Člověk ve zdraví a nemoci Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchod, trh Základy hospodaření.
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Základy automatického řízení 1
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název projektu: Moderní škola
Elektromotor a jeho využití
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Prezentace – výklad učiva
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo: VY_32_INOVACE_14_13 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Léčivé rostliny Michaela Housková 3.A.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Neživá příroda - vzduch
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Člověk ve zdraví a nemoci Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.2 Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.2 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Vzdělávací obor: Výchova k občanství Téma: Alternativní medicína Téma: Alternativní medicína Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Autor: Hynek Mikušek Autor: Hynek Mikušek Datum vzniku: srpen 2011 Datum vzniku: srpen 2011

Co je alternativní medicína Zahrnuje všechny metody neklasické medicíny Zahrnuje všechny metody neklasické medicíny Metody a postupy nejsou testovány na účinnost a bezpečnost obvyklým způsobem moderní medicíny, nebo v testování selhaly Metody a postupy nejsou testovány na účinnost a bezpečnost obvyklým způsobem moderní medicíny, nebo v testování selhaly Nemusí ji často provádět lékař, ale léčitel (většinou bez medicínského vzdělání) Nemusí ji často provádět lékař, ale léčitel (většinou bez medicínského vzdělání) Vzhledem k růstu poptávky po takovému způsobu léčby bývá nabízena jako doplňková léčba k moderní medicíně 1 Vzhledem k růstu poptávky po takovému způsobu léčby bývá nabízena jako doplňková léčba k moderní medicíně 1

Nejznámější obory alternativní medicíny Akupresura Akupresura Akupunktura Akupunktura Aromaterapie Aromaterapie Elektroakupunktura Elektroakupunktura Fytoterapie Fytoterapie Homeopatie Homeopatie Lidová medicína Lidová medicína

Akupresura Tradiční čínská léčebná metoda Tradiční čínská léčebná metoda Vyhledávají se specifické akupresurní body na povrchu lidského těla, které se tlakem stimulují, tím se zmírňuje bolest a léčí onemocnění Vyhledávají se specifické akupresurní body na povrchu lidského těla, které se tlakem stimulují, tím se zmírňuje bolest a léčí onemocnění Většinou se jedná o placebo efekt Většinou se jedná o placebo efekt Odkaz na obrazový materiál k alternativní medicíně: &ei=X41cT8PBFOHl4QSXxrCbDw&sqi=2&ved=0CEsQsAQ&biw=1280&bih=861&sei=oGaOUaq4KIrLtQaI9YCgDA &ei=X41cT8PBFOHl4QSXxrCbDw&sqi=2&ved=0CEsQsAQ&biw=1280&bih=861&sei=oGaOUaq4KIrLtQaI9YCgDA 2

Akupunktura Podobná metoda jako akupresura, místo stlačování akupresurních bodů se do nich nabodávají jehličky Podobná metoda jako akupresura, místo stlačování akupresurních bodů se do nich nabodávají jehličky Tyto body proudí životní energie do jednotlivých orgánů Tyto body proudí životní energie do jednotlivých orgánů Aby byl člověk zdravý, musí být jeho životní energie v rovnováze Aby byl člověk zdravý, musí být jeho životní energie v rovnováze 3

Aromaterapie Využívá rostlinné látky (éterické oleje) a další vonné složky ke změně mysli, nálady a tím i zdraví Využívá rostlinné látky (éterické oleje) a další vonné složky ke změně mysli, nálady a tím i zdraví Oleje jsou buď stimulující nebo uklidňující Oleje jsou buď stimulující nebo uklidňující Nejznámější jsou: citron, levandule, zázvor, borovice, růže, meduňka… Nejznámější jsou: citron, levandule, zázvor, borovice, růže, meduňka… Užívá se jako: aroma masáž, inhalace, koupel Užívá se jako: aroma masáž, inhalace, koupel 4

Elektroakupunktura Vychází z předpokladu, že akupunkturní body my měly mít elektrické charakteristiky (odpor v tomto bodě je jiný než na jiném místě těla) Vychází z předpokladu, že akupunkturní body my měly mít elektrické charakteristiky (odpor v tomto bodě je jiný než na jiném místě těla) Pacient drží v ruce jednu elektrodu, druhou přikládá léčitel na akupunkturní bod, který je stimulován nízkým napětím Pacient drží v ruce jednu elektrodu, druhou přikládá léčitel na akupunkturní bod, který je stimulován nízkým napětím Léčebné účinky – proti bolesti, uvolňuje napětí svalů, regenerace, protizánětlivost Léčebné účinky – proti bolesti, uvolňuje napětí svalů, regenerace, protizánětlivost 5

Fytoterapie Nazývané jako bylinkářství, při kterém jako léčiva jsou užívány léčivé rostliny, byliny Nazývané jako bylinkářství, při kterém jako léčiva jsou užívány léčivé rostliny, byliny Jedna z nejstarších léčebných metod, první zmínky již v období kolem r př.n.l. Jedna z nejstarších léčebných metod, první zmínky již v období kolem r př.n.l. Dnes je hojně užívána jako doplňková metoda léčení Dnes je hojně užívána jako doplňková metoda léčení V moderní farmakologii se stále využívají léčivé látky, které se extrahují z rostlin V moderní farmakologii se stále využívají léčivé látky, které se extrahují z rostlin Př: čaj z lipového květu proti nachlazení, kostivalová tinktura proti revmatismu a bolestem, čaj z kopřiv podporuje trávení, šalvějová tinktura proti zánětům, heřmánkové výtažky podporují hojení ran… Př: čaj z lipového květu proti nachlazení, kostivalová tinktura proti revmatismu a bolestem, čaj z kopřiv podporuje trávení, šalvějová tinktura proti zánětům, heřmánkové výtažky podporují hojení ran… 6

Homeopatie Založená na zkoumání pacienta a jeho příznaků jako celku, používá k léčbě vysoce ředěné látky, které ve vyšší dávce vyvolají u zdravého člověka stejné příznaky, jako léčená choroba Založená na zkoumání pacienta a jeho příznaků jako celku, používá k léčbě vysoce ředěné látky, které ve vyšší dávce vyvolají u zdravého člověka stejné příznaky, jako léčená choroba Zakladatelem je němec Samuel Hahnemann v r Zakladatelem je němec Samuel Hahnemann v r Dnes je přijímána se značnými rozpory, jej účinky nebyly spolehlivě vědecky prokázány, v některých státech (Švédsko) je zakázána, v ČR tolerována Dnes je přijímána se značnými rozpory, jej účinky nebyly spolehlivě vědecky prokázány, v některých státech (Švédsko) je zakázána, v ČR tolerována V některých církevních kruzích je někdy označována za bílou magii (při výrobě homeopatik údajně dochází k magickým rituálům) V některých církevních kruzích je někdy označována za bílou magii (při výrobě homeopatik údajně dochází k magickým rituálům) Nejčastěji je homeopatie vnímána jako placebo Nejčastěji je homeopatie vnímána jako placebo 8

Lidová medicína Nejstarší způsoby léčby dostupnými prostředky Nejstarší způsoby léčby dostupnými prostředky Nejčastěji léčba bylinkami, čajovými výluhy Nejčastěji léčba bylinkami, čajovými výluhy Léčba pomocí tinktur a dalších přírodních produktů (med, propolis, želatina, víno, kvasnice, vitamíny v nejrůznějším ovoci…) Léčba pomocí tinktur a dalších přírodních produktů (med, propolis, želatina, víno, kvasnice, vitamíny v nejrůznějším ovoci…) Léčba pomocí procedur – masáže, koupele, masáže proudem vody, inhalace, akupresura, diety, lávové kameny… Léčba pomocí procedur – masáže, koupele, masáže proudem vody, inhalace, akupresura, diety, lávové kameny… Cvičení zaměřená na pomoc při různých obtížích pohybového aparátu, ale i vnitřních orgánů, nervových drah, jóga… Cvičení zaměřená na pomoc při různých obtížích pohybového aparátu, ale i vnitřních orgánů, nervových drah, jóga… Léčba pomocí zaříkávání, okuřování, modliteb, magie, meditace, fetišů, zvířat, numerologie… Léčba pomocí zaříkávání, okuřování, modliteb, magie, meditace, fetišů, zvířat, numerologie…

Otázky k zamyšlení 1. Co označujeme pojmem alternativní medicína? 2. Vyjmenuj alespoň 5 druhů alternativní medicíny. 3. V čem spočívá akupresura? 4. Co je to „placebo“? 5. V čem spočívá akupunktura? 6. V čem spočívá aromaterapie? 7. V čem spočívá elektroakupunktura? 8. V čem spočívá homeopatie? 9. V čem spočívá lidová medicína? 10. Jakým českým slovem lze nahradit slovo fytoterapie?

Řešení testu Ad1) Všechny druhy neklasické medicíny, které nemusí na pacientovi provádět lékař Ad2) Akupunktura, akupresura, aromaterapie, fytoterapie, homeopatie, lidová medicína… Ad3) Tlaková stimulace akupresurních bodů na těle pomáhá zmírňovat bolest a uvolňovat svalové napětí Ad4) Lék bez obsahu léčivých látek, který léčí pouze psychologickými účinky Ad5) Stimulace akupresurních bodů na těle pomocí jehliček s podobnými účinky jako akupresura Ad6) Uvolnění mysli, povzbuzení nálady pomocí vonných látek a tím i posílení zdraví Ad7) Stimulace akupunkturních bodů elektrodami s nízkým napětím s podobnými účinky jako akupresura Ad8) Léčba pomocí vysoce zředěných látek, které ve vyšších dávkách vyvolají u zdravého člověka stejné příznaky jako léčená choroba Ad9) Nejstarší léčba dostupnými prostředky (čaje, koupele, tinktury, masáže…), které si lidé většinou sami připraví a naordinují Ad10) Bylinkářství

Prameny a literatura 1. Přispěvatelé Wikipedie, Alternativní medicína [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 18:27 UTC, [citováno ] 1. Přispěvatelé Wikipedie, Alternativní medicína [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 18:27 UTC, [citováno ] 2. Přispěvatelé Wikipedie, Akupresura [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 02:23 UTC, [citováno ] 2. Přispěvatelé Wikipedie, Akupresura [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 02:23 UTC, [citováno ] 3. Přispěvatelé Wikipedie, Akupunktura [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 05:59 UTC, [citováno ] 3. Přispěvatelé Wikipedie, Akupunktura [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 05:59 UTC, [citováno ] 4. Přispěvatelé Wikipedie, Aromaterapie [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 15:01 UTC, [citováno ] 4. Přispěvatelé Wikipedie, Aromaterapie [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 15:01 UTC, [citováno ] 5. Přispěvatelé Wikipedie, Elektroakupunktura dle Volla [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 23:00 UTC, [citováno ] 5. Přispěvatelé Wikipedie, Elektroakupunktura dle Volla [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 23:00 UTC, [citováno ] 6. Přispěvatelé Wikipedie, Fytoterapie [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 18:24 UTC, [citováno ] 6. Přispěvatelé Wikipedie, Fytoterapie [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 18:24 UTC, [citováno ] 7. Přispěvatelé Wikipedie, Homeopatie [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 20:09 UTC, [citováno ]

Anotace Tato prezentace je určena k výkladu o zdraví v souvislosti s alternativní medicínou pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Tato prezentace je určena k výkladu o zdraví v souvislosti s alternativní medicínou pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Žáci se seznámí se s možnostmi alternativní medicíny, s jejich základními principy a jejich vlivem na zdravotní stav člověka. Své znalosti si mohou vyzkoušet v testu a porovnat je s uvedeným řešením. Žáci se seznámí se s možnostmi alternativní medicíny, s jejich základními principy a jejich vlivem na zdravotní stav člověka. Své znalosti si mohou vyzkoušet v testu a porovnat je s uvedeným řešením.