Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
VY_32_INOVACE_16,čj. Strom má silné (kořeny – koření). Maminka dává do polévky (kořeny – koření). Vyhlídkové (letí - lety) byly zrušeny. Letadlo (lety.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Zvuková stránka jazyka
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
dy,ty,ny – di, ti, ni opakování
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Nebojíme se čtení Svátek Dnes má svátek Ola. Emil jí dal mýdlo.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
SLOVNÍ FOTBAL Tato hra je výborná na trénování a rozvoj fonematického sluchu. Jedná se o řazení kartiček podle začátečních a koncových hlásek slova tak,
A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU ANEB PŘÍPRAVA DO ŠKOLY
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Samohlásky a souhlásky
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
Motorické schopnosti.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640 Autor: Mgr. Helena Roflíková Název:VY_32_INOVACE_09_I.Čj4_HLÁSKOSLOVÍ Téma: Hláskosloví Název.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Autor: Mgr. Jitka Šteflová
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
VY 32 INOVACE 361.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.
Jak si hrát v hodinách slohu?
Český jazyk 3 Opakování 2. třídy.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Moje čtení a otázky. Moje čtení a otázky CO JE TO? Kvá, kvá, kvá - kváká to? Bu, bu, bu - straší to? Du, du, du - dudlá to? Hú, hú, hú - houká to?
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Transkript prezentace:

Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch

Sluch Je nejdůležitějším smyslem při rozvoji a tvorbě řeči, pokud je narušen, řeč se nerozvíjí přirozeným způsobem Sluchové postižení negativně ovlivňuje řečový vývoj

Orientační vyšetření sluchu Vyšetřuje se šeptem a hlasitou řečí Při šeptané řeči na vzdálenost 6 metrů, při hlasité na vzdálenost 8-10 metrů Dítě se postaví bokem k vyšetřovanému tak, aby dítě na vyšetřovaného nevidělo a zahluší se zvukovod nevyšetřovaného ucha Pokud se dítěti nedaří zopakovat slova, zmenšíme vzdálenost Zkoušíme slova s vysokými a hlubokými hláskami: hluboké: mouka, bouda, bába, buben, káva, máma vysoké: čaj, čas, nos, cvičí, léčí, tisíc, měsíc, šest

Při podezření na sluchovou vadu následuje konzultace s pediatrem, který dále dítě odešle na odborné vyšetření (ORL, foniatrie)

Rozvoj sluchové paměti Ukládání a výbavnost určitých informací a jejich obsahu Krátkodobá paměť x dlouhodobá paměť Cv. Krátkodobé paměti - dítě provede instrukci hned po zadání Cv. Dlouhodobé paměti – dítěte se po delším časovém úseku zeptáme na obsah vyprávění

Cvičení krátkodobé paměti Opakování dvojverší (např. Naše malá kočka má zelená očka) Opakování jednoduché věty (např. Dostal jsem nové boty) Opakování souvětí (např. Teta, která u nás dlouho nebyla, přijela na návštěvu) Je třeba dopomoc dospělého? Zopakuje dítě přesně? Vynechává, nahrazuje slova? Dítě větu vůbec nezopakuje?

Přesné opakování pojmů (např. kočka, pes, auto, dům, kostky) Postupné rozšiřování věty (např. Babička koupila chleba. Babička koupila chleba a máslo. …) Přesné opakování pojmů (např. kočka, pes, auto, dům, kostky) Dovede přesně zopakovat? Zopakuje ve správném pořadí? Dítě si vymýšlí jiná slova? Nedovede větu vůbec zopakovat? Předškolní dítě by mělo zvládnout si zapamatovat 5 pojmů

Cvičení dlouhodobé paměti Jednoduchá říkadla, básničky (kvalita převažuje nad kvantitou) Rytmizace básniček, pohybové doprovody Rozhovor s dítětem co vidělo v televizi za pohádku, o čem byla, … Vyprávění příběhu, následné převyprávění příběhu asi po hodině, popř. pomocné otázky Vypráví dítě samostatně? Pamatuje si jména? Dokáže správně odpovídat?

Fonematický sluch Schopnost rozlišit sluchem nejmenší funkční jednotky jazyka, které rozlišují význam slov Tyto hlásky mají jemné zvukové rozdíly a jemné rozdíly ve výslovnosti Fonematická diferenciace je základním předpokladem pro správný řečový rozvoj Jedná se o rozlišení distinktivních rysů fonémů daného jazyka

Distinktivní rysy Znělost (b,d) – neznělost (p, s) Při tvoření znělých hlásek se přidává hrtanový tón, např. koza – kosa, bije - pije Nosovost – nenosovost Při nosovosti je přítomna rezonance dutiny nosní (m, n, ň), např. nos – kos, mrak - drak Kontinuálnost (hlásky třené, f, s, š,…) – nekontinálnost (hlásky výbuchové, p, m, t, k, …) Husa – pusa, solí – bolí Kompaktnost – difuznost U kompaktních hlásek zvuk procháze střední částí spektra (nízké samohlásky, palatály – ť, ď, ň, a, …), u difzuních je tvorba zvuku rozložena v celém poli (labiály, vysoké samohlásky – i, u, p, b, t, d, …), např. cep – cop, myška – muška, kolo - molo

Projev narušení fonematického sluchu Obtíže při výslovnosti delších slov Zaměňování, vynechávání, hlásek (jabloň – labloň, velryba – verybla, …) Následné obtíže při psaní a čtení Rozlišování tvrdých a měkkých slabik (dy, ty, ny – di, ti, ni)

Rozvoj fonematického sluchu Od nejméně náročných až po náročné úkoly Rozlišování okolních zvuků (klepání do stolu, mačkání papíru, …) Rozlišování slov podle obrázků znělost ( tělo – dělo, pije – bije…), změna hlásky (micka – myška, nos – noc), změna délky samohlásky (paní – páni, pápá – papá), zvuky sykavek (ssss – had, ccc – pára)

Rozlišování slov pouze sluchem Jsou stejná nebo nejsou stejná? Např. kočka – kočka, pes – pes, pes – bez, váhá – váha, tyká – tiká) Rozlišování slabik Jsou stejná nebo nejsou stejná? Např. bim – pim, bu – bu, ku – gu, ha – cha, ci – či)

Jak rozvíjet fonematický sluch? Rozlišování okolních zvuků, zvuků přírody, zvířat, … Různé hry: Co slyšíš?; hra s krabičkami (různé obsahy – kamínky, hrách, rýže, …); Kde je budík?; na tichou poštu; Kukačko, zakukej! (děti sedí skloněné v kroužku, jeden zakuká, a hadač hledá) Slovní fotbal, co slyšíš na záčátku/konci slova, … Rytmizace básniček Bakalářská práce Ivany Švestkové