Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 1 Humanismus a renesance.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Pythagoras 6.století př. n. l..
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Oběžnice Slunce-vnější soustava
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Významní vědci od renesance po současnost
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Filozofie RENESANČNÍ FILOZOFIE (15. – 16. stol.)
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
16. – 17. století. Narodil se v Pise Otec vážený obchodník a hudební znalec Studoval medicínu, při níž se věnoval matematice a fyzice Učil na univerzitách.
Přírodní vědy v antickém Řecku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Křesťanství vznik a podstata.
RENESANCE A HUMANISMUS
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Galileo Galilei ( ).
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _605.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Informační technologie-prezentace
Vypracovala:Klára Utišilová
Předpoklady a historické souvislosti
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
VESMÍR A HVĚZDY.
MODERNÍ VĚDA Počátek novověku
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Filosofie úvod do problému....
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Nikola Houšková, Aneta Říhová
Filosofie křesťanského středověku
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Fyzika - astronomie Planety. Je věda o vesmíru. Slovo pochází z řečtiny - astron = hvězda, nomos = zákon. Česky - hvězdářství. Vznikla už ve starověku.
 vesmír  vznik vesmíru  kosmický prostor  vývoj poznání o vesmíru  cesty do vesmíru  kontrolní otázky.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Mikuláš Koperník Mikuláš Koperník, polský matematik, astronom a lékař (1473 – 1543)
Vesmír, Slunce a Země Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_33_Člověk a příroda.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Mikuláš Koperník astronom matematik právník lékař
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Italská renesance a humanismus
PLATÓN př. n. l..
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Renesančná filozofia Kód ITMS projektu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Renesance a humanismus
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 1 Humanismus a renesance

Humanizmus a renesance aneb Myšlení na cestě od středověku k novověku Konec středověku? Už? 1453 – pád Konstantinopole 1492 – objevení Ameriky 1517 – zveřejnění 95 tezí M. Lutherem

Rafael Santi ( ): Škola athénská ( ) … ale jich tam je! Platón nebo Leonardo? Aristotelés nebo Michelangelo? Renesance jako myšlenkový revival!

Renesance – z lat. rinascenza (znovuzrození) (Giorgio Vasari, 1550 a pak Jacob Burckhard: Die Kultur der Renassance in Italien,1860) 2 základní principy: - antropomorfismus (centrální postavení člověka): člověk jako copula mundi (Marsilius Ficinus), člověk jako chameleón (Pico della Mirandola). - integrita člověka → tělo + duše

Tělo už není pouhou hmotou (vězením duše, degenerací ducha a sídlem hříchu), ale je sídlem hodnot → vznik anatomie. Andreas Vesalius ( ) - první veřejná pitva (1537) „Velký Galénos (2. st. před Kr.) se dopustil alespoň dvou set chyb při jediné pitvě, kterou prováděl na opici. Středověcí anatomové neudělali nic jiného, než že se naučili nazpaměť právě texty Galéna, jenž byl v tomto oboru autoritou.“

Novoplatonismus… aneb „zmrtvýchvstání“ Platóna Mikuláš Kusánský ( ) - stěžejní dílo: O učené nevědomosti (De docta ignorantia, 1440) – poznání na základě podobnosti → poměr známého a neznámého! - učená nevědomost (revival Sokrata?) jako hranice našeho poznání (jde poznat Boha? aneb to, co je za hranicemi lidského rozumu). - konjektura → geometrická analogie (Bůh jako kružnice i přímka – jednota protikladů!). Velké v malém, malé ve velkém (člověk jako mikrokosmos v makrokosmu). Co bylo napsáno nad vchodem do platónské Akademie? ( Ούδείς άγεωμέτρητος εισίτω!)

- matematické entity → archetypální formy – projevy dokonalých platónských idejí. - nekonečno (Bůh) jako splývání protikladů (kontrakce/svinutí a explikace/rozvinutí). - Bůh jako (proto)geometr? Matematika jako vyšší poznání? - symbolika čísel, mystika, magie, numerologie, astrologie, kabala… - svět jako velký živočich (animismus a antropomorfismus)! - myšlenka panenteismu.

Pico della Mirandola ( ) - stěžejní dílo: O důstojnosti člověka ( De hominis dignitate, 1496). „Člověk je tvůrcem sebe sama.“ - vlastnosti člověka: učenlivost, pružnost a neurčenost → přizpůsobivost. „Nedal jsem ti, ó Adame, ani určité místo, ani vlastní podobu, ani žádné jiné předurčení, protože toho místa, té podoby, těch předurčení, jaká si přeješ, můžeš dosáhnout svým rozhodnutím a svými vlastními silami. Postavil jsem tě doprostřed světa, protože odtamtud nejlépe uvidíš, co na světě je. (…) Můžeš se snížit k nejnižším věcem, na úroveň netvorů, a můžeš se podle své vůle obrodit ve vyšších věcech, které jsou božské. Kdo nebude obdivovat tohoto člověka chameleóna?“

Novoaristotelismus… aneb neteologický Aristotelés Pietro Pomponazzi ( ) - kritika středověkého aristotelismu/averroismu, T. Akvinského interpretaci považuje za mylnou (odmítnutí autorit!). - vyvracení víry v nadpřirozené úkazy, odmítnutí zmrtvýchvstání – nemožnost přirozeného vysvětlení! (ve spisu O očarování) - odmítnutí nesmrtelnosti duše (ve spisu O nesmrtelnosti duše, 1516) → žádné odměny/tresty po smrti. - ctnost je odměnou sama o sobě, nedostatek ctnosti je trestem → cílem života je dobré jednání. - Bůh jako „šílený otec“: Když Bůh neodvrací člověka od omylu (a hříchu), proč nepadá vina na jeho hlavu, ale na hlavu člověka? - Bůh jako „neosobní princip“ = osud/přírodní nevyhnutnost (vliv stoicismu).

Kopernikánská revoluce aneb jak Země o své místo ve středu světa přišla Mikuláš Koperník ( ) - stěžejní dílo: O obězích těles nebeských (1543) - heliocentrismus (Aristarchos ze Samu, asi př. Kr.) Hlavní principy k. heliocentrismu: - není střed nebeských sfér (izotropie vesmíru); - Země není středem světa; - sféry obíhají kolem Slunce (i Země); - všechny pohyby nebeských objektů „vznikají“ pohybem Země.

(Církev odmítla heliocentrismus až v únoru 1616!)

Giordano Bruno ( )… aneb z(a)hořet za pravdu! - vesmír je nekonečný, protože Bůh = svět → panteismus. - vesmír je bez hranic, nemá žádný střed, počet hvězd je nekonečný, stejně jako počet světů podobných našemu, ve kterých žijí myslící bytosti podobné nám („Bruno, ty heretiku!“). - mezihvězdný prostor = prázdnou, tedy vesmír = hmota + prázdno. Překonání strachu z nekonečna! („Kdyby nebylo zla, nebylo by ani dobra!“ „A zázraky jsou podvod!“)

Leonardo da Vinci (1452–1519) - průkopník experimentální metody (odmítnutí „lživých věd“ i teologie). - myšlenkové experimenty (v kosmologii). - teorie vln (moře, světlo, zvuk, magnetismus i myšlenky!).

Utopisté, ti mají své jisté! Na ostrově Utopie Thomase Mora (1478–1535) vládne „komunismus“ → odstranění soukromého vlastnictví! - práce všech - společné vlastnictví - spravedlivá společnost - život v „přirozeném stavu“ (ctnostní pohané). Byl ideovým protivníkem Martina Luthera. Nakonec ho nechal král Jindřich VIII. popravit (jeho hlava byla měsíc vystavena na London Bridge). V roce 1935 byl papežem Piem XI. svatořečen. Je považován za patrona politiků a právníků.

Tommaso Campanella (1568–1639) - odmítnutí panteismu, přijetí deismu → pronásledován inkvizicí (strávil 27 let ve vězení; trestu smrti unikl tím, že předstíral šílenství). - stěžejní dílo: Sluneční stát (1602) – představa ideální společnosti: - základem státu je náboženství; - zrušení soukromého vlastnictví, všechno je všech, práce 4 hod. denně, jedinou ohavností je lenost! - stát jako pohanské zřízení (ne „boží obec“); - důraz na vědu a techniku, městské hradby jsou „vizualizací vědění“; - stát mocensky zasahuje i do otázky reprodukce lidí. Věřil v astrologické předpovědi i v existenci démonů! Obhajoval Galilea!

Bonuz pro kikoti: Galileo Galilei ( )... smělé vykročení k novověku, ale žádné „A přece se točí“! - stěžejní dílo: Hvězdní posel (Sidereus Nuncius, 1609 nebo 1610). Základní myšlenky: - Mléčná dráha je shlukem hvězd, - Saturn není hvězdou, - Venuše má fáze (podobně jako Měsíc), - povrch Měsíce je zvrásnění („moře“), - Jupiter má čtyři měsíce, - Slunce má skvrny. Vědecká metoda: Používání přístrojů (1609 – sestrojení dalekohledu!) a experimenty – empirická podpora heliocentrismu. Přirozené jevy je potřeba vysvětlit matematickým popisem.

Svět jako kniha… „Filosofie je vepsána do vesmíru jako do nějaké velkolepé knihy, která je neustále otevřená našim zrakům. Tato kniha se ale nedá pochopit, pokud člověk nejprve neporozumí jejímu jazyku a nedokáže číst písmena, z nichž se skládá. Je psaná matematickým jazykem a jejími literami jsou trojúhelníky, kružnice a další geometrické tvary, bez nichž člověk nepochopí jediné slovo, a tak jen tápe v temném labyrintu.“ Galileo Galilei