚTE Hana Palánová, Marie Doležalová

OBSAH Rodina Smysl rodiny Vliv původu na vzdělanostní interakce Teorie jazykových kódů Mimoekonomické charakteristiky rodiny Vztah rodičů a školy Vzdělanostní a sociální rozdíly v české společnosti

RODINA „Rodina je skupina osob spojených svazky manželství, krve či adopce, kteří obvykle bydlí spolu a v rámci skupiny se chovají podle společenské dělby práce a podle společensky vymezených rolí.“ (Prokop, 2001, s. 41)

SMYSL RODINY Funkce: výchovná, ekonomická, biologická, emoční Výchova dětí Udržení lidstva

SMYSL RODINY Funkce: výchovná, ekonomická, biologická, emoční Výchova dětí Udržení lidstva

VLIV PŮVODU NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE Nižší vzdělání rodičů nižší vzdělanostní aspirace potomků Vyšší vzdělání rodičů vyšší vzdělanostní aspirace potomků Rozdílný přístup učitelů k žákům

TEORIE JAZYKOVÝCH KÓDŮ Bernsteinova teorie – hlavním nástrojem socializace je jazyk Dělnická a střední sociální vrstva Omezený a propracovaný jazykový kód Důsledky ve vzdělání

MIMOEKONOMICKÉ CHYRAKTERISTIKY RODINY Zájem o vzdělávání dětí Oceňování úspěchů Motivační podpora

MIMOEKONOMICKÉ CHYRAKTERISTIKY RODINY VÝZKUM Autorka: Brookerová Britské versus bangladéšské děti Časová schémata versus momentální potřeba Segmentované prostory domu versus jednolitý flexibilní prostor

MIMOEKONOMICKÉ CHARAKTERISTIKY RODINY OVLIVŇUJÍCÍ ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST Tlak na úspěšnost – rodičovské aspirace a očekávání Jazyk Akademické vedení – dostupnost a kvalita pomoci s prací do školy

MIMOEKONOMICKÉ CHARAKTERISTIKY RODINY OVLIVŇUJÍCÍ ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST Intelektualizovanost – vytváření příležitostí pro děti k přemýšlení a rozvoji představivosti při denních aktivitách Pracovní návyky Aktivita rodiny – volnočasové aktivity

VZTAH RODIČŮ A ŠKOLY A JEHO VLIV NA ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST ŽÁKŮ Vztahy školy s prostředím Podpora rodičů učiteli Respekt ke vzdělání učitele

VZDĚLANOSTNÍ A SOCIÁLNÍ ROZDÍLY V ČESKÉ SPOLEČNOSTI Před r – úsilí o socioekonomickou rovnost Velký vliv vzdělanosti v rodině na vzdělání dětí

POTÍŽE VYVOLANÉ ŠPATNÝM VZTAHEM RODIČŮ ROZVOD dítě nevnímá bezproblémový vztah rodičů změny – odchod jednoho z rodičů, soudy o svěření dítěte do péče jistoty života se rozpadají dítě není motivováno zhoršení školního prospěchu i chování => negativní reakce rodičů rozdíl vnímání u chlapců a dívek

DOMÁCÍ NÁSILÍ „Proč tatínek bije maminku?“ mění se pohled na oba rodiče dítě má problém řešit své problémy často neřešitelné

PROBLÉMY VYVOLANÉ ŠPATNÝM CHOVÁNÍM RODIČŮ K DÍTĚTI jakékoliv špatné chování narušuje vývoj jeho psychiky zanedbávání: neuspokojování potřeb týrání: psychické, fyzické, sociální sexuální zneužívání: uspokojování sexuálních potřeb rodiče

NÁSLEDKY ubližují ti, kteří by měli být pocitem bezpečí dřívější vztah rodiče k dítěti u opakovaného -> citová apatie, nedůvěřivost vůči všem změna osobnosti, snížení sebevědomí u sexuálního násilí má víc než 50% zneužívaných problémy celý život předčasná sexualita X odpor k sexu posttraumatická porucha zhoršení známek ve škole

VZTAH RODINY K DÍTĚTI S ROZDÍLEM DRUHU VZDĚLÁNÍ rodiče kladou důraz na vzdělání svých dětí důležitý je výběr a následný přechod na střední školu podle výzkumů je 7 skupin podle typu středních škol a chování dítěte

TŘI UČŇOVSKÉ 1. Rodina s učněm – „klasické učňovské obory“, nic moc známky, bez maturity, vybírají rodiče 2. Rodina s učněm směřujícím k profesionalitě – vybírají děti, baví je to, možná maturita a další vzdělávání 3. Rodina s učněm z nouze – děti nejsou schopny jít za svým cílem, rodiče nepodporují

ČTYŘI STUDIJNÍ 4.Rodina s ambiciózním studentem – úspěšná rodina, dítě má možnost profesionality 5.Rodina studenta s otevřenou budoucností – dítě má cíl, hledá jednodušší cestu 6.Rodina tradičního středoškoláka – rodiče se SŠ, dítě si samo vybere SOŠ 7.Rodina s novým studentem – studium ztrácí smysl, rodiče s vyuč. listem nebo maturitou

ZDROJE Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Praha: Sociologické nakladatelství. Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství. Prokop, J. (2001). Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická univerzita. Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika. Praha: Portál Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a /versus/ rodina. Brno: Masarykova univerzita. Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Univerzita Karlova Kocourková, J. (2000). Posttraumatická stresová porucha. Praha: Portál Matějček, Z., Dytrych. Z. (1999). Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha: Grada Viktorová, I. (2004). Změny rodičovského vztahu ke škole a vzdělávání dětí – časopis Pedagogika zneuzivaji-domaci-nasili.htmlhttp:// zneuzivaji-domaci-nasili.html

DĚKUJEME ZA POZORNOST