Kvantitativní myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přímá a nepřímá úměrnost
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_755.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Slovní úlohy (s procenty v zadání řešené pomocí rovnic)
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Graf nepřímé úměrnosti
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Trojčlenka - procvičování Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak,
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
FUNKCE 16. Nepřímá úměrnost – zadání funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Plán trasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Test - skupina slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Hledání souvislostí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
U příkladů, kde se vyskytují procenta, rozlišujeme tři základní veličiny: - základ (100%)... z - procentovou část... č - počet procent... p První dvě.
Zlomky a procenta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Krátké slovní úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 1.8 – 1.14 Množiny, slovní úlohy, dělitelnost N čísel Název sady: Matematika.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Průřezové úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Matematizace textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Přímá a nepřímá úměrnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Skupina slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Permutace s opakováním
Souhrnný test kvantitativního myšlení
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
Dělitelnost přirozených čísel
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Řešení slovních úloh rovnicemi
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Matematická rozcvička
Přímá a nepřímá úměrnost
Číselné řady VY_32_INOVACE_ září 2013
Dělitelnost přirozených čísel
Řešení slovních úloh rovnicemi
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Sousedé VY_32_INOVACE_ února 2014
Matematika Variace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLOVKY Vyjadřují množství čtyři (koně), tři (mušketýři) pořadí
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
MATEMATIKA 1: FUNKCE, ROVNICE A NEROVNICE
Dělitelnost - test 6. třída.
Úvod Porovnávání celých čísel
Transkript prezentace:

Kvantitativní myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ prosince 2013

2 Obecný úvod Kvantitativní myšlení je nedílnou součástí testů OSP, TSP, ale i různých testů IQ. Obecně by se dalo konstatovat, že svým zaměřením vychází kvantitativní myšlení z matematiky. Tomu napovídá i jeho obsah, v němž se nejčastěji vyskytují rozmanité slovní úlohy, číselné řady, práce s grafy a tabulkami apod. I přesto, že matematika nepatří k nejoblíbenějším školním předmětům, mnozí studenti rádi řeší logické úlohy, hádanky a rébusy. Populární jsou například číselné řady, které samozřejmě souvisí s rychlou a správnou orientací v číselných oborech, i když přímo ve vyučování matematiky se s nimi nepotkáme. 2

3 Obecný úvod Je nutné ovšem připomenout, že kvantitativní oddíl bývá často pro výsledek celého testu OSP rozhodující. Hlavním problémem je jednak málo času na řešení jednotlivých úloh, tak i skutečnost, že nejsou povoleny žádné pomůcky (tabulky, kalkulačky), což mnohé studenty zahání do úzkých. 3

4 V následujících lekcích kvantitativního myšlení se zaměříme na: Celek a jeho části Procenta Dělitelnost čísel Slovní úlohy Matematické operace Přímá a nepřímá úměrnost Kombinatorika Porovnávání čísel Tabulky a grafy Číselné řady 4

5 Ukázkové příklady 1)Celek a jeho část  student ovládá základní znalosti se zlomky (převod na společného jmenovatele, početní operace se zlomky, porovnávání zlomků, smíšené číslo, složený zlomek) Příklad: Třetina žáků ve třídě mluví anglicky a polovina z tohoto počtu mluví navíc i německy. Jaká část třídy mluví anglicky i německy? a) polovina třídy b) třetina třídy c) pětina třídy d) šestina třídy e) jiná možnost 5

6 Ukázkové příklady 2) Procenta  student rozlišuje základ a jeho část, využívá trojčlenku v procentovém počtu, chápe vztah zlomku a počtu procent Příklad: Jarka svůj výlet na kole popsala následovně: „dvě pětiny délky mé trasy pršelo, potom mi celých sedm kilometrů svítilo na cestu sluníčko, ale posledních 25% trasy foukal silný protivítr. Určete celou délku Jarčiny trasy. a) 15 km b) 18 km c) 20 km d) 25 km e) jiná možnost 6

7 Ukázkové příklady 3) Dělitelnost čísel  student chápe pojmy: prvočíslo a složené číslo, využívá znaky dělitelnosti přirozených čísel, ovládá prvočíselný rozklad Příklad: Nahraďte písmena x, y v čísle 128x9y správnými číslicemi tak, aby bylo dělitelné 12. Kolik takových dvojic x, y vyhovuje dané úloze? a) 3 b) 4 c) 5 d) 6 e) jiná možnost 7

8 Ukázkové příklady 4) Slovní úlohy  student porozumí textu, vybere klíčové informace a převede je do matematické podoby (sestaví rovnici, popř. soustavu rovnic s více neznámými) Příklad: Karolína má v albu tři druhy známek se zvířátky (psy, koně a kočky), a to v poměru 2:5:7 v uvedeném pořadí. Určete kolik má Karolína známek s motivem koně, je-li všech známek v albu celkem 98. 8

9 Ukázkové příklady 5) Matematické operace  student odvodí souvislosti mezi hledanými neznámými, aplikuje předepsané pravidlo Příklad: Určete 4 § 2 =, je-li a § b = 2b – a. 9

10 Ukázkové příklady 6) Přímá a nepřímá úměrnost  student ze zadání rozliší, zda se jedná o přímou či nepřímou úměrnost, při řešení slovních úloh využívá znalosti trojčlenky Příklad: Dvanáct brigádníků vyčistí les za 10 hodin. Po šesti hodinách práce byli čtyři brigádníci převezeni na sázení stromků. Za kolik hodin zbývající brigádníci dočistí tento les? 10

11 Ukázkové příklady 7) Kombinatorika  student ovládá základní pravidla kombinatoriky, rozlišuje uspořádané a neuspořádané k-tice vybrané z n prvků Příklad: V květinářství prodávají tulipány v pěti různých odstínech. Marie si chce zakoupit tři tulipány s různými odstíny. Kolik má možností nákupu? 11

12 Ukázkové příklady 8) Porovnávání čísel  student se orientuje v číselných oborech, správně určí polohu čísla na číselné ose Příklad: Uspořádejte daná čísla vzestupně podle velikosti: 12

13 Ukázkové příklady 9) Tabulky a grafy  student správně čte informace z tabulky nebo grafu, orientuje se v zadání a vyvozuje z nich korektní závěry Příklad: Graf znázorňuje vývoj kurzu amerického dolaru vůči české koruně v určitém období. Určete, který den došlo k největšímu posílení koruny vzhledem k dolaru. Kč Datum 13

14 Ukázkové příklady 10) Číselné řady  student hledá souvislosti mezi jednotlivými členy číselné řady Příklad: Doplňte číslo místo otazníku: ? 14

15 Řešení 1) D2) C 3) D4) 35 5) 06) 6h 7) 108) 9) )