Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Pomocí prezentace v PowerPointu žáci zopakují téma „Určování zeměpisné polohy" doplněno otázkami a úkoly k procvičení učiva
Opakování učiva 6. ročníku Určování zeměpisné polohy Mgr. Aleš Čech
Přemýšlej! Které body na Zemi spojují poledníky? - spojují severní a jižní pól - číslo poledníku označuje zeměpisnou délku Jakým směrem vzhledem k poledníkům vedou rovnoběžky? - jsou na ně kolmo - číslo rovnoběžky označuje zeměpisnou šířku
Poledníky a rovnoběžky Obr. č.1Obr.č.2
Přemýšlej! Co tvoří dohromady poledníky a rovnoběžky? - tvoří zeměpisnou síť Obr. č. 3
Úkol! Pomocí atlasu urči zeměpisnou šířku! Rovník Obratník Raka Severní polární kruh Jižní polární kruh Obratník Kozoroha 0° 23,5° severní šířky 66,5° severní šířky 66,5° jižní šířky 23,5° jižní šířky
Urči zeměpisnou polohu! Grónsko Honšú Havajské ostrovy Madagaskar 75° s.š. a 40° z.d. 34° s. š. a 140° v. d. 20° s.š. a 156° z. d. 20° j.š. a 46° v.d.
Zdroje Použité kliparty: ČERVENÝ, Pavel; DOKOUPIL, Jaroslav; KOPP, Jan a kol. Zeměpis 6 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN KASTNER, J.; VILÍMEK, V.; RYBOVÁ, I. Mapy, příroda, životní prostředí. Praha : Scientia, ISBN obrázky 1-3