1. oficiální setkání představitelů obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Březno Dne:
Program setkání od 10:00 do 12:00 hod. Úvod a zahájení Zhodnocení průběhu dosavadních prací na projektu v území ORP Chomutov Varianty řešení u problémů a potřeb v území Analýza území z pohledu meziobecní spolupráce a návrhy na její možné prohloubení Výběr volitelného tématu Stanovení dalšího postupu Diskuse a vystoupení relevantních partnerů k aktuálním otázkám
Úvod a zahájení představení projektu Mgr. Jan Mareš, primátor statutárního města Chomutova Ing. Radek Štejnar, starosta města Jirkova Zdeněk Valenta, starosta obce Březno
Představení projektu Kontext a cíl –Projekt je zpracován na základě smlouvy o spolupráci se SMOČR. –Cílem je posílení meziobecní spolupráce v rámci ORP. Účel strategie –Vymezit možnosti spolupráce mezi obcemi v 5 oblastech: školství, sociální služby, odpadové hospodářství, doprava a volitelné téma. Uživatelé strategie –Obce správního obvodu, jejich obyvatelé, organizace obcí, mikroregiony, MAS, ziskový i neziskový sektor.
Správní obvod ORP Chomutov Charakteristiky řešeného území: Počet obyvatel: Rozloha: ha Počet obcí: 25 Města: Chomutov, Jirkov, Výslunní Obce: Bílence, Blatno, Boleboř, Březno, Černovice, Droužkovice, Hora Sv. Šebestiána, Hrušovany, Kalek, Křimov, Málkov, Místo, Nezabylice, Otvice, Pesvice, Spořice, Strupčice, Údlice, Vrskmaň, Všehrdy, Všestudy, Vysoká Pec
JEDNACÍ ŘÁD Setkání předsedá představitel smluvního partnera. Ten řídí průběh celého Setkání, které je veřejné, a předkládá návrhy k diskusi a k hlasování. Na počátku Setkání předsedající určí zapisovatele a dva ověřovatele záznamu z řad přítomných zástupců obcí (zpravidla motivující starosty) a informuje přítomné o pravidlech hlasování. Setkání je usnášeníschopné, jsou-li přítomni zástupci nejméně 30 % obcí z daného správního obvodu ORP Každá obec, jež je v rámci Setkání reprezentována svými představiteli, má při hlasování jeden hlas, a to bez ohledu na to, kolik představitelů daná obec na toto Setkání vyslala. Návrh je schválen, pokud se pro jeho přijetí vyjádří nadpoloviční většina přítomných představitelů obcí dle prezenční listiny, zároveň však tato nadpoloviční většina musí být složena z představitelů takových obcí, které mají v součtu na svém území přihlášeno k trvalému pobytu více než 50 % obyvatel, počítáno z celkového počtu obyvatel přihlášených k trvalému pobytu na území obcí, které se oficiálního Setkání představitelů zúčastní
Zhodnocení průběhu dosavadních prací na projektu v území ORP Chomutov
Vyhodnocení dotazníku č. 1 první část dotazníkového šetření formou řízeného rozhovoru proběhla u všech 25 obcí ORP a 1 DSO Oblasti, ve kterých se daří spolupráce se sousedními obcemi
Oblasti, ve kterých se naopak nedaří spolupráce se sousedními obcemi Největší bariéry meziobecní spolupráce
Oblasti dle vašeho názoru vhodné pro meziobecní spolupráci
Vyhodnocení dotazníku č. 2 druhá část dotazníkového šetření formou vyplňování online proběhla u 15 obcí ORP Oblasti, ve kterých obce spatřují největší výhody spolupráce
Jakým způsobem, by podle Vás měl stát finančně podporovat meziobecní spolupráci Co považujete za nejdůležitější faktor z hlediska organizačního a institucionálního, aby mohla vzniknout fungující spolupráce
Na jakou skupinu občanů se v současné době zaměřují aktivity vaší obce
ŠKOLSTVÍ Vyhodnocení dotazníku č. 2 Výstupy z analytických částí Varianty řešení problémů a potřeb v území
Jaké jsou největší problémy U jakých témat v oblasti školství by v oblasti školství Vaše obec mohla najít shodu s jinou obcí, a bylo by účelné spolupracovat
ŠKOLSTVÍ - Výstupy z analytických částí Identifikované problémy: nerovnoměrné rozmístění škol nedostatečná kapacita jeslí (1 jesle v Chomutově) vyšší požadavky rodičů k umístění dětí mladších 3 let do školních zařízení nedostatečné podmínky a vybavení učeben a sportovišť pro zajištění speciálních vzdělávacích programů Příležitosti: celoživotní vzdělávání (územní a mezistupňová propojenost) společné využívání meziobecní a mezinárodní spolupráce k čerpání dotačních prostředků rozvoj mateřských center, prorodinná politika bezpečná cesta do škol (dopravní obslužnost, škol. autobus, cyklo) provázanost nabídky volnočasových aktivit
ŠKOLSTVÍ – ZŠ a MŠ v ORP Typ Počet obcí KapacitaVolná místa Jesle1300 MŠ ZŠ
ŠKOLSTVÍ Varianty řešení problémů a potřeb: –Varianta č. 1: Nastavení pravidel meziobecní spolupráce ORP na úseku vzdělávání Rozvoj meziobecní spolupráce – pravidelná setkávání zástupců obcí (práva a povinnosti zřizovatelů, efektivní využití fin. prostředků, kapacit škol) Pravidelná setkávání vedení škol – společná řešení při řízení škol, přenosy dobré praxe, reakce na změny legislativy Zapojení všech škol do předmětových komisí Rozšíření možnosti využití spolupráce v národních i mezinárodních projektech –Varianta č. 2: Podpora manuálních dovedností Udržení stávající činnosti na té úrovni, která byla nastavena, rozšířit je v rámci meziobecní spolupráce do ostatních obecních škol, zapojit žáky do stejného systému, kdy poznávají výuku na středních školách Usnadnění přechodu mezi školami a nasměrování žáků k budoucímu povolání Propojení meziobecní spolupráce, příhraniční i mezinárodní spolupráce
SOCIÁLNÍ SLUŽBY Vyhodnocení dotazníku č. 2 Výstupy z analytických částí Varianty řešení problémů a potřeb v území
Jaké jsou největší problémy U jakých témat v oblasti soc. služeb by v oblasti sociálních služebVaše obec mohla najít shodu s jinou obcí, a bylo by účelné spolupracovat
Které sociální služby by podle vašeho názoru mohly zajišťovat obce vaší velikosti: V oblasti SLUŽBY SOCIÁLNÍ PÉČE V oblasti SLUŽBY SOCIÁLNÍ PREVENCE
SOCIÁLNÍ SLUŽBY Výstupy z analytických částí: Identifikované problémy: malý podíl služeb poskytovaných v rámci neziskového sektoru, nedostatek informací veřejnosti o poskytovaných sociálních službách, nedostatečné propojení aktivit organizací v oblasti sociálních služeb. Příležitosti: zavedení systému pobídek a dotačních možností - rozšířený počet poskytovatelů služeb, vytvoření systému komunikace - diskusní fórum, informace o službách (aktivitách a akcích) v ORP na webových stránkách, zavedení koordinovaného postupu - spolupráce komisí, NNO, pravidelná setkávání zástupců obcí.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY Varianty řešení problémů a potřeb: –Varianta č. 1: Širší zapojení neziskového sektoru při poskytování služeb -Rozšíření počtu poskytovatelů služeb z řad neziskových organizací -Zavedení systému pobídek a dotačních prostředků měst a obcí vymezených pro neziskové organizace -Podpora dobrovolnictví –Varianta č. 2: Zvýšení informovanosti o službách a činnosti organizací -Zvýšení vlastní propagace poskytovatelů služeb všemi dostupnými kanály ve vztahu k veřejnosti -Vytvoření systému komunikace mezi poskytovateli, koordinátorem a zřizovateli
SOCIÁLNÍ SLUŽBY Varianty řešení problémů a potřeb: Varianta č. 3: Vytvoření nového systému řízení komunitního plánování –Rozvoj spolupráce komisí zabývající se sociálními službami měst Chomutova a Jirkova, zástupců dalších obcí, neziskových organizací a organizací pracujících v sociální oblasti, zavedení koordinovaného postupu –Nastavení kompetencí koordinátorů komunitního plánování v rámci ORP a jednotlivých poskytovatelů služeb
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Vyhodnocení dotazníku č. 2 Výstupy z analytických částí Varianty řešení problémů a potřeb v území
Jaké jsou největší problémy U jakých témat v oblasti odpadového v oblasti odpadového hospodářstvíhospodářství by Vaše obec mohla najít shodu s jinou obcí, a bylo by účelné spolupracovat
Jaké odpady v obci třídíte
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Výstupy z analytických částí: 1. část (svozové společnosti, poplatky, zařízení, zátěže) 4 svozové společnosti, jejich „územní působení“ viz následující slidy Výše poplatku občana – roční poplatek (0,- Kč – 675,- Kč, průměr 376,- Kč) Doplatek na občana (ročně) z rozpočtu obce ( 0,- Kč – 1100,- Kč, průměr 413,- Kč) 5 sběrných dvorů, 8 sběrných míst, 27 výkupen odpadů (z toho 17 v aglomeraci CV-JI) Třídící linky – pouze Ekoselekt (separovaný) 5 kompostáren Žádná spalovna (nejblíže Ústí nad Labem) Využívané skládky – 1 x na území ORP (Vysoká Pec), 1x v těsném sousedství (Tušimice) Největší problém: černé skládky
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Svozové společnosti, které mají smlouvu s obcemi v ORP: TSmChomutova Krušnohorské služby a.s. Marius Pedersen a.s. Obec Otvice
Svozové společnosti vs. plocha
Výstupy z analytických částí: 2. část Produkce odpadů Celková produkce odpadů mírně stoupá ( tis. tun, tis. tun), tj. nárůst cca o 2% Největší množstevní zastoupení odpadů dle skupin: stavební a demoliční, včetně kont. zeminy, komunální odpady, odpady ze zařízení na zpracování Komunální odpad (dle vyproduk. množství): SKO, objemný odpad, BRKO, papír, kovy produkce KO klesá Klesající měrná produkce separovaného odpadu (lidé méně třídí) Biologicky rozložitelný odpad (do roku 2010 stoupá, od 2012 klesá) 3. část Nakládání s odpady Využití (všechny odpady): nejvíce materiálové – stoupající trend (pokles 2012), skládkování (tonážně cca 13x méně než materiálové), energetické využití a spalování = 0 Komunální odpad – materiálové využití klesá, skládkování stoupá Velký pokles celkového objemu materiálového využití separovaného odpadu (lidé méně třídí) BRO – materiálové využití neustále klesá, skládkování – kolísavé ( stoupá) Finance celkem – náklady mírně stoupají, příjmy mírně klesají
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Varianty řešení problémů a potřeb: –Varianta č. 1: Aktivace veřejnosti pro vyšší separaci odpadu Zvýšení osvěty k třídění odpadů a dalšímu třídění separovaného odpadu. Lokální motivace obyvatel, navýšení rozsahu služeb a zvýšený tlak na obyvatele Předávání zkušeností jednotlivých obcí –Varianta č. 2: Spolupráce v oblasti černých skládek Finanční motivace občanů – snížení poplatků za odpad Předání zkušeností z jednotlivých obcí Zvýšení osvěty, začít s malými dětmi Aktivizace občanů (všímavý občan)
DOPRAVA Vyhodnocení dotazníku č. 2 Výstupy z analytických částí Varianty řešení problémů a potřeb v území
DOPRAVA – aglomerační téma Vazba na ITI – integrované území investice zlepšení obslužnosti regionu (kraj IDS), zkvalitnění a optimalizace dopravního systému, zkvalitnění dopravní infrastruktury, zlepšení podmínek pro nemotorovou dopravu, zvyšování bezpečnosti optimalizace výdajů na dopravu.
DOPRAVA – problémy v ORP Východisko ÚAP -Špatná dostupnost veřejné dopravy -Doprava dětí do školy, k lékaři -Komplikace údržby v zimním období -Špatný stav místních komunikací -Nízká míra využití železniční dopravy -Fragmentace krajiny novou trasou -Odklon od komunikace 1. třídy
Doprava Příležitosti zvýšení motivace občanů k využívání MHD a veřejné hromadné dopravy přechod vozidel MHD na alternativní pohon modernizace vozového parku, s důrazem na nízkopodlažní dopravní prostředky využití nových technologií v dopravě plán zavedení integrovaného dopravního systému v ÚK (DPCHJ připraven) zlepšení podmínek mobility osob se sníženou schopností pohybu a orientace využití spolufinancování z fondů EU Varianty spolupráce Podpora nemotorové dopravy Společná řešení svozu dětí do škol Zajištění dopravní obslužnosti seniorů – doprava k lékaři Podpora informačních systémů v oblasti dopravy
Výběr volitelného tématu Téma č. 1 - Bezpečnost Téma č. 2 - Cestovní ruch
Analýza území z pohledu meziobecní spolupráce a návrhy na její možné prohloubení
Podpora meziobecní spolupráce Cíl projektu MOS: posílení a prohlubování meziobecní spolupráce vytvoření podmínek pro vzájemnou spolupráci ve vhodných oblastech samostatné působnosti Výhody vzájemné spolupráce obcí: zachování sídelní struktury a kompetencí jednotlivých obcí úspora finančních prostředků spojených s veřejnými službami profesionalizace odborného aparátu zachování blízkého vztahu občana a vedení obce.
Podpora meziobecní spolupráce Dobrovolný svazek obcí – vhodná volba právnická osoba vhodná pro hlubší spolupráci obcí podpora obcí při výkonu samostatné působnosti vysoká variabilita fungování svazků vyzkoušený a často využívaný model MOS přímé zapojení představitelů obcí do rozhodování v území adekvátní platforma s jasně stanovenými pravidly MOS pevně nastavené prvky kontroly
Podpora meziobecní spolupráce bezplatné právní služby: –průběžné právní poradenství obcím –tvorba zakladatelských dokumentů pro svazky obcí: »nabídka revize dokumentů již existujících svazků obcí »nabídka provedení změn ve stávajících dokumentech existujících svazků obcí »nabídka přípravy dokumentů k založení nových svazků obcí vše ponecháno na vůli v území Projekt MOS nabízí:
Podpora meziobecní spolupráce DSO v ORP Chomutov: v území 4 DSO celkem v DSO 8 obcí z 25 v ORP 1 DSO (Rozvoj) s 5 obcemi
Podpora meziobecní spolupráce Právní poradna bezplatná právní poradna k otázkám meziobecní spolupráce dotazy pokládají všichni představitelé obcí v ČR dotazy pokládány elektronickou formou ( ) nebo telefonicky dostupná každý od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00 provozována do 30. června 2015 kontakty :
Stanovení dalšího postupu
Vytvoření pracovních skupin Pracovní skupina č. 1 – Školství Pracovní skupina č. 2 – Sociální služby Pracovní skupina č. 3 – Odpady Pracovní skupina č. 4 – Doprava Pracovní skupina č. 5 – Volitelné téma
Harmonogram dalších prací PRACOVNÍ SKUPINY : (út) 10:00 hod. Š KOLSTVÍ 13:00 hod. S OC. SLUŽBY (st) 10:00 hod. O DPADY 13:00 hod. D OPRAVA (út) 10:00 hod.Š KOLSTVÍ 13:00 hod. S OC. SLUŽBY (st) 10:00 hod. O DPADY 13:00 hod. D OPRAVA (čt) 10:00 hod. V OLITELNÉ TÉMA
Harmonogram dalších prací do 30. září 2014 ANALYTICKÁ ČÁST ( vč. VOLITELNÉ TÉMA ) do 20. prosince 2014 DOKUMENT S TRATEGIE ( NÁVRH - VŠECH 5 TÉMAT ) do 31. března 2015 DOKUMENT S TRATEGIE ( ČISTOPIS ELEKTRONICKY ) do 15. dubna 2015 DOKUMENT S TRATEGIE ( ČISTOPIS V LISTINNÉ PODOBĚ ) SETKÁNÍ ZÁSTUPCŮ OBCÍ do 30. dubna 2015
INFORMACE A PODKLADY K PROJEKTU od budou informace k projektu ke stažení na
Děkujeme za Vaší aktivní spolupráci