NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: leden 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner
Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií. Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol. Časová náročnost vědomostní hry je minut. Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma pohybové schopnosti. Vědomostní soutěž si klade za cíl procvičovat dříve probranou látku. Kliknutím na políčko hlavního panelu se zobrazí otázka daného téma, následným kliknutím bude zobrazena odpověď na otázku. V každém pravém dolním rohu soutěžní otázky je umístěno políčko, které vás kliknutím vrátí zpět na hlavní panel. Každé políčko hlavního panelu, které bude použito, změní barvu, což bude vyjadřovat, že otázka je již vyčerpána. Procvičování je realizováno formou data-projektoru.
Pohybové schopnosti Rychlostní schopnosti Vytrvalostní schopnosti Silové schopnosti Koordinační schopnosti Schopnost pohyblivosti
Co to jsou pohybové schopnosti? Vrozené předpoklady. Zpět
Jak pohybové schopnosti členíme? Na rychlost, sílu, vytrvalost, koordinaci a pohyblivost. Zpět
Ve kterých sportech má vytrvalost zásadní roli? Např. v bězích na dlouhé tratě, tj. maraton. Zpět
Na čem rychlost závisí? Na nervosvalové koordinaci, typu svalových vláken a velikosti svalové síly. Zpět
Charakterizuj silovou schopnost. Schopnost překonat vnější odpor svalovou kontrakcí. Zpět
K čemu jsou důležité koordinační schopnosti? K nácviku sportovní techniky. Zpět
Charakterizuj pohyblivost. Schopnost vykonávat pohyby ve velkém kloubním rozsahu. Zpět
Jak bychom charakterizovali rychlost? Je schopnost realizovat daný pohybový úkol v co nejkratším úseku času. Zpět
Rychlost lze členit, víte jak? Rychlost reakce, jednotlivého pohybu, opakovaného pohybu, komplexního pohybu.. Zpět
Pro rozvoj rychlosti je vhodné? Běžeckou abecedou, štafetami, honičkami, cvičením frekvenčním a reakčním, cvičením hbitosti. Zpět
Co patří do běžecké abecedy? Liftink, skipink, zakopávání, předkopávání, odpichy. Zpět
Ve štafetách lze využívat náčiní, víte jaké? Švihadla, obruče, míče. Zpět
Cvičení typu žebřík, slalom, přeběh překážek slouží jako? Frekvenční cvičení. Zpět
Jako reakční cvičení lze provádět? Chytání štafetového kolíku, zrcadlové cvičení, či hra „odraz míč v kruhu“ atp. Zpět
Charakterizuj stručně vytrvalostní schopnost. Vytrvalost je schopnost odolávat únavě. Zpět
Jak členíme vytrvalostní schopnosti? Krátkodobá, střednědobá a dlouhodobá. Zpět
Co to je fartlek? Hra s rychlostí dle vlastních pocitů a potřeb. Zpět
Pokuste se vysvětlit, co to je extenzivní metoda a kam ji v rozvoji vytrvalosti řadíme. V tréninku převažují krátké přestávky, jedná se tzv. o metodu vytrvalostní, řadíme jí do intervalových metod. Zpět
Uveď příklad cvičení, které slouží k extenzivnímu rozvoji vytrvalosti. Opakovaný běh na 300 m, přestávka mezi opakováními je 5 minut, intenzita zatížení nepřesahuje 160 tepu za min. Zpět
Pokuste se vysvětlit, co to je intenzivní metoda a kam jí v rozvoji vytrvalosti řadíme. V tréninku převažují dlouhé přestávky, jedná se tzv. o metodu rychlostní, řadíme jí do intervalových metod. Zpět
Uveď příklad cvičení, které slouží k intenzivnímu rozvoji vytrvalosti. Opakovaný běh na 400 m, přestávka mezi opakováními je 10 minut, intenzita zatížení přesahuje lehce 160 tepů za min. Zpět
Definuj sílu. Síla je schopnost vynaložit úsilí směřované proti odporu svalovou kontrakcí. Zpět
Jak členíme sílu? Maximální, rychlá a explozivní, vytrvalostní. Zpět
Charakterizuj maximální sílu. Schopnost vynaložit úsilí proti maximálnímu odporu. Zpět
Ve kterých sportech se uplatňuje vytrvalostní síla? Běžecké lyžování, plavání atp. Zpět
Uveď některé posilovací cviky bez náčiní. Kliky, leh sed, dřepy, opakované výpady vpřed atp. Zpět
Uveď některé posilovací cviky s plnými míči. Dřepy s planým míčem, výhozy s následným chytáním, podávání si míče ve dvojici daným způsobem atp. Zpět
Uveď některé posilovací cviky s využitím činek. Z upažení předpažením vzpažit, úklony doprava a doleva atp. Zpět
Definuj stručně koordinační schopnost. Schopnost řídit a regulovat pohyb Zpět
Co koordinaci zajišťuje? Činnost analyzátorů, činnost jednotlivých funkčních systémů, nervosvalová koordinace, psychické procesy. Zpět
Pro koordinaci jsou důležité jaké analyzátory? Zrak, sluch a činnost proprioreceptorů. Zpět
Jaký je rozdíl mezi obecnou a speciální koordinací? Obecná koordinace se liší od speciální tím, že umožňuje provádět mnoho motorických dovedností, bez ohledu na sportovní specializaci. Zpět
Uveď alespoň tři součásti koordinace? Schopnost spojování pohybu, orientační schopnost a schopnost přizpůsobování. Zpět
Čím vším lze rozvíjet koordinační schopnost? Rovnovážný stoj na balanční podložce, váha na kladině. Zpět
Uveď alespoň dva balanční cviky. Přeskoky švihadla v různých obměnách, vyhození a chycení míče v různých obměnách. Zpět
Definuj stručně pohyblivost. Předpoklady pro rozsah pohybu v jednotlivých kloubech. Zpět
Jak také nazýváme pohyblivost? Ohebnost. Zpět
Jmenuj tři činitele, které ovlivňují pohyblivost. Tvar kloubu, pružnost vazivového a kloubního aparátu, aktivita reflexních systémů ve svalech a šlachách. Zpět
Jaký je rozdíl mezi dynamickým a statickým cvičením? Při dynamickém cvičení je využívána pohybová energie částí těla ke švihu či hmitu, kdežto při statickém cvičení setrváváme určitou dobu v jedné poloze. Zpět
Jmenuj jeden z cílů strečinku. Zvětšení pohybového rozsahu. Zpět
Stručně popiš speciální strečinkovou metodu PNF. Metoda, ve které je využito svalové kontrakce, relaxace a protažení. Zpět
Jaký je rozdíl mezi aktivním a pasivním cvičením? Cvičíme li sami, hovoříme o aktivním strečinku, cvičíme li s dopomocí, jedná se o pasivní strečink. Zpět
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, ISBN PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, ISBN