Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Zpomalovací brzdy Klíčová slovaBrzdy, motorová brzda, vířivé proudy, kapalina, elektronika, kloubový hřídel PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Zpomalovací brzdy 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_281
Zpomalovací brzdy 2 Princip zpomalovací brzdy je podobný jako ostatní typy brzd, s tím rozdílem, že kinetickou energii vozidla přeměňují na energii tepelnou. Nedochází k opotřebovávání brzdy, protože energii přeměňují bez tření. Zpomalovací brzdy není možné použít jako parkovací brzdu. Používá se u nákladních vozidel jako odlehčovací brzda při sjíždění dlouhých kopců. Zpomalovací brzdy (retardéry) se dělí na čtyři základní druhy: výfuková brzda motorová brzda elektrodynamická brzda hydrodynamická brzda
Zpomalovací brzdy 3 Výfuková brzda Brzdící účinek tzv. decelerace, je vyvolán přirozenými třecími ztrátami motoru, v systému výfuku je zabudována ovladatelná zábrana (klapka nebo šoupátko), zábrana nesmí být úplně těsná, musí být umožněn minimální průtok spalin nebo vzduchu. Pokud by zábrana byla těsná ve výfukovém potrubí, mohlo by dojít k poškození motoru: a) porušení těsnících prvků výfukového potrubí b) poškození součástí klikového mechanismu. Ovládaní řidičem: mechanicky elektropneumaticky elektronicky Zvýšením odporu při odchodu výfukových spalin nebo nasátého vzduchu z motoru a vznikne brzdění. Podmínkou je zařazený rychlostní stupeň a dlouhé klesání vozovky a uzavření dodávky paliva do spalovacího prostoru.
Zpomalovací brzdy 4 Výfuková brzda (klapka) Tatra
Zpomalovací brzdy 5 Motorová brzda používá se u vznětových motorů, především u NA ₂,₃ a u M₂,₃ funguje pouze při zařazeném rychlostním stupni a nevypnuté spojce, z důvodu zachování mechanického spojení brzdného účinku motoru a hnacích kol motorové brzdy jsou spolehlivé a konstrukčně poměrně jednoduché. jednoduchá a nejlevnější forma je klapka ve výfukovém potrubí, v současnosti nejčastěji ve spojení s dražší a složitější konstrukcí tzv. dekompresní brzdou každý výrobce používá částečně jinou konstrukci, při stejném principu brzdy v režimu brzdění motorem je dodávka paliva přerušena motor při kompresním zdvihu stlačí nasátý vzduch, který se při expanzním zdvihu rozpíná, ale ve výsledku je nižší o mechanickou účinnost motoru brzdný účinek motoru, je možné zvětšit zvýšením odporu proudění plynů klapkou zmenšující podstatně průřez vstupu výfukového potrubí
Zpomalovací brzdy 6 Kompresní/dekompresní motorová brzda zásah do časování rozvodu výfukových ventilů, kdy na konci komprese se pootevírají výfukové ventily a upuštěním vzduchu do výfukového potrubí, motor klade větší odpor a více brzdí otevírání výfukového ventilu, je mechanický či hydraulický převod od palce vačky vstřikovače, jehož vrchol je na konci komprese (historie) současné motory mají konstrukční řešení - přidání speciálního ventilu jen pro účel brzdění nebo speciálně upravenou konstrukci ovládání výfukového ventilu brzdný výkon lze zvýšit pomocí řízeného turbodmychadla, které je elektronicky nastaveno v režimu brzdy na maximální dodávku vzduchu dekompresní brzdu lze ovládat v několika stupních tak, aby bylo možno účinek dávkovat podle jízdní situace, přičemž mohou být použity jen některé válce motoru. Hodnota výkonu dekompresní brzdy je cca až 2/3 maximálního výkonu motoru.
Zpomalovací brzdy 7 Dekompresní motorový brzdový systém se spojil s klapkou ve výfuku k vytvoření nové motorové brzdy, zlepšuje bezpečnost na silnici a snižuje opotřebení komponentů poskytováním o 30 % víc brzdné síly. Motor IVECO STRALIS „CURSOR“
Zpomalovací brzdy 8 Tato hydraulicky ovládaná motorová kompresní brzda Jacobs upravuje činnost výfukových ventilů tak, že je otevírá předčasně, těsně před dosažením vrcholu kompresního zdvihu, za uvolnění kompresního tlaku do výfuku. Z naftového motoru se tak v podstatě stává vzduchový kompresor.
Zpomalovací brzdy 9 Elektrodynamická brzda je zvláštní technické zařízení, které mění pohybovou energii na elektrickou energii. Tato elektrická energie je nevyužita (zmařena) nebo využita rekuperována zpět do napájecí sítě je využívána u nákladních vozidel, autobusů a trolejbusů mohou být podobné konstrukce jako elektromotory Brzda pomocí vířivých proudů - nejčastější provedení brzda má konstrukci kovového kotouče a elektromagnetů, kotouč rotuje v magnetickém poli, tím v něm vznikají a zanikají proudy, a zahřívají jej regulace změna síly magnetického pole, tzn. proudu v el. magnetech. Pro lepší chlazení může být kotouč vybaven žebry, která - zvětší jeho povrch a zajistí nucený oběh vzduchu. elektrodynamická brzda má využití ve vyšších rychlostech, kdy je brzdný účinek velmi vysoký.
Zpomalovací brzdy 10 Převodovka se zabudovaným retardérem zn. TELMA
Zpomalovací brzdy 11 Hydrodynamická brzda je zařízení, ve kterém se kinetická energie kapaliny přeměňuje na energii tepelnou v uzavřeném prostoru podobný princip jako u hydrodynamické spojky, avšak s tím rozdílem, že má zablokované turbínové kolo minimální opotřebení dílů brzdy – prakticky se nedá poškodit Konstrukce: stator, který tvoří skříň brzdy rotor (čerpadlo), otáčí se uvnitř statoru a je poháněn hnacím hřídelem rotor i stator je opatřen lopatkami brzdné médium je většinou hydraulický olej Hydrodynamické brzdy brzdí plynule a bez rázů.
Zpomalovací brzdy 12 Princip činnosti: rotor unáší kapalinu a ta odstředivou silou směruje na stator, kde se brzdí a opět se vrací k rotoru – má snahu stator roztočit stator je nepohyblivý a proto se rotor zpomaluje brzdí kapalina se kolováním mezi rotorem a statorem zahřívá a musí být chlazena brzdný účinek se dá měnit plynule změnou množství náplně brzdy. umístění brzdy je na hnacím hřídeli vozidla jako sekundární retardér nebo může být umístěna přímo ve skříni převodovky jako (intardér)
Zpomalovací brzdy 13 Teplo vznikající v retardéru při brzdění, je odváděno chladící soustavou automobilu. Hranice pracovního výkonu retardéru je dána kapacitou této chladící soustavy. 1.Termostat 2.Chladič motoru 3.Ventilátor 4.Čerpadlo chlazení motoru 5.Snímač teploty 6.Retardér a výměník tepla
Zpomalovací brzdy 14 Konstrukce a princip činnosti Hydrodynamického retardéru VOITH
15 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky se zpomalovacími brzdami, které se používaly a používají v automobilech. Zpomalovací brzdy jsou nedílnou součástí konstrukcí brzd nákladních vozidel N₂,₃, a autobusů M₂,₃ a jsou tudíž, velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1.Popište důvod použití odlehčovacích brzd u nákladních vozidel. 2.Popište hlavní části motorové brzdy? 3.Jaké jsou výhody odlehčovacích brzd? Děkuji za pozornost
16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů : ec_s_extra_vybavou/sestava_motorove_brzdy_jacobs/ cze- CZ/sestava_motorove_brzdy_jacobs_aabs_square_thumbnail.jpg