Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje k udržitelnému rozvoji společnosti Klíčová slovaRozvoj, spotřeba, environmentální, osvěta, životní prostředí, informace PředmětEkologie Autor, spoluautorIng. Anna Mazáčová JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana Udržitelný rozvoj společnosti 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_23_455
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Trvale udržitelný rozvoj (TUR) nový typ hospodářského vývoje takový rozvoj společnosti, který umožní naplnit potřeby současné generace, aniž by snížil možnosti budoucích generací naplňovat jejich potřeby Zásady TUR: Nenarušovat ekosystémy tak, aby nebyl ohrožen život na Zemi Ochraňovat biodiverzitu – zachování všech existujících druhů Udržitelně využívat zdroje – půdu, pastviny, rybníky Ekologické vzdělávání
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Trvale udržitelný rozvoj (TUR) Základní pilíře TUR Ekonomický – zvýšení materiální životní úrovně Environmentální – ochrana složek životního prostředí, biologické diverzity, postupné zlepšování životních podmínek Sociální – zmírnění a odstranění chudoby, zachování kulturní diverzity, odstranění národnostních konfliktů
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Způsoby k dosažení TUR: zvýšení recyklace surovin, omezení čerpání nových surovin zvýšení účinnosti průmyslových a energetických technologií snížení spotřeby energie zejména z fosilních paliv zvýšení využívání hromadné dopravy plánování rodiny v rozvojových zemích změna způsobu spotřeby zboží a skladby potravin, omezení výroby předmětů na jedno použití neplýtvání potravinami vysvětlování dopadů lidské činnosti na prostředí výchovou a osvětou
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nástroj společnosti k ochraně prostředí Právní normy - zákony, vyhlášky -mají za úkol zabezpečit ochranu ŽP i zdraví před škodlivinami a stanovit limity, které není možno překročit při vypouštění látek do prostředí -v zákonech musí být jasně určen postih a jeho výše
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nástroj společnosti k ochraně prostředí Ekonomické nástroje -např. uložit nižší daně a cla za zboží a služby ekologicky šetrné a vyšší za zboží a služby poškozující prostředí -poskytovat půjčky s nízkými úroky pro zvedení prospěšných technologií -dotace hromadné dopravě -finanční podporu recyklačním programům - podporu vědeckým projektům
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nástroj společnosti k ochraně prostředí Informační nástroje vzdělávání, výchova a osvětová činnost může přispívat k šíření informací o ochraně prostředí a významu přírodních dějů pro lidskou společnost Role občana nejdůležitější je vědomí a vůle každého občana a jeho způsob života
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování 1.Co znamená pojem trvale udržitelný rozvoj (TUR)? 2.Popiš zásady TUR. 3.Napiš způsoby k dosažení TUR. 4.Jaké znáš nástroje společnosti k ochraně životního prostředí?
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje doc. RNDr. BRANIŠ, CSc., Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004, ISBN ŠLEGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2005, ISBN