Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola Klíčová slovaNáprava, závěs kola, vzpěra, výkyvná náprava, nápravnice, pomocný rám PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_271
Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola 2 Zavěšení kol Zavěšení kol (víceprvkové) každé kolo je zavěšeno na více ramenech (až pěti) prostorově komplikovaný mechanismus - optimální kinematika nápravy použití – přední / zadní náprava, může být hnaná nebo hnací je považována za nejlepší konstrukční zavěšení kola mezi nezávisle zavěšenými koly je vložen stabilizátor, který snižuje naklápění karoserie při průjezdu zatáčkou
Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola 3 Možné provedení víceprvkového zavěšení kola: Tuningové víceprvkové zavěšení kol Škoda Octavia od firmy Euro tuning
Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola 4 Materiály pro výrobu jednotlivých prvků zavěšení Materiály pro výrobu jednotlivých prvků zavěšení : ocelové výlisky Al. odlitky – slitiny kovů Prvky jsou na koncích opatřeny silentbloky, popř. kulovými klouby nebo v kombinaci z hlediska konstrukce nápravy. Zavěšení může být: přímo do úchytů samonosné karoserie ( zavěšení předních kol) hnacích/hnaných do pomocného rámu ( zavěšení zadních kol) hnacích/hnaných Pro vzájemnou nezávislost všech prvků (ramen) zavěšení je dosaženo nejvýhodnějšího kinematického pohybu kola.
Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola 5 Sada dílů pro Audi A4; A6 přední náprava
Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola 6 Na obrázku je vidět, jak počet ramen ovlivňuje kinematiku (přesnost vedení kola) zavěšení. S rostoucím počtem ramen klesá možnost pohybu kola. Cílem je dosáhnout stavu, kdy se kolo může pohybovat jen ve svislém směru. Díky vzájemné nezávislosti uchycení ramen lze jejich počtem a vzájemnou polohou: optimálně nastavit požadované kinematické vlastnosti řešit požadavky na dynamiku jízdy, jízdní komfort a zastavěný prostor přesněji vést kola s minimální změnou geometrie zvýšit stabilitu
Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola 7 zadní víceprvková náprava Škoda Octavia 4×4
Nápravy s víceprvkovým zavěšením kola 8 zadní víceprvková náprava Porsche Cayenne
9 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s víceprvkovým zavěšením kola výkyvných náprav vozidel, s jejich funkcí a použitím v automobilech. Nápravy jsou nedílnou součástí podvozků osobních vozidel a jsou velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1)Konstrukce víceprvkového zavěšení kola? 2)Jaký vliv má víceprvkové zavěšení kola na jízdní vlastnosti O.A.? 3)Výhody/nevýhody víceprvkových náprav oproti tuhým nápravám? Děkuji za pozornost
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů :