RENESANCE HUMANISMUS REFORMACE Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Románský sloh.
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
RENESANCE A HUMANISMUS
Doba Charakteristika Znaky
RENESANCE A HUMANISMUS
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství.
HUDBA V RENESANCI.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Kultura na počátku novověku
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Typické rysy antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum a poznání a pozemský život. Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu.
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
renesance a humanismus
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Renesance.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance Dějepis 7.ročník.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
Humanismus a renesance.  Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

RENESANCE HUMANISMUS REFORMACE Mgr. Michal Oblouk

SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE poč. 14. stol. – poč. 17. stol. objevitelské zaoceánské výpravy Španělů a Portugalců (zámořské objevy): Kryštof Kolumbus, Vasco da Gama, Fernao de Magalhaes – rozvoj obchodu, vzestup měšťanstva, rozvoj měst rozvoj věd – přírodovědecké a astronomické objevy, vynález dalekohledu (Mikuláš Koperník, Galileo Galilei, Giordano Bruno, Johannes Kepler, Tycho Brahe), vynález knihtisku (Johannes Gutenberg) dochází ke vzniku nového typu státu - převládající formou vlády je absolutismus konec feudalismu, končí také epocha cechů a stavů a jejich postavení ve městě expanze evropských států na nově objevená území vedla ke změně struktur světového obchodu – kolonialismus

velké pokroky v medicíně – Paracelsus rozvoj literatury v národních jazycích - v popředí literatura nauková, alegorie, román, novela, drama, lyrika rozvoj politické teorie – utopické spisy o ideálním státu (Thomas More), nové pojetí panovníka a jeho vlády (Niccoló Machiavelli) filozofie – Erasmus Rotterdamský protestantská reformace, která po roce 1517 rozbila církevní jednotu typickou pro celý středověk (kritika církve) – Martin Luther, Jan Kalvín - střet mezi protestantstvím a katolictvím vyústil ve třicetiletou válku

R E N E S A N C E z franc. renaissance = obrození, znovuzrození umělecký sloh a historická epocha, myšlenkový proud vzniká v severní Itálii na přelomu 13. a 14. století, její kolébkou byla Florencie mnohostrannost umělců - vystupují z anonymity a někteří dosahují dokonce vysokého společenského postavení antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum, poznání a pozemský život individualismus - člověk se stává všestranně rozvinutou osobností humanismus – návrat k antice a antické kultuře, přebírá z ní velké množství prvků, které dále tvůrčím způsobem užívá a přetváří mecenášství, sběratelství začíná se rozlišovat národní umění s jejich typickými prvky a rysy

RENESANČNÍ UMĚNÍ

ČESKÁ RENESANCE

RENESANČNÍ UMĚNÍ malířství – inspirace antickými reliéfy, náboženská tematika, nově se objevují některé žánry, např. portrét, krajina nebo zátiší, začíná se užívat trojrozměrnost a perspektiva sochařství - volně stojící sochy, umělci dokážou úspěšně vyjádřit dramatičnost scény expresivním zobrazením emocí v obličeji nebo gesty, jezdecké sochy, objevují se busty význačných osobností architektura - inspirace antickými stavbami (souměrnost, jednoduchost a pravidelnost proporcí), reprezentativní funkce staveb, objevují se nové typy staveb: městské paláce a městské i předměstské vily, začaly se užívat v mnohem větším množství materiály jako mramor a cihly, přímé a pravoúhlé linie, sloupořadí, arkády, lodžie, klenby, kupole, schodiště, vzniká nový druh výzdoby fasády - sgrafito Michelangelo Buonarroti, Leonardo da Vinci, Raffael Santi, Tizian, El Greco, Hieronymus Bosch, Pieter Brueghel, Hans von Aachen, Sandro Botticelli, Lucas Cranach, Hans Holbein, Jan van Eyck, Albrecht Dürer

RENESANCE V LITERATUŘE -písemnictví obnovuje antické literární žánry - objevuje se opět komedie a tragédie -předlohy jsou většinou římského původu, neboť znalost řečtiny je stále vzácná -v poezii se výrazně uplatňuje sonet -oblíbenými žánry byly traktát, polemika a dopis -objevují se cestopisy, životopisy a pedagogické spisy -příklon k národním jazykům, mnoho autorů však zůstává u latiny -důležitým momentem byl vynález knihtisku - umožnil rozvoj knižního trhu a rychlejšího šíření myšlenek -postupně upadá ústní tradice

MANÝRISMUS -přechodová fáze mezi vrcholnou renesancí a barokem, 1515 – 1600 v Itálii, 1550 – 1610 ve Francii, 1560 – 1630 ve střední Evropě -název pochází od italského slova maniera – styl, způsob -odklon od harmonického řádu, tíhne k alegorii, enigmatičnosti, náznakům, jedinečnosti -typickým projevem (zejména v literatuře) je tzv. ostrovtip (concetto) -během 16. století se usazuje a rozkvétá na panovnických dvorech celé Evropy, kromě Říma či Florencie byla jedním z center i Praha za vlády Rudolfa II. - během třicetileté války je postupně vystřídán barokem -představitelé - Giorgio Vasari, Giuseppe Arcimboldo, Benvenuto Cellini, Bartholomeus Spranger, Adrian de Vries, Paolo Veronese

H U M A N I S M U S z lat. humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, nový světový názor spjatý s renesancí návrat k hodnotám pozemského světa v popředí zájmů je člověk, důvěra v jeho schopnosti touha po pravdivém a svobodném poznávání přírody (kult smyslů a rozumu proti kultu víry) - úsilí o všestranné vzdělání přináší pronikavou změnu v pohledu člověka na sebe a na vlastní postavení na světě: a) ž ivot není jen příprava na věčnost, ale má vlastní cenu b) a by jej mohl odpovědně vést, potřebuje člověk svobodu c) k ceně života podstatně přispívá krása, kterou lze vidět a slyšet d) č lověk však musí smyslovou skutečnost pečlivě zkoumat e) k rása je také v jazyce, kterým mluvíme, zejména v poezii f) č lověk ji objevuje také v dílech antických básníků a umělců

R E F O R M A CE z lat. reformare = přetvářet, opravovat, obnovovat úsilí o nápravu církve, proti zpovrchnění víry, proti zištnosti a hromadění majetku v katolické církvi návrat k Bibli důraz na mravní ukázněnost i snaha o zmírnění sociálních rozporů v jejím průběhu se vytvořily protestanské církve 1. n ěmecká - za počátek reformačního procesu je považován 31. říjen 1517, kdy Martin Luther uveřejnil svých 95 tezí, Řím je označil za kacířské a vyzval Luthera k jejich odvolání, ten ale odmítl své učení odvolat - říšská klatba proti Lutherovi a zákaz jeho učení, pod vlivem Lutherových spisů propukly od podzimu 1521 v celém Německu náboženské nepokoje, v roce 1555 byl uzavřen augsburský náboženský mír, jehož obsahem bylo zrovnoprávnění obou náboženství na území Německa 2. š výcarská - pod vedením Ulricha Zwingliho na jaře 1522 začala reformace v Curychu, v roce 1533 přišel do Švýcarska Jan Kalvín, od roku 1536 působil v Ženevě, kde zavedl radikální reformaci, v roce 1549 vznikla jednotná švýcarská reformovaná církev

ZDROJE