ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_06_Indické umění TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
Anotace Materiál slouží jako osnova výkladu učitele, podklad k tvorbě zápisků žáka, pro utřídění a strukturaci poznatků. Interaktivní odkazy jsou funkční i bez on-line připojení, kliknutím na obrázek se vrátíte zpět do prezentace. K některým obrázkům je formou animace připojen text. Materiál je zakončen krátkým testem – správné odpovědi se zabarví zeleně, špatné červeně - a poznávací soutěží. Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk, dějepis, zeměpis). Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v 1.ročníku gymnázia a kvintě.
Indické umění
Z historie Povodí Indu - 3. tis. př.n.l. - zemědělská civilizace – Harappská kultura Centrum Mohendžodaro, HarappaMohendžodaro, Harappa Obyvatelé zemědělci, odlévají měď a bronz (metoda lití do ztraceného vosku) Zachovány pozůstatky městských staveb, terakotové sošky, pečetidla z mastku a slonoviny – písmo – dosud nerozluštěnoterakotové soškypečetidla z mastku a slonoviny Dobyvatelé – 1500 př.n.l. – Árjové př.n.l. – Alexandr Veliký Alexandr Veliký 320 př.n.l. - Maurjové – Ašóka - významný panovník -přijal buddhismus Maurjové – Ašóka První všeindická říše- hl. město – Patáliputra
Náboženství a historie Umění spojeno s náboženstvím Védismus, bráhmánismus Hinduismus Buddhismus 1196 – muslimové porážejí poslední buddhistické vladaře – rozvoj výstavby chrámů Vliv islámu - oblouky, minarety, baňaté kopule, kaligrafie, arabesky, geometrické vzory
Architektura stúpa – buddhismus – chrámy znázorňují vesmír - často schránka na relikvie – kopule na čtvercové základně obehnaná dekorativním zábradlím obklopená zdí – hory ohraničující pozemský svět – vodní nádrže – symbol oceánů – brány na čtyřech světových stranách - Sánčí – 272 – 233 př.n.l.stúpaSánčí Umělé jeskyně – chrámy, svatyně a obydlí pro mnichy Adžanta, Ellóra Umělé jeskyně AdžantaEllóra Khandaríjamahadévův chrám – stol. n.l. - hinduismus Khandaríjamahadévův chrám Ágra - Červená pevnost – vliv islámu Ágra - Červená pevnost Hrobky – Tádž MahalTádž Mahal
Sochařství Podstatnou úlohu hraje reliéf reliéf Náboženské náměty, ze všedního života, legendy a eposy Náboženské náměty Idealizace, krásní mladí lidé Vyvážená symbolická gesta Sochy Buddhy – od 1. století n.l. Sochy Buddhy bronzové sochy - Šiva Natarádža – vesmírný tanečníkŠiva Natarádža
Malířství První umělecké projevy – jeskynní malby – nejstarší vznikají asi před letyjeskynní malby Výzdoba svatyní, desek, svitků, rukopisůrukopisů Zachovány jen zlomky Nástěnné malířství – Adžanta Nástěnné malířství Miniatury – nový impuls dali Mughalové Miniatury Umělecké řemeslo – zpracování zlata, stříbra, mědi, bronzu, stearitu, polodrahokamů, slonoviny
Označte správná a nesprávná tvrzení Nálezy z harappské kultury pocházejí asi z 3. tisíciletí př.n.l. Základní budhistické náboženské stavby se nazývají mithuny Budhistické i hinduistické svatyně byly často jeskynní komplexy, například Adžanta nebo Ellóra Po vítězství muslimů se v architektuře objevují nové prvky i typy staveb, například bazilika Slavný Tádž Mahal je vlastně mauzoleum postavené Šáchdžahánem pro manželku Mumtáz Mahal
Pojmenujte umělecké památky a určete, k jakému náboženství náležejí: Král Ašóka – reliéf buddhismus Buddha – buddhismus Ganga – hinduismus
Pojmenujte architektonické památky: Mohendžo Dáro – harappská kultura Ellóra – jeskynní a chrámový komplex Tádž Mahal - mauzoleum
Pojmenujte následující památky: Bódhisattva – nástěnná malba Adžanta Jeskynní chrámová síň - Adžanta Khandaríjamahadévův chrám
Zdroje ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea servis, 1996, ISBN KOLEKTIV. Literatura pro 1. ročník středních škol. Brno: Didaktis, 2008, ISBN KOLEKTIV. Tematická encyklopedie Larousse, Umění a literatura. Praha: Larousse Thematica, Albatros, 1999, ISBN NEZJIŠTĚN. Harappská kultura [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BACH PEDERSEN, Gunnar. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PODZEMNIK. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MENGAL, Mamoon. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WORLD, Imaging. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: IMRAN, M.. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAYO, Trish. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Zdroje NANDANUPADHYAY. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pg pg ISMOON. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PODZEMNIK. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FLICKR. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SOMAN. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FLICKR. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHITNIS, Danial. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SINGH, Anant. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GARDNER, H. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DALBERA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: deva_%28Khajuraho%29_% %29.jpg?uselang=cs
Zdroje NEZJIŠTĚN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BETTEN, Arnold. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Tempel,_Skulpturen2_(1999).jpg?uselang=cs TEVAPRAPAS MAKKLAY. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHITNIS, Danial. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANONYMUS. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: A. ROSBACH, Hans. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SEARLE, Dan. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DHANG, Prithwiraj. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SHISHIDO, Y.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Zdroje VYAS, Raveesh. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: cs NEILSATYAM. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ABHISHEK BANSAL, Ekta. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PG?uselang=cs ABHISHEK BANSAL, Ekta. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: uselang=cs NEZJIŠTĚN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ASIA SOCIETY. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CORDANRAD. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HUNHAR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _The_St._Petersburg_Album_ca._1660_Freer_Gallery_of_Art,_Washington.jpg?uselang=cs
Alexandr Veliký
Harappská kultura – doba bronzová Mohendžodaro – pozůstatky města s citadelou- cihlová města s pravoúhlým půdorysem, domy mají studny, některé bazén - kanalizace, kolonády, lázně, sýpky, hřbitov
Busta muže z Mohendžodara označována jako socha „velekněze“ (Národní muzeum v Karáčí, Pákistán) Terakotové sošky
Pečetidla – Britské muzeum Různá pečetítka s vyobrazením zvířat, nápisy i svastikou – starobylý později zneužitý symbol
Ašóka jako panovník - Museén Guimet - Paříž Maurjovská říše za vlády krále Ašóky
Šiva při svém slavném "kosmickém tanci". Šiva, dynamický bůh ničení, zániku a plodnosti, nového vznikání, zde tančí uprostřed kruhu z plamenných jazyků. Jeho tanec vyjadřuje neustálý koloběh života, umírání a znovuzrození a zahrnuje v sobě všechny vesmírné živly a síly, které tento koloběh života umožňují.
Stúpa v Sánčí – schematický nákres
Sánčí – kamenná stúpa
Adžanta – komplex 29 jeskyní 2.stol.př.n.l. – 1- stol. n.l.
Interiér jeskynního komplexu v Adžantě – památka ze světového seznamu kulturního dědictví UNESCO Největší komlex buddhistického umění
Ellóra – komplex buddhistických, hinduistických a džinistických jeskyní a chrámů
Reliéfy - Ellóra Ellóra – reliéfy - Šiva a řeka Ganga
Khandaríjamahadévův chrám
Khandaríjamahadévův chrám - reliéfy Je ozdoben mnoha mithunami – sochami mileneckých dvojic – náboženský význam
Zobrazení Buddhy Buddha Gautama – 4. stol. Buddha - Adžanta
Červená pevnost – Agra – seznam památek UNESCO
Tádž Mahal Mauzoleum mughalského vladaře Šáhdžáhána (vládl v letech 1628 – 1658) a jeho ženy Ardžumand Banu Baygam, které se říkalo Mumtáz Mahal (perla paláce). Při oficiálních příležitostech sedávala po jeho boku, doprovázela ho na dobyvačných výpravách a probírala s ním státní záležitosti. Porodila mu osm synů a šest dcer, avšak v roce 1629 při porodu posledního dítěte ve věku 36 let zemřela. Po její smrti vyhlásil vdovec dvouletý státní smutek, během kterého bylo zakázáno slavit, poslouchat hudbu, nosit šperky a používat parfémy. Učinil slib, že postaví pomník hodný její památky, jemuž by se nevyrovnalo nic na světě - mauzoleum Tádž Mahal (korunu paláce). Nechal povolat architekty, inženýry, sochaře a kaligrafy z Persie, Turecka, Samarkandu, Benátek i Francie. Vedoucím architektem byl Istad Usa z Íránu, který stavbu navrhl tak, aby symbolizovala krásu a věčnou lásku.
Malířství Bódhisattva Avalókitéšvara – ten, kdo dosáhl stavu předcházejícího stav buddhy a dále usiluje o probuzení – nástěnná malba z Adžanty – 5. stol. Jeskynní malby – Bhimbetka – asi – př.n.l. (památky UNESCO)
Miniatury Mughalský císař Aurangzeb na svém zlatém trůnu – syn Šáchdžahána a Mumtáz Mahal – proslul svou krutostí
Zázračné zrození Buddhy Gautamy z boku královny Mahamayi – rukopis z 8. – 12- stol.
Védismus a bráhmánismus Nejstarší náboženství – védismus -Bohové jsou zosobněné přírodní síly a jevy (voda, slunce, hvězdy, obloha, stromy, kameny…) Bráhmánismus – bůh Bráhma – prapůvodce všech věcí – asketický způsob života a dodržování mravních zásad – je základem kastovního systému Syntéza bráhmánismu a védismu - hinduismus
Hinduismus Kultovní jazyk – sanskrt Více než milionů bohů- ti jsou jen představitelé moci a funkcí jediného boha Višnu, Šiva Kastovnictví Zásada neubližování, nenásilí, ale i odplata Stěhování duší a spasení Karma
Buddhismus Princ Siddhártha Gautama – zakladatel Narodil se okolo 560 př.n.l., v 16 letech se oženil a v 29 letech se mu narodil syn Zmocnila se ho hluboká nespokojenost pramenící z kontrastu bídy a utrpení, zřekl se královského života a odešel z domova i království Nejzazší asketismus – je stejně neužitečný jako život v přepychu Pod stromem pipalem (fíkovníkem) došel po několika týdnech meditace osvícení – dosáhl nirvány