Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva o projevu gravitace. Žák popíše gravitační sílu, gravitační pole. Žák pochopí, že nám gravitační síla umožňuje základní orientaci v prostoru. Podle ní rozliší směry nahoru a dolů (směr svislý a vodorovný). Žák jmenuje příklady účinků gravitace na rostliny, vysvětlí pojem „geotropizmus“. Žák se seznámí s libelou (vodováhou), hadicovou vodováhou,kruhovou libelou a s nivelačním přístrojem (vodováhou s laserovým paprskem). Gravitace, směr svislý a vodorovný Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 02/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.11_gravitace_,_smer_svisly_a_v odorovny Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
Zemská přitažlivost – gravitace – působí na všechna tělesa kolem nás. Když povyskočíme, víme bezpečně, že opět dopadneme na zem. Hodíme-li kámen vzhůru, spadne přibližně na to místo, odkud jsme ho vyhodili. Dešťové kapky padají za bezvětří svisle k zemi. Kameny vhozené do vody klesají na dno. …na všechna tělesa působí přitažlivá síla Země – GRAVITAČNÍ SÍLA
Je projevem existence gravitačního pole, které se nachází kolem každého tělesa. Projevuje se však jen kolem velmi hmotných těles jako jsou hvězdy, planety nebo jejich měsíce. Má charakter síly přitažlivé.
Když v roce 1969 vstoupil první člověk na povrch Měsíce, pociťoval gravitační sílu Měsíce – tato síla byla menší než na Zemi, protože Měsíc má menší HMOTNOST než Země. Naopak na planetách s HMOTNOSTÍ větší, než je hmotnost Země, např. na Jupiteru nebo Saturnu, by na nás působila větší gravitační síla než na Zemi, cítili bychom se těžší.
Účinek gravitace vnímají i rostliny. I na šikmém svahu rostou jejich stonky svisle.
v první polovině 17. století dělal významné pokusy s volně padajícími tělesy, odhalil tak první poznatky o zemské přitažlivosti, k nejzajímavějším výsledkům jeho výzkumů patří zjištění, že všechna tělesa volně puštěná ze stejné výšky padají k Zemi v každém okamžiku se stejnou rychlostí, pokud tomu nebrání vzduch
Na Galileiho výsledky navázal Angličan Isaac Newton. Zjistil, že gravitační síla působí okolo každého vesmírného tělesa. Tato síla s rostoucí vzdáleností od příslušného tělesa klesá.
V trubici, z níž je vyčerpán vzduch, jsou tři předměty – PEŘÍČKO, OLOVĚNÝ BROK A DŘEVĚNÁ KULIČKA. Jestliže rychle převrátíme trubici, všechna tři tělesa DOPADNOU NA DRUHÝ KONEC TRUBICE SOUČASNĚ.
A C B D E největší nejmenší
Správná odpověď: SLUNCE
Gravitační síla nám umožňuje základní orientaci v prostoru, Podle ní dovedeme rozlišit směry nahoru a dolů – směr svislý a vodorovný.
Proveďte pokus: Na stojan připevněte nit, na které je přivázané závaží - nit ukazuje směr svislý. Zapamatujte si: Směr svislý je směr do středu Země.
Směr vodorovný je kolmý na směr svislý. Hladina kapaliny, je-li tato kapalina klidná, je vodorovná. Vodorovná je hladina rybníka, vody v louži, polévky v talíři.
Elektronická libela
Používá se pro stanovení vodorovného směru mezi dvěma více vzdálenými místy. Je tvořena dvěma skleněnými válci se stupnicí, které jsou spojeny hadicí. Hladina vody v obou válcích je vždy ve stejné výši.
Nejjednodušší způsob, jak se přesvědčíme o tom, zda je rovina vodorovná, je použití KRUHOVÉ LIBELY.
Používá se k vytyčování vodorovného směru na větší vzdálenosti (ve stavebnictví…), Přístroj je na stativu otáčivý.
Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 6 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN galerie office [cit: ] [cit: ] _Portrait_of_Galileo_Galilei,_1636.jpg/220px-Justus_Sustermans_- _Portrait_of_Galileo_Galilei,_1636.jpg [cit: ] _Portrait_of_Galileo_Galilei,_1636.jpg/220px-Justus_Sustermans_- _Portrait_of_Galileo_Galilei,_1636.jpg [cit: ] Sun_in_X-Ray.png [cit: ] [cit: ] Plumb_bob.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Plumb_bob.jpg/170px- Plumb_bob.jpg [cit: ]
IsaacNewton-1689.jpg/225px-GodfreyKneller-IsaacNewton-1689.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/GodfreyKneller- IsaacNewton-1689.jpg/225px-GodfreyKneller-IsaacNewton-1689.jpg [cit: ] [cit: ] png/220px-Schlauchwaage_Schematik.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Schlauchwaage_Schematik. png/220px-Schlauchwaage_Schematik.png [cit: ] mmf250x250.jpghttp://im9.cz/iR/importprodukt-orig/fea/fea8156d9ced0fc2cf95f9c94b241ea3-- mmf250x250.jpg [cit: ] [cit: ] Dosenlibelle.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Dosenlibelle.png/220px- Dosenlibelle.png [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
1. Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. 2. Prezentace slouží k naučení nového učiva o projevu gravitace. 3. Žák popíše gravitační sílu, gravitační pole. 4. Žák pochopí, že nám gravitační síla umožňuje základní orientaci v prostoru. 5. Podle ní rozliší směry nahoru a dolů (směr svislý a vodorovný). 6. Žák jmenuje příklady účinků gravitace na rostliny, vysvětlí pojem „geotropizmus“. 7. Žák se seznámí s libelou (vodováhou), hadicovou vodováhou,kruhovou libelou a s nivelačním přístrojem (vodováhou s laserovým paprskem).