 Úvod  Definice pojmu ropa  Významná naleziště  Produkce a spotřeba ropy ve světě  Toky ropy v Evropě  Perspektiva ropy  Perspektiva ropných produktů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
ROPA Pavel Kratochvíl.
Vznik ropy vysvětlují dvě navzájem si odporující teorie
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Doprava Ropy.
Opec.
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Nezbytná součást moderního života Jan Pokorný 2.L.
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
ROZDĚLENÍ Žáci si učivo přečtou a zapíší do sešitu
Digitální učební materiál
Energetické suroviny 5. ročník
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Zpracovaly:Veronika Jandová,Dominika Bolomová
Proč je ropa tak důležitá?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zdroje uhlovodíků.
Společenské a hospodářské prostředí
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Perský záliv, nazývaný též Arabský km 2, 91m hluboký Spojený Hormuzským průlivem s Ománským zálivem a Arabským mořem. Důležitá trasa pro ropné.
ROPA.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
-vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů -nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů -základní.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ropa Vypracoval: Lukáš Rigo Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
ENERGETICKÉ SUROVINY 2 VY_32_INOVACE_XVII-C-04. R O P A (surová) nafta, zemní olej, černé zlato.
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
NEKOVY: uhlík, síra, fosfor Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Palivoenergetické suroviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Energetické suroviny - palivo
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vypracoval: Viktor Andrianov
ROPA Vypracovala: Eliška Dosoudilová Třída: 2L Datum:
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Energetické suroviny 5. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

 Úvod  Definice pojmu ropa  Významná naleziště  Produkce a spotřeba ropy ve světě  Toky ropy v Evropě  Perspektiva ropy  Perspektiva ropných produktů  Ropa dnes  Závěr  Seznam použité literatury

 Ropa – základní strategická surovina  zvyšování spotřeby a ceny  Ropa – nepatří mezi obnovitelné zdroje  Cíl práce: vymezení pojmu, popsání významných nalezišť, perspektivy ropy a ropných produktů

 jedná se o hořlavou kapalinu organického původu  barva: tmavě hnědá či nazelenalá  ropa je kapalná směs pevných, tekutých a plynných uhlovodíků  snese nízké i vysoké teploty  vznikla v průběhu staletí postupným tlením pravěkých živočichů a rostlin  jedná se o neobnovitelný zdroj  zásoby – nejen na souši, ale i v moři

Organická teorie vzniku ropy  ropa vznikla rozpadem prehistorických živočišných a rostlinných zbytků  tento proces trval milióny let  díky teplu a tlaku došlo k přeměně na ropu  poté došlo k migraci v porézní horniny  pokud došlo k zachycení v tzv. ložiskových pastech, vznikla současná naleziště

 ropných pánví je na světě asi 600  většina nalezišť ropy pochází ze 70. let 20. století  zásoby ropy se pohybují v rozmezí 1000 až 2000 miliard barelů  největší světový producenti: USA, Norsko, Saudská Arábie, Rusko, Čína, Indie…

 vytěženo – přibližně 900 miliard barelů ropy  předpokládaná doba zásob ropy – 43 – 60 let  největší spotřebitelé: USA, Čína, Japonsko, Rusko, Německo

 Síť ropovodů v Evropě - na dlouhé vzdálenosti se k přepravě ropy využívá tankerů a na kratší cisteren -nejvýznamnější způsob dodávek ropy je pomocí tzv. ropovodů -ropovody se vyskytují nejen na povrchu země, ale i pod mořskou hladinou -významné evropské ropovody: Družba, TAL, AWP, Adria

 jedná se o univerzální surovinu  z této suroviny se vyrábí celá škála produktů  dělení: -pohonné hmoty do spalovacích motorů (nafta, benzín, kerosin, letecký benzín, LPG) -mazací oleje a další látky (nejrůznější mazadla, motorové, převodové a průmyslové oleje, obráběcí, technologické a konzervační prostředky) -ostatní ropné produkty (topné oleje, asfalty, rozpouštědla a síra) -petrochemické výrobky (ethylen, budatein, aromáty, propylen) -chemické látky a výrobky na bázi petrochemie (amoniak, močovina, léčiva, barvy, pryskyřice…)

Ropa a životní prostředí  z globálního hlediska představuje ropa velké nebezpečí  díky ní dochází k různým mocenským střetům  časté úniky do přírody – ohrožení životního prostředí  negativa: ropné havárie, havárie ropných plošin či emise oxidu uhličitého Ropa a společnost  organizace OPEC  zakládajícími členy 5 států (Saúdská Arábie, Írán, Irák, Kuvajt, Venezuela)  později rozšíření na 13 členů  cíl: koordinace ropné politiky členských států, zajištění stabilních cen ropy a udržení efektivní a pravidelné dodávky ropy spotřebitelským státům

Ropa a životní prostředí -olejová skvrna v Černém moři OPEC -členské státy

 bylo zjištěno, že většina evropských států, zejména pak státy EU, disponují malým množstvím zásob ropy  naopak spotřeba ropy je v zemích EU poměrně vysoká  hlavním evropským dodavatelem je Rusko  ropa patří mezi neobnovitelné zdroje  jedná se o univerzální surovinu, která je hojně využívána ve více odvětvích  je třeba dbát na životní prostředí  ropa dříve či později dojde

Hlavní literární zdroje  BLAŽEK, J., RÁBL, V., Základy zpracování a využití ropy. 2. vydání. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Praha  CÍLEK, V., KAŠÍK, M., Nejistý plamen - Průvodce ropným světem, ISBN  HIRSCH, BEZDEK, WENDLING, Peaking of world oil production: Imapcts, mitigation & risk management.  VOŠTA, M., BIČ, J., STUCHLÍK, J., a kol., Energetická náročnost: determinanta změn toků fosilních paliv a implikace pro EU a ČR, Praha 2008.

Internetové zdroje  Ropa.cz a. O ropě. [Online]  Petroleum.cz a. Výskyt ropy v současnosti. [Online]  Petroleum.cz b. Doprava a skladování ropy. [Online]