Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Jitka Hrdličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_21_Prvouka_Ovoce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace seznamuje s rozdělením ovoce podle vnitřního uspořádání semen. Prvouka pro 2. ročník.
jedlé plody rostlin, většinou sladké je zdravé - obsahuje vitamíny plody nejsou uvnitř stejné ovoce s podobnou vnitřní stavbou dělíme do skupin: a) peckovice b) malvice c) bobule OVOCE
Peckovice uvnitř mají pecku zástupci: švestka, třešeň, višeň, broskev, meruňka
Malvice uvnitř mají jádřinec s jadérky zástupci: jablko, hruška
Bobule uvnitř mají roztroušená semena zástupci: angrešt, rybíz, hroznové víno, borůvka, jahoda, brusinka
Cizokrajné ovoce některé plody dovážíme u nás nemají dobré podmínky k růstu zástupci: banán, ananas, citron, pomeranč, grapefruit, mandarinka, kiwi a mnoho dalších
Co jste si zapamatovali? Zapiš si správnou odpověď. 1. Jablko patří mezi: a) peckovice b) malvice c) bobule 2.Rybíz má uvnitř: a) pecku b) jádřinec c) semena
3. Mezi bobule nepatří: a) třešeň b) hroznové víno c) jahoda 4. Jádřinec má: a) hruška b) meruňka c) jablko
Odpověz na otázky. 1. Proč některé druhy ovoce dovážíme? U nás nemají dobré podmínky k růstu. 2. Do jakých skupin můžeme rozdělit plody podle jejich vnitřní stavby? Malvice, peckovice, bobule. 3. Proč je ovoce zdravé? Obsahuje vitamíny.
Najdi ovoce ve skrývačkách. Napiš, do jaké skupiny ovoce patří. A: Děti hrají hru Škaredé čarodějnice. B: Ať nenatřeš nějaký cizí plot. C: Mája ho dala do hrnce. D: Projedeš ves Tkalcov? E: Plavali jsme v Rybí zátoce. hruška/malvice třešně/peckovice jahoda/bobule švestka/peckovice rybíz/bobule
POUŽITÉ ZDROJE Literatura: ŠTIKOVÁ Věra, Já a můj svět. Prvouka pro 2. ročník [učebnice]. Brno: Nová škola, 2008, s. 46. Obrazový materiál: Obrázky jsou dílem autorky prezentace.