ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_06_Indické umění TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.1073 DATUM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Advertisements

STAROVĚKÉ STÁTY - EGYPT Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_4_ STAROVĚKÉ STÁTY – EGYPT Téma: Dějiny.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
ANOTACE Materiál je určen k získání poznatků o jižní Evropě. V první části si žáci vytvářejí základní přehled o celé oblasti – o krajině, hospodářství.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_52_INOVACE_1502_Indie Téma: Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_07.
Tádž Mahal.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_1304_romantismus Téma: Romantismus Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: Základní škola Městec Králové
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Buddhismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vznik česky psané literatury
Digitální učební materiál
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění starověkého Egypta
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-35_ OpakovánÍ Starověká Palestina, INDIE, Čína.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výtvarné umění starověkého Egypta
Česká republika jako součást Evropy
Téma (název prezentace)
Doba bronzová.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
EGEJSKÁ OBLAST.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Člověk a jeho svět 3. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
ČÍNA.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_06_Indické umění TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Anotace Materiál slouží jako osnova výkladu učitele, podklad k tvorbě zápisků žáka, pro utřídění a strukturaci poznatků. Interaktivní odkazy jsou funkční i bez on-line připojení, kliknutím na obrázek se vrátíte zpět do prezentace. K některým obrázkům je formou animace připojen text. Materiál je zakončen krátkým testem – správné odpovědi se zabarví zeleně, špatné červeně - a poznávací soutěží. Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk, dějepis, zeměpis). Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v 1.ročníku gymnázia a kvintě.

Indické umění

Z historie Povodí Indu - 3. tis. př.n.l. - zemědělská civilizace – Harappská kultura Centrum Mohendžodaro, HarappaMohendžodaro, Harappa Obyvatelé zemědělci, odlévají měď a bronz (metoda lití do ztraceného vosku) Zachovány pozůstatky městských staveb, terakotové sošky, pečetidla z mastku a slonoviny – písmo – dosud nerozluštěnoterakotové soškypečetidla z mastku a slonoviny Dobyvatelé – 1500 př.n.l. – Árjové př.n.l. – Alexandr Veliký Alexandr Veliký 320 př.n.l. - Maurjové – Ašóka - významný panovník -přijal buddhismus Maurjové – Ašóka První všeindická říše- hl. město – Patáliputra

Náboženství a historie Umění spojeno s náboženstvím Védismus, bráhmánismus Hinduismus Buddhismus 1196 – muslimové porážejí poslední buddhistické vladaře – rozvoj výstavby chrámů Vliv islámu - oblouky, minarety, baňaté kopule, kaligrafie, arabesky, geometrické vzory

Architektura stúpa – buddhismus – chrámy znázorňují vesmír - často schránka na relikvie – kopule na čtvercové základně obehnaná dekorativním zábradlím obklopená zdí – hory ohraničující pozemský svět – vodní nádrže – symbol oceánů – brány na čtyřech světových stranách - Sánčí – 272 – 233 př.n.l.stúpaSánčí Umělé jeskyně – chrámy, svatyně a obydlí pro mnichy Adžanta, Ellóra Umělé jeskyně AdžantaEllóra Khandaríjamahadévův chrám – stol. n.l. - hinduismus Khandaríjamahadévův chrám Ágra - Červená pevnost – vliv islámu Ágra - Červená pevnost Hrobky – Tádž MahalTádž Mahal

Sochařství Podstatnou úlohu hraje reliéf reliéf Náboženské náměty, ze všedního života, legendy a eposy Náboženské náměty Idealizace, krásní mladí lidé Vyvážená symbolická gesta Sochy Buddhy – od 1. století n.l. Sochy Buddhy bronzové sochy - Šiva Natarádža – vesmírný tanečníkŠiva Natarádža

Malířství První umělecké projevy – jeskynní malby – nejstarší vznikají asi před letyjeskynní malby Výzdoba svatyní, desek, svitků, rukopisůrukopisů Zachovány jen zlomky Nástěnné malířství – Adžanta Nástěnné malířství Miniatury – nový impuls dali Mughalové Miniatury Umělecké řemeslo – zpracování zlata, stříbra, mědi, bronzu, stearitu, polodrahokamů, slonoviny

Označte správná a nesprávná tvrzení Nálezy z harappské kultury pocházejí asi z 3. tisíciletí př.n.l. Základní budhistické náboženské stavby se nazývají mithuny Budhistické i hinduistické svatyně byly často jeskynní komplexy, například Adžanta nebo Ellóra Po vítězství muslimů se v architektuře objevují nové prvky i typy staveb, například bazilika Slavný Tádž Mahal je vlastně mauzoleum postavené Šáchdžahánem pro manželku Mumtáz Mahal

Pojmenujte umělecké památky a určete, k jakému náboženství náležejí: Král Ašóka – reliéf buddhismus Buddha – buddhismus Ganga – hinduismus

Pojmenujte architektonické památky: Mohendžo Dáro – harappská kultura Ellóra – jeskynní a chrámový komplex Tádž Mahal - mauzoleum

Pojmenujte následující památky: Bódhisattva – nástěnná malba Adžanta Jeskynní chrámová síň - Adžanta Khandaríjamahadévův chrám

Zdroje ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea servis, 1996, ISBN KOLEKTIV. Literatura pro 1. ročník středních škol. Brno: Didaktis, 2008, ISBN KOLEKTIV. Tematická encyklopedie Larousse, Umění a literatura. Praha: Larousse Thematica, Albatros, 1999, ISBN NEZJIŠTĚN. Harappská kultura [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZJIŠTĚN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BACH PEDERSEN, Gunnar. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PODZEMNIK. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MENGAL, Mamoon. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WORLD, Imaging. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: IMRAN, M.. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAYO, Trish. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Zdroje NANDANUPADHYAY. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pg pg ISMOON. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PODZEMNIK. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FLICKR. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SOMAN. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FLICKR. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHITNIS, Danial. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SINGH, Anant. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GARDNER, H. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DALBERA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: deva_%28Khajuraho%29_% %29.jpg?uselang=cs

Zdroje NEZJIŠTĚN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BETTEN, Arnold. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Tempel,_Skulpturen2_(1999).jpg?uselang=cs TEVAPRAPAS MAKKLAY. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHITNIS, Danial. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANONYMUS. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: A. ROSBACH, Hans. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SEARLE, Dan. Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DHANG, Prithwiraj. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SHISHIDO, Y.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Zdroje VYAS, Raveesh. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: cs NEILSATYAM. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ABHISHEK BANSAL, Ekta. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PG?uselang=cs ABHISHEK BANSAL, Ekta. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: uselang=cs NEZJIŠTĚN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ASIA SOCIETY. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CORDANRAD. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HUNHAR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _The_St._Petersburg_Album_ca._1660_Freer_Gallery_of_Art,_Washington.jpg?uselang=cs

Alexandr Veliký

Harappská kultura – doba bronzová Mohendžodaro – pozůstatky města s citadelou- cihlová města s pravoúhlým půdorysem, domy mají studny, některé bazén - kanalizace, kolonády, lázně, sýpky, hřbitov

Busta muže z Mohendžodara označována jako socha „velekněze“ (Národní muzeum v Karáčí, Pákistán) Terakotové sošky

Pečetidla – Britské muzeum Různá pečetítka s vyobrazením zvířat, nápisy i svastikou – starobylý později zneužitý symbol

Ašóka jako panovník - Museén Guimet - Paříž Maurjovská říše za vlády krále Ašóky

Šiva při svém slavném "kosmickém tanci". Šiva, dynamický bůh ničení, zániku a plodnosti, nového vznikání, zde tančí uprostřed kruhu z plamenných jazyků. Jeho tanec vyjadřuje neustálý koloběh života, umírání a znovuzrození a zahrnuje v sobě všechny vesmírné živly a síly, které tento koloběh života umožňují.

Stúpa v Sánčí – schematický nákres

Sánčí – kamenná stúpa

Adžanta – komplex 29 jeskyní 2.stol.př.n.l. – 1- stol. n.l.

Interiér jeskynního komplexu v Adžantě – památka ze světového seznamu kulturního dědictví UNESCO Největší komlex buddhistického umění

Ellóra – komplex buddhistických, hinduistických a džinistických jeskyní a chrámů

Reliéfy - Ellóra Ellóra – reliéfy - Šiva a řeka Ganga

Khandaríjamahadévův chrám

Khandaríjamahadévův chrám - reliéfy Je ozdoben mnoha mithunami – sochami mileneckých dvojic – náboženský význam

Zobrazení Buddhy Buddha Gautama – 4. stol. Buddha - Adžanta

Červená pevnost – Agra – seznam památek UNESCO

Tádž Mahal Mauzoleum mughalského vladaře Šáhdžáhána (vládl v letech 1628 – 1658) a jeho ženy Ardžumand Banu Baygam, které se říkalo Mumtáz Mahal (perla paláce). Při oficiálních příležitostech sedávala po jeho boku, doprovázela ho na dobyvačných výpravách a probírala s ním státní záležitosti. Porodila mu osm synů a šest dcer, avšak v roce 1629 při porodu posledního dítěte ve věku 36 let zemřela. Po její smrti vyhlásil vdovec dvouletý státní smutek, během kterého bylo zakázáno slavit, poslouchat hudbu, nosit šperky a používat parfémy. Učinil slib, že postaví pomník hodný její památky, jemuž by se nevyrovnalo nic na světě - mauzoleum Tádž Mahal (korunu paláce). Nechal povolat architekty, inženýry, sochaře a kaligrafy z Persie, Turecka, Samarkandu, Benátek i Francie. Vedoucím architektem byl Istad Usa z Íránu, který stavbu navrhl tak, aby symbolizovala krásu a věčnou lásku.

Malířství Bódhisattva Avalókitéšvara – ten, kdo dosáhl stavu předcházejícího stav buddhy a dále usiluje o probuzení – nástěnná malba z Adžanty – 5. stol. Jeskynní malby – Bhimbetka – asi – př.n.l. (památky UNESCO)

Miniatury Mughalský císař Aurangzeb na svém zlatém trůnu – syn Šáchdžahána a Mumtáz Mahal – proslul svou krutostí

Zázračné zrození Buddhy Gautamy z boku královny Mahamayi – rukopis z 8. – 12- stol.

Védismus a bráhmánismus Nejstarší náboženství – védismus -Bohové jsou zosobněné přírodní síly a jevy (voda, slunce, hvězdy, obloha, stromy, kameny…) Bráhmánismus – bůh Bráhma – prapůvodce všech věcí – asketický způsob života a dodržování mravních zásad – je základem kastovního systému Syntéza bráhmánismu a védismu - hinduismus

Hinduismus Kultovní jazyk – sanskrt Více než milionů bohů- ti jsou jen představitelé moci a funkcí jediného boha Višnu, Šiva Kastovnictví Zásada neubližování, nenásilí, ale i odplata Stěhování duší a spasení Karma

Buddhismus Princ Siddhártha Gautama – zakladatel Narodil se okolo 560 př.n.l., v 16 letech se oženil a v 29 letech se mu narodil syn Zmocnila se ho hluboká nespokojenost pramenící z kontrastu bídy a utrpení, zřekl se královského života a odešel z domova i království Nejzazší asketismus – je stejně neužitečný jako život v přepychu Pod stromem pipalem (fíkovníkem) došel po několika týdnech meditace osvícení – dosáhl nirvány