NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a světelné jevy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Stavba lidského oka
Komorová tekutina, oční čočka a sklivec tvoří spojnou optickou soustavu. Tato soustava vytváří na sítnici oka obraz skutečný, převrácený, zmenšený než je pozorovaný předmět. Komorová tekutina, oční čočka a sklivec tvoří spojnou optickou soustavu. Tato soustava vytváří na sítnici oka obraz skutečný, převrácený, zmenšený než je pozorovaný předmět. Normální oko vytváří na sítnici obrazy předmětů mezi těmito body: a) blízký bod – nejbližší bod, který ještě vidí oko ostře při největším zakřivení čočky b) vzdálený bod – nejvzdálenější bod, který vidí oko ostře bez přizpůsobení oční čočky
Podmínka zřetelného vidění dostatečně dlouhý zrakový vjem dostatečně dlouhý zrakový vjem přiměřeně osvětlený předmět přiměřeně osvětlený předmět dostatečně velký obraz na sítnici dostatečně velký obraz na sítnici
Vady oka 1) Krátkozrakost ostrý obraz vzdálených předmětů se zobrazí před sítnicí (obraz je rozmazaný-vidíme neostře)ostrý obraz vzdálených předmětů se zobrazí před sítnicí (obraz je rozmazaný-vidíme neostře) vidíme dobře blízké předmětyvidíme dobře blízké předměty upravujeme brýlemi s rozptylkamiupravujeme brýlemi s rozptylkami
2. Dalekozrakost ostrý obraz blízkých předmětů se zobrazí až za sítnicí (i při největším zakřivení čočky) ostrý obraz blízkých předmětů se zobrazí až za sítnicí (i při největším zakřivení čočky) vzdálené předměty můžeme vidět ostře vzdálené předměty můžeme vidět ostře upravujeme brýlemi se spojkami upravujeme brýlemi se spojkami
Brýle
Zorný úhel – úhel, který svírají paprsky vycházející z okrajových bodů předmětu a vnikající zornicí do oka. 1. Větší předmět pozorujeme pod větším zorným úhlem než menší předmět (pozorujeme ze stejné vzdálenosti). 1 – zorný úhel velkého předmětu 2 – zorný úhel malého předmětu 1 > 2
2. Jestliže předmět vzdalujeme od oka, zorný úhel se zmenšuje. 1 > 2
Chyby oka mohou být způsobeny i nesprávnou funkcí a tvarem oční čočky. Mohou vzniknout u lidí, kteří pozorují velmi blízké předměty nebo často čtou při nedostatečném osvětlení. Chyby oka mohou být způsobeny i nesprávnou funkcí a tvarem oční čočky. Mohou vzniknout u lidí, kteří pozorují velmi blízké předměty nebo často čtou při nedostatečném osvětlení.
Další vady oka a) šedý zákal – snížená průhlednost čočky b) zelený zákal – zvýšení tlaku tekutiny uvnitř oka c) šilhavost – poškození očního nervového svalu d) barvoslepost – neschopnost rozlišovat některé barvy (obvykle jde o červenou a zelenou) e) slepota – pouze 5 % nevidomých je úplně slepých
Braillovo písmo
Otázky 1. Jak poznáš, jsou-li brýle pro člověka krátkozrakého, nebo dalekozrakého? 2. Jakou vadu má spolužák, který dobře vidí i malá písmena v sešitě, ale nevidí na tabuli? Jaké brýle bys mu doporučil? 2. Jakou vadu má spolužák, který dobře vidí i malá písmena v sešitě, ale nevidí na tabuli? Jaké brýle bys mu doporučil? 3. Proč si starší lidé musí brát brýle na čtení? Jaké čočky mají jejich brýle? 4. Urči oční vadu člověka, který má předepsané brýle – 2 D.
Použité zdroje BOHUNĚK, J. A KOL. Fyzika pro 7. ročník základní školy. SPN ISBN X Snímek 3.: BOHUNĚK, J. A KOL. Fyzika pro 7. ročník základní školy. SPN ISBN X Snímek 6.: BOHUNĚK, J. A KOL. Fyzika pro 7. ročník základní školy. SPN ISBN X Snímek 7.: BOHUNĚK, J. A KOL. Fyzika pro 7. ročník základní školy. SPN ISBN X Snímek 8.: Dostupné na Snímek 13.: Dostupné Dostupné na Snímek 14.: Dostupné na Dostupné na