Odhalování podvádění v soutěži Bobřík informatiky Václav Šimandl
Osnova Podvádění ve škole Pravidla Bobříka informatiky Metodika výzkumu Výsledky pilotního výzkumu Ověřování u školních koordinátorů 2
Podvádění ve škole Jednání žáka, které přináší žákovi nezasloužené výhody oproti spolužákům Tradiční podvádění Elektronické podvádění (Průcha, Walterová, Mareš 2009) Napovídání učitele při snaze porovnat třídy nebo školy (Mareš, Křivohlavý 1995) 3
Pravidla Bobříka informatiky Jednorázový online test Organizovaný přímo na školách Nejčastěji 15 otázek Obvykle výběrové s jednou správnou odpovědí Otázky soutěžícím vygenerovány v náhodném pořadí Pořadí odpovědí u každé otázky náhodné 4
Pravidla Bobříka informatiky Soutěžící Registruje se sám pomocí kódu školy Nejen žáci, ale i učitelé,… Školní koordinátor soutěže Registruje školu do soutěže Zajišťuje průběh soutěže na škole Vyřazuje po skončení soutěže neplatné soutěžící 5
Podvádění a Bobřík informatiky Podvádění některého žáka Může odhalit školní koordinátor soutěže Možnost vyřadit žáka ze seznamu soutěžících Pomoc ze strany učitele Cílem dosáhnout celostátního úspěchu Pasivní – učitel podvádění žáka kryje Aktivní – učitel napovídá žákům odpovědi 6 „Veď pani učiteľka nám povedala, že si máme označiť áčko!“ (Gujberová 2013)
Zkoumané individuální indikátory 1.Žáci, kteří soutěžili současně, odpovídali zcela shodně 2.Žák pracoval velice rychle a je úspěšným řešitelem soutěže 3.Žák pracoval samostatně nebo ve velmi malé skupince 4.Žák vykázal velkou časovou proluku mezi registrací a spuštěním testu 7
Zkoumané hromadné indikátory 5.Žáci školy pracovali v průměru neobvykle rychle oproti průměru celé kategorie a přitom byli úspěšní 6.Žáci školy dosáhli v jedné kategorii významně lepších výsledků než jejich spolužáci v jiných kategoriích 7.V průběhu dne se na škole výrazně zvyšovala úspěšnost žáků v dané kategorii 8
Implementace metod Hledání soutěžících, u nichž se vyskytují jednotlivé indikátory Vytvoření specializovaného software Napojení na databázi soutěže Výpis „podezřelých“ soutěžících Zacíleno pouze na úspěšné řešitele Správně zodpověděli asi dvě třetiny otázek 9
Implementace metod 7 seznamů soutěžících podle indikátorů Indikátorům přiřazena váha Individuální indikátory: 1,0 Hromadné indikátory: 0,3 Vypočítán součet vah jednotlivým úspěšným řešitelům Rozdělení do skupin podle součtu vah 10
Pilotní nasazení Realizováno v 6. ročníku soutěže soutěžících úspěšných řešitelů 341 vyřazeno školními koordinátory řádných úspěšných řešitelů 11
Výsledky pilotního nasazení 12
Výsledky pilotního nasazení
Ověření u školních koordinátorů Osloveno 13 školních koordinátorů Dotazy na konkrétní žáky Nikdo podvádění přímo nepotvrdil 13
Ověření u školních koordinátorů Odpověď ohledně shodných odpovědí: 14 „(…) Žáci nemají samostatné boxy, tudíž nikdo nikdy nezajistí na 100%, aby žák neotočil oči o pár stupňů a podíval se na vedlejší monitor...to je snad jasné.“
Ověření u školních koordinátorů Odpověď ohledně rychlého soutěžení: 15 „Zjišťoval jsem i u kolegy, který vykonával dozor v jiných skupinách půlených tříd, a můžeme se zaručit, že u nás si žáci neradili. Nelze se samozřejmě zaručit za to, že se nemohli o soutěži a úlohách bavit různé třídy o přestávce. Ale to bohužel nelze ani zjistit ani tomu zamezit, kdyby k tomu docházelo.“
Ověření u školních koordinátorů Odpovědi ohledně samostatného soutěžení: 16 „Z pravidiel nie je zrejmé, že by súťažiaci mali riešiť len pod dozorom vyučujúceho. (…) Jediná poznámka týkajúca sa dozoru je „Očekáváme, že funguje dozor ve třídě.“ ale táto poznámka, ani žiadna iná časť pravidiel, nijak nerieši možnosť samostatného vypracovania súťaže doma.“ „(Žák) v dobe konani bobrika marodil, mel strevni potize, soutezil z domova, kam jsem mu poslala kod skoly.“
Závěr Přínos pro lepší vhled do fungování soutěže Riziko podvádění snižuje vážnost soutěže Zařazení do programu Excelence Metodologie použitelná v dalších situacích Elektronické testování žáků 17 „Žádná statistická metoda zkoumání podvádění nemůže poskytnout nezvratné důkazy, že k podvádění skutečně došlo.“ (Hanson 1987)
Děkuji za pozornost