METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
ROMÁNSKÉ UMĚNÍ Historické podmínky
Románské umění 11. – 13. století.
Románské umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Středověká kultura Románský sloh
Románská kultura 10. – 12. století
ROMÁNSKÝ SLOH Mgr. Lenka Venclová 2010.
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
Románská kultura 10. – 12. století
Kultura raného středověku
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Románský sloh 11. – 13. století 7. ročník
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Románský sloh Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o románském slohu.
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
Románský sloh.
Románská kultura ve světě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
České země ve středověku
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Románský sloh století.
ROMÁNSKÉ UMĚNÍ 1000 – 1250.
Gotická kultura.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Ve znamení gotického slohu
Poznám gotické umění ? 7. ročník.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Románská kultura.
Románský sloh.
Dějepis Románský sloh.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
VY_32_INOVACE_215_Románské umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Románský sloh Petr Procházka
GOTIKA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Dějiny ČR – románský sloh
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Architektura do začátku 20. století.
Románský sloh.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Románská architektura v Čechách
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Téma (název prezentace)
Transkript prezentace:

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jarmila Gécová Datum, období, kdy byl vytvořen: prosinec 2011 Název práce: Románské umění Předmět, pro který je VM určen: Vv Ročník, pro který je VM určen: 7. Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Umění a kultura Práce v materiálu Románské umění Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Prezentace je výukovým materiálem k upevňování vědomostí učiva o románském umění. Pomůcky: José Pijoan – Dějiny umění

Románské umění -11. stol. – polovina 13. stol. - návaznost na kulturu starověkého Říma (Roma = románská) - nositel kultury – církev - centrem Itálie, Francie, Španělsko, Německo - 2 zdroje: pohanský – antický x křesťanský

Architektura -2 předrománské slohy: karolínský – západní Evropa v 9. st., dle Karla Velikého – snaha vyrovnat se v umění starověkému Římu - svatováclavská rotunda sv. Víta v Praze otonský – 10. st., dle Oty Velikého (německý císař) - bazilika sv. Jiří na Pražském hradě - blokovost – strohé geometrické nečleněné stavby foto zdroj vlastní

znaky: - stavební materiál – původně dřevo, pak kámen - stabilní, masivní (ochrana v nebezpečí) - vnitřní prostor: ploché trámové stropy → valená klenba → křížová klenba - silné sloupy s bohatě zdobenými hlavicemi

znaky: - silné (několikametrové) zdi, většinou neomítnuté - portál (vchod) – bohatě zdobený půlkruhový oblouk - okna úzká, často spojená (2 – 3 vedle sebe, odděleny sloupky), půlkruhový oblouk - kopule - vnitřek omítnutý, sochařská výzdoba, nástěnné malby

církevní stavby: - rotunda – válcová, kruhový půdorys, kupole, půlkruhový přístavek pro oltář (= apsida) - bazilika – kostel, obdélníkový půdorys, na jedné straně oltář, na druhé vchod, dvě věže - klášter – soubor budov s bazilikou a apsidami

světské stavby: - hrady – masivní věž, opevnění; sídlo knížete - hradní příkopy a kamenné hradby - tvrze – opevněná sídla menšího rozsahu, v blízkosti vesnice - kupecké domy, šlechtické dvorce - mosty Foto zdroj vlastní

Foto zdroj Karel Bačina

Francie: most v Avignonu katedrála v Avignonu Notre Dame Cluny Foto zdroj Karel Bačina, eni/Dejum10/DEJUM10.htm

Německo: katedrála ve Wormsu Dóm ve Špýru M10.htm

Itálie: Pisa Foto Karel Bačina

Naše románské stavební památky: ROTUNDY - sv. Jiří na Pražském předměstí - sv. Longina a Martina v Praze - sv. Kateřiny ve Znojmě - sv. Jiří na Řípu - sv. Klimenta na Levém Hradci

BAZILIKY - bazilika sv. Jiří na Pražském hradě Foto zdroj vlastní

HRADY - pražský knížecí hrad (kamenné hradby se zubatým cimbuřím, palác, biskupský kostel) = bazilika sv. Víta Loket Přimda Zvíkov MOSTY - Juditin (dnes Karlův) Foto zdroj vlastní

SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ znaky: - inspirováno hl. křesťanstvím - nezájem o prostor – nevyužívá perspektivu, společenské postavení odlišeno velikostí postav = hierarchická perspektiva, prostor vyjádřen pásy nad sebou - nezájem o plastický tvar – místo 3D soch pouze reliéfy (strach z modlářství) - uplatňování předepsaných kompozičních schémat (vzorníky témat, atributy…)

SOCHAŘSTVÍ: - kamenictví – dekorativní (rostlinné a zvířecí ornamenty) x figurální (křest. dogmata); u nás nejdochovanější - kovolitectví – dveře do chrámu: biblické výjevy; bronzové desky - řezbářství – jediné téma: kříž, Kristus na kříži Kostel sv. Prokopa (u Kolína) Foto Karel Bačina

- zobrazuje trůnící a klečící postavu; možná Václava I. s klečícím stavitelem mostu nebo korunovace Vladislava II. reliéf Malostranské Mostecké věže Juditina mostu léta 12. stol. - naše nejvýznamnější památka - vliv Itálie reliéf z baziliky svatého Jiří v Praze -trůnící madona s abatyšemi Mladou a Bertou, po stranách klečící abatyše Anežka a její bratr Přemysl Otakar I. - náznaky gotiky (snaha zachytit živý výraz ve tváři) Foto Karel Bačina

MALÍŘSTVÍ: druhy malby: - nástěnná (= fresky) - nejvýznamnější, úkol: zprostředkovat negramotné veřejnosti křesťanství; obrázková kniha, bible chudých; náměty na stěny kostela předepsány: kněžiště: Kristus, Marie, Jan (symbol apoštolů) stěny: výjevy ze Starého zákona, legendy o mučednících - knižní - pro kněží a nejvyšší vrstvy, zprvu zdobeny pouze liturgické knihy, od 12. stol. i světské knihy - desková - plně rozvinuto až v gotice - malba na sklo - plně rozvinuto až v gotice

Románská rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě spojení nábožensko-církevní ideologie s politickou ideou a s rodovou reprezentací. Apsida předepsána církví (Kristus…), loď – povolání Přemysla na knížecí trůn + 8 přemyslovskách panovníků, dále namalována pražská křesťanská knížata (od Bořivoje po Soběslava) Foto zdroj vlastní

Vyšehradský kodex (1085) – korunovace 1. českého krále Vratislava I. kníže Václav na trůně s praporcemzmrtvýchvstání při Posledním soudu televizni-vysilachttp:// televizni-vysilac,

KODEX GIGAS - největší rukopisná kniha světa - pravděpodobně napsána počátkem 13. stol. v podlažickém klášteře u Chrudimi - následně byl zastaven cisterciánům, od nich byl odkoupen pro Břevnovský klášter, během 16. století se nacházel v Broumovském klášteře a následně se stal součástí sbírky Rudolfa II. Za 30-leté války byl ukraden Švédy. Ve Stockholmu je dodnes. - bývá označována jako Ďáblova bible (výjimečné vyobrazení ďábla)

- do knihy je latinsky vepsána celá bible, Kosmova kronika, řada traktátů, kalendář, nekrolog, zaklínadla…,záznam končí r obsahuje iluminace červené, modré, žluté, zelené a zlaté barvy - na díle fascinuje jeho jednota, ráz písma je beze změny téměř v celém rozsahu, bez vlivu stárnutí písaře, nemocí, počasí či nálad - na listu 290 je na jinak prázdné stránce naprosto unikátníí vyobrazení ďábla, o velikosti skoro 50 cm - hmotnost celého kodexu je 75 kg, na výrobu potřebného pergamenu byly spotřebovány kůže 160 oslů