NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Pionýrů 400, Frýdek – Místek
GÁBINA HRABÁČKOVÁ IVANA KUKULOVÁ
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Světelné jevy a jejich využití
Digitální učební materiál
Zobrazování optickými soustavami
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
19. Zobrazování optickými soustavami
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tyflopedie Katka Hůlová
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
STAVBA OKA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
Oko.
OPTICKÉ VLASTNOSTI OKA
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Zrcadla v praxi TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Rozklad slunečního světla optickým hranolem.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Oko, vady TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Lidské oko Optické čočky Název školy
Lidské oko
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a světelné jevy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Stavba lidského oka

Komorová tekutina, oční čočka a sklivec tvoří spojnou optickou soustavu. Tato soustava vytváří na sítnici oka obraz skutečný, převrácený, zmenšený než je pozorovaný předmět. Komorová tekutina, oční čočka a sklivec tvoří spojnou optickou soustavu. Tato soustava vytváří na sítnici oka obraz skutečný, převrácený, zmenšený než je pozorovaný předmět. Normální oko vytváří na sítnici obrazy předmětů mezi těmito body: a) blízký bod – nejbližší bod, který ještě vidí oko ostře při největším zakřivení čočky b) vzdálený bod – nejvzdálenější bod, který vidí oko ostře bez přizpůsobení oční čočky

Podmínka zřetelného vidění dostatečně dlouhý zrakový vjem dostatečně dlouhý zrakový vjem přiměřeně osvětlený předmět přiměřeně osvětlený předmět dostatečně velký obraz na sítnici dostatečně velký obraz na sítnici

Vady oka 1) Krátkozrakost ostrý obraz vzdálených předmětů se zobrazí před sítnicí (obraz je rozmazaný-vidíme neostře)ostrý obraz vzdálených předmětů se zobrazí před sítnicí (obraz je rozmazaný-vidíme neostře) vidíme dobře blízké předmětyvidíme dobře blízké předměty upravujeme brýlemi s rozptylkamiupravujeme brýlemi s rozptylkami

2. Dalekozrakost ostrý obraz blízkých předmětů se zobrazí až za sítnicí (i při největším zakřivení čočky) ostrý obraz blízkých předmětů se zobrazí až za sítnicí (i při největším zakřivení čočky) vzdálené předměty můžeme vidět ostře vzdálené předměty můžeme vidět ostře upravujeme brýlemi se spojkami upravujeme brýlemi se spojkami

Brýle

Zorný úhel – úhel, který svírají paprsky vycházející z okrajových bodů předmětu a vnikající zornicí do oka. 1. Větší předmět pozorujeme pod větším zorným úhlem než menší předmět (pozorujeme ze stejné vzdálenosti). 1 – zorný úhel velkého předmětu 2 – zorný úhel malého předmětu 1 > 2

2. Jestliže předmět vzdalujeme od oka, zorný úhel se zmenšuje. 1 > 2

Chyby oka mohou být způsobeny i nesprávnou funkcí a tvarem oční čočky. Mohou vzniknout u lidí, kteří pozorují velmi blízké předměty nebo často čtou při nedostatečném osvětlení. Chyby oka mohou být způsobeny i nesprávnou funkcí a tvarem oční čočky. Mohou vzniknout u lidí, kteří pozorují velmi blízké předměty nebo často čtou při nedostatečném osvětlení.

Další vady oka a) šedý zákal – snížená průhlednost čočky b) zelený zákal – zvýšení tlaku tekutiny uvnitř oka c) šilhavost – poškození očního nervového svalu d) barvoslepost – neschopnost rozlišovat některé barvy (obvykle jde o červenou a zelenou) e) slepota – pouze 5 % nevidomých je úplně slepých

Braillovo písmo

Otázky 1. Jak poznáš, jsou-li brýle pro člověka krátkozrakého, nebo dalekozrakého? 2. Jakou vadu má spolužák, který dobře vidí i malá písmena v sešitě, ale nevidí na tabuli? Jaké brýle bys mu doporučil? 2. Jakou vadu má spolužák, který dobře vidí i malá písmena v sešitě, ale nevidí na tabuli? Jaké brýle bys mu doporučil? 3. Proč si starší lidé musí brát brýle na čtení? Jaké čočky mají jejich brýle? 4. Urči oční vadu člověka, který má předepsané brýle – 2 D.

Použité zdroje BOHUNĚK, J. A KOL. Fyzika pro 7. ročník základní školy. SPN ISBN X Snímek 3.: BOHUNĚK, J. A KOL. Fyzika pro 7. ročník základní školy. SPN ISBN X Snímek 6.: BOHUNĚK, J. A KOL. Fyzika pro 7. ročník základní školy. SPN ISBN X Snímek 7.: BOHUNĚK, J. A KOL. Fyzika pro 7. ročník základní školy. SPN ISBN X Snímek 8.: Dostupné na Snímek 13.: Dostupné Dostupné na Snímek 14.: Dostupné na Dostupné na