Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29
Osnova 1.Rozpočtová odpovědnost x rozpočtová kázeň 2.Rozpočtová odpovědnost 3.Rozpočtová odpovědnost na úrovni Evropské unie 4.Rozpočtová odpovědnost v České republice 5.Rozpočtová kázeň 2
1. Rozp. odpovědnost x rozp. kázeň 3 Rozpočtová odpovědnost odpovědná rozpočtová politika zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů „Rozpočtovou odpovědností se rozumí transparentnost, účelnost, hospodárnost a efektivnost vynakládání veřejných prostředků.“ Rozpočtová kázeň nakládání s peněžními prostředky poskytnutými z veřejného rozpočtu v souladu se zákonem
2. Rozpočtová odpovědnost na úrovni Evropské unie – nadměrné schodky - čl. 126 Smlouvy o fungování Evropské unie + Protokol o postupu při nadměrném schodku – Pakt o stabilitě a růstu – požadavky na rozpočtové rámce členských států – Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální pakt) na národní úrovni – fiskální pakt? – rozpočtová ústava? 4
3.Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU I.Pakt o stabilitě a růstu II.Nadměrné schodky III.Rozpočtové rámce IV.Fiskální pakt 5
I. Pakt o stabilitě a růstu 6 navazuje na čl. 121 a 126 Smlouvy o fungování Evropské unie soubor pravidel, která mají zajistit, že země Evropské unie budou své veřejné finance udržovat v dobrém stavu a budou koordinovat své fiskální politiky
I. Pakt o stabilitě a růstu 7 preventivní složka – nařízení Rady (ES) č. 1466/1997 o posílení dohledu nad stabilitou rozpočtů a nad koordinací hospodářských politik nápravná složka – nařízení Rady (ES) č. 1467/1997 o urychlení a vyjasnění postupů při nadměrném schodku – postup při nadměrném schodku
I. Pakt o stabilitě a růstu 8 prosazování pravidel (státy s eurem) – nařízení EP a Rady č. 1173/2011 o účinném prosazování rozpočtového dohledu v eurozóně – varování a pokuty makroekonomická nerovnováha (státy s eurem) – nařízení EP a Rady č. 1174/2011 o donucovacích opatřeních k nápravě nadměrné makroekonomické nerovnováhy v eurozóně – nařízení EP a Rady č. 1176/2011 o prevenci a nápravě makroekonomické nerovnováhy – nápravná opatření, finanční sankce
II. Nadměrné schodky základní pravidlo – Členské státy se vyvarují nadměrných schodků veřejných financí sledování vývoje rozpočtové situace – 3 % – 60 % řízení o nadměrném schodku – zpráva Komise – stanovisko Komise – rozhodnutí Rady – doporučení Rady 9
II. Nadměrné schodky 10 ČLENSKÝ STÁT Nedodržuje kritéria Rozhodnutí o existenci nadměrného schodku RADA Stanovisko o existenci nebo riziku vzniku schodku KOMISE Zpráva Existuje nebo může vzniknout nadměrný schodek Doporučení pro členský stát Přijme opatření ve lhůtě Nepřijme opatření ve lhůtě Výzva k učinění opatření Rozhodnutí o použití nebo zesílení opatření Nepřijme opatření ve lhůtě Doporučení
III. Rozpočtové rámce 11 směrnice Rady 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států podrobná pravidla pro rozpočtové rámce pro zajištění vyvarování se nadměrných schodků implementační lhůta do 31. prosince 2013
IV. Fiskální pakt Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii účel – zpřísnění rozpočtové disciplíny pomocí rozpočtového paktu – posílení koordinace hospodářských politik členských států Unie – zlepšení správy eurozóny působnost – státy eurozóny – ostatní členské státy EU přijata v březnu 2012, platnost 1. ledna
IV. Fiskální pakt právní povaha smlouvy – mezinárodní smlouva uzavřená mimo rámec unijního práva – jednotlivá ustanovení smlouvy mohou být vykládána a aplikována pouze v souladu s právem EU (čl. 2 odst.1) – působnost orgánů EU (Komise, Rada, Soudní dvůr EU) fiskální pakt a Česká republika – vláda schválila 24. března 2014 – momentálně projednáván Parlamentem Senát schválil 27. srpna 2014 Poslanecká sněmovna zatím ne (předloženo 11. dubna 2014) 13
IV. Fiskální pakt 14 zlaté pravidlo – veřejné rozpočty smluvních stran musí být vyrovnané nebo přebytkové – povinnost dodržovat střednědobý cíl – strukturální schodek nižší 0,5 % HDP – pokud je poměr veřejného dluhu k HDP výrazně nižší než 60 %, může strukturální schodek dosahovat výše až 1 % HDP
IV. Fiskální pakt odchýlení se od střednědobého cíle – možné pouze dočasně v případě výjimečných okolností – závažné odchýlení - mechanismus nápravy povinnost začlenit pravidla do národních právních řádů – příslušné předpisy musí nabýt účinnost do 1 roku od platnosti smlouvy – speciální režim pro zavedení mechanismu nápravy – přezkum dodržení povinnosti SDEU - sankce 15
IV. Fiskální pakt dluhové kritérium – jestliže poměr veřejného dluhu k HDP překračuje 60 %, je smluvní stát povinen tento poměr snižovat průměrným tempem jedné dvacetiny za rok – o existenci nadměrného schodku se rozhodne podle čl. 126 SFEU další pravidla postupu při nadměrném schodku – program rozpočtového a hospodářského partnerství – povinnost smluvních států podporovat doporučení Komise v rámci postupu při nadměrném schodku 16
IV. Fiskální pakt koordinace hospodářských politik a konvergence – závazek koordinace hospodářských politik – projednání a vzájemná koordinace zásadních reforem hospodářské politiky správa eurozóny – vrcholné schůzky eurozóny 17
4. Rozpočtová ústava I.Základní informace II.Obsah III.Dluhová brzda IV.Hospodaření územních samosprávných celků V.Národní rozpočtová rada VI.Výbor pro rozpočtové prognózy 18
I. Základní informace tři zákony v PSP 1.ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti (ST 411) 2.zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (ST 412) 3.zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti (ST 413) stav projednávání – předloženy PSP 25. února 2015 – 1. čtení 11. března 2015 a 8. dubna 2015 – před 2. čtením – navrhovaná účinnost 1. ledna 2016… 19
II. Obsah základní princip: stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance (čl. 1 odst. 1 ÚZRO) sektor veřejných institucí pravidlo dluhové brzdy pravidla pro územní samosprávné celky Národní rozpočtová rada 20
III. Dluhová brzda stát, ÚSC a další veřejné instituce dbají o takový vývoj dluhu sektoru veřejných institucí, který nenarušuje dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí (čl. 3 ÚZRO) pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí překročí 55 % HDP – uplatní se opatření podle ZPRO vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí 21
IV. Hospodaření ÚSC v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí územní samosprávný celek hospodaří tak, aby výše jeho dluhu nepřekročila mez stanovenou zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (čl. 5 ÚZRO) – překročí-li dluh ÚSC 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 roky = musí ÚSC v následujícím roce snížit dluh o 5 % (z rozdílu dluhu a 60 %) nesníží-li = pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní 22
V. Národní rozpočtová rada nezávislý odborný orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky činnost – sleduje vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí a dodržování pravidel rozpočtové odpovědnosti a hodnotí je 3 členové voleni PSP na 6 let – návrh vlády, Senátu a ČNB Úřad NRR 23
VI. Výbor pro rozpočtové prognózy pravidelně posuzuje markoekonomické prognózy připravené MF veřejné instituce při přípravě rozpočtů a výhledů povinny vycházet z prognóz, které Výbor schválil 7 členů jmenuje vláda na návrh NRR čestná funkce 24
5. Rozpočtová kázeň I.Porušení rozpočtové kázně II.Odvod za porušení rozpočtové kázně 25
I. Porušení rozpočtové kázně porušení pravidel nakládání s peněžními prostředky veřejných rozpočtů – neoprávněné použití peněžních prostředků – neoprávněné zadržení peněžních prostředků – porušení povinnosti v souvislosti s poskytnutím dotace nebo návratné finanční výpomoci (zejm. porušení účelu poskytnutí) – porušení povinnost učinit odvod stanovené zákonem právní úprava – § 44 a násl. rozpočtových pravidel – § 22 rozpočtových pravidel územních rozpočtů 26
II. Odvod za PRK sankční následek porušení rozpočtové kázně cílem je vrácení prostředků do veřejného rozpočtu výše odvodu a její stanovení – se rovná výši porušení rozpočtové kázně – odvozena procentem od výše dotace nebo výše porušení rozpočtové kázně vznik odvodu penále 27
II. Odvod za PRK proces správy odvodů působnost k ukládání odvodu – rozpočtová pravidla – rozpočtová pravidla územních rozpočtů promíjení 28
web: tel.: dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29