Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven 2005 9. a 10. listopadu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ Z KOMUNITÁRNÍCH PROGRAMŮ EU Autor: Michala Hrbová Obor: Účetnictví a finanční řízení podniku Ročník: 3 Soutěžní sekce: Rozvoj regionů.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Otázky a odpovědi Sekce veřejných knihoven SKIP
Grantový projekt OP VK oblast podpory 1.3 DVPP škol a školských zařízení Mozaika nových inspirací pro pedagogy mateřské školy CZ.1.07/1.3.02/
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Motivační seminář projektu Motivační seminář projektu „Motivace žáků ke studiu technických předmětů“
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Hlavní město praha a integrace cizinců
Pracovní porada Pracovní list.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Příspěvek na konferenci
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Gymnasium Jižní Město Praha
Program celoživotního učení Comenius
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
Centralizované rozvojové projekty 2017
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Zkušenosti z institucionální akreditace
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Místní akční plán rozvoje vzdělávání na Písecku II
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Intenzivní podpora školám - SRP
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Intenzivní podpora školám - SRP
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Inovace VOV informace o projektu
Profesionalizace sociální práce v ČR
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Transkript prezentace:

Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu

2 Dotkneme se …  Změn a posunů v úloze VŠ knihoven  Úlohy knihoven ve vzdělávacím procesu  Nových kompetencí knihovníka/pedagoga  Změn potřebných ve vzdělávání knihovníků + konkrétní návrhy

3 Trendy v praxi VŠ knihoven: můj pohled

4 Knihovny cítí konkurenci: Google a spol. Marketing: „visible librarian“ Důraz na personální otázky Referenční služby x informační vzdělávání Integrace služeb knihovny do výuky

5 Vzdělávací aktivity …  Nic nového pod sluncem, aneb dosavadní aktivity v ČR i v zahraničí  Teoretické zázemí problematiky  Jsme spokojeni?  Můžeme se posunout dál? Co nám vadí a jak to změnit?

6 Téma je přijato jako důležité; inspirace ze zahraniční literatury + terminologie ANALÝZA STAVU Průzkum v knihovnách; kdo a jak učí? PRŮZKUMY I. a II. Pilotní průzkumy úrovně IG studentů VŠ STANDARDY PRÁCE NA KONCEPCI; KVALIFIKACE KNIHOVNÍKŮ? Čeho chceme dosáhnout? Jak toho chceme dosáhnout? Dosud učiněné kroky … VZNIK IVIG

7 Stále mnohé otázky … Samostatný kurz: ano či ne? Přímá účast ve výuce? Klasická výuka nebo online? Spolupráce s pedagogy? Personální zajištění? … Cíl: komplexní a kvalitní program informačního vzdělávání na každé VŠ

8 Kritéria kvalitního IV Jasně formulované cíle Souvislost s konkrétními úkoly, kurzy Prvky aktivního učení Prvky spolupráce Různé formy, formáty … Spíše obecné zásady a principy Možnost kladení otázek

9  Výuka => akce na několika frontách (studenti, pedagogové, vedení školy)  Úkoly nad rámec naší kvalifikace?  Chceme si s nimi umět poradit?  Rodí se postupně nový „druh“ knihovníka? Jaká by měla být jeho kvalifikace a máme se kde inspirovat? Úkol dne …

10 Knihovník v mnoha rolích … Odborník v oboru Člen profesní organizace Diplomat Vedoucí Pedagog, lektor, instruktor, konzultant (či dokonce coach, průvodce apod.)

11 Potřeba dalšího vzdělávání Ne každý je rozený diplomat, vedoucí či pedagog Možnost vzdělávání nad rámec oboru Kvalitnější a snazší práce Pedagogická kvalifikace: ano či ne? Co bychom měli zvládnout?

12 Naším úkolem je … (mimo jiné)  navazování partnerství s vyučujícími při sestavování programu IV  vytváření obsahové náplně jednotlivých výukových jednotek, včetně testů  hodnocení úrovně porozumění a schopnosti aplikace poznatků  řešení administrativních úkolů v souvislosti s organizací výuky (Young & Harmony,1999)

13 Měli bychom tedy mít … Znalosti z oblasti vzdělávání dospělých a Pedagogické schopnosti Odborné znalosti Strategické schopnosti Např.: [Peacock, 2001]

14 Obr.: Model výukových a odborných kompetencí dle Peacock (2001)

15 Co to pro nás znamená?  Zhodnocení současného stavu  Existující znalosti a kompetence uplatňovat a propagovat  Chybějící doplňovat  knihovnické školy – odpovídající programy  profesní organizace  knihovny: interní programy vzdělávání  Spolupráce s dalšími obory

16 Knihovnické školy Studijní programy Důraz na vzdělávací aspekt oboru! MU v Brně ÚISK FF UK: projekt FRVŠ Praxe studentů Spolupráce s knihovnami Bakalářské a diplomové práce

17 Profesní organizace AKVŠ: Odborná komise IVIG SKIP + NK ČR Vzdělávací kurzy Výměna zkušeností Zaměřené na knihovníky a jejich rozvoj!!! Náplň na základě průzkumu potřeb

18 Pár slov závěrem …

19 Důvody proč to NEDĚLAT  Protože musíme … vymýšlet a učit se nové věci pořád s někým mluvit, argumentovat stoupnout si před učebnu plnou studentů připravovat se na výuku jezdit na setkání a na konference odložit mnoho jiných věcí občas neuspět

20 Důvody proč to DĚLAT Protože tak můžeme … nabídnout novou službu pro studenty i pedagogy pomoci mnoha ztraceným studentům zajistit novou „výkladní skříň“ knihovny navázat více kontaktů s pedagogy změnit svou pozici v rámci VŠ

21 Jak zápasíme na ČZU? Informace o informačním vzdělávání na ČZU dnes od 17:10 do 18:15 v čítárně časopisů (1.patro)

22 Děkuji vám za pozornost!!! Kontakt: