Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3577 - VY_32_Inovace_11.3.9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
Pedosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími pedosféru. Materiál je plně funkční pouze.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Stavba Země Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Litosféra I – úvod Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Hydrosféra – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_ Anotace: Žáci se seznámí se s pedosférou Země, vysvětlí pojmy druhy a typy půd, uvedou, proč jsou půdy pro život na Zemi tak důležité

Pedosféra půdní obal Země Obr. 1

Opakování hornina podnebí fotosyntéza ozonová vrstva skleníkový efekt humus atmosféra litosféra hydrosféra

Pedosféra není souvislá – někde na Zemi není vlastnosti půdy závisí na působení půdotvorných činitelů: hornina, ze které vzniká (matečná hornina) podnebí tvar povrchu Země čas organismy v půdě lidská činnost

Vznik půd MATEČNÁ HORNINA hornina, ze které vzniká půda hornina se rozrušuje (erozí) a tvoří se základ pro půdu na různých horninách se tvoří různě výživné půdy (na čedičích a gabrech – výživné na žulách méně výživné atd.)

Vznik půd PODNEBÍ podnebí určuje rychlost zvětrávání, vlhkost půdy, ovlivňuje vznik humusu atd. např.: tam, kde je vlhko, převládá vsakování   živiny se drží hlouběji kde převládá vypařování  živiny stoupají, půda se může zasolovat (problém v suchých oblastech)

Vznik půd TVAR TERÉNU tvar povrchu Země ovlivňuje vlastnosti půdy např.:nadmořská výška svahy údolí poloha vůči světovým stranám

Vznik půd ORGANISMY V PŮDĚ živé organismy se nazývají „EDAFON“ edafon působí na půdu a způsobuje „biologické zvětrávání“ – rozkládají jiné organické látky (z odumřelých organismů) a tvoří humus HUMUS = … rozkládání probíhá rychle v teple a vlhku čím více humusu, tím je půda úrodnější

Vznik půd půdy se tvoří až několik tisíc let PŮDNÍ PROFIL – příčný řez půdou PŮDNÍ HORIZONT – část půdy o stejném složení Obr. 2

Obr. 3

Půdní typy určují se dle povahy půdních horizontů černozem –nejúrodnější hodně humusu hnědozem – méně úrodná

Půdní druhy určují se dle velikostí částic, které půdu tvoří jílovité půdy – pod 0,002 mm hlinité půdy – 0,002-0,06 mm písčité půdy – 0,06-2 mm kamenité půdy – nad 2 mm

časté jsou přechodné druhy půd - hlinito-písčité, jílovito-hlinité … písčité půdy bývají sypké jílovité půdy bývají hutné a těžké podzemní voda ovlivňuje kvalitu půd - půdy podmáčené …

Zásahy člověka do pedosféry odvodňování krajiny - narovnáváním koryt řek – nevýhodné, voda krajinou rychle proteče pryč nevhodná a hluboká orba - mění se půdní horizont zhutňování půd těžkými stroji hnojení chemickými látkami - často jsou škodlivé používání pesticidů a jiných chemikálií

kácení lesů zabírání půdy pro stavby změny reliéfu krajiny (stavby, silnice, lomy) takové zásahy vedou k měnění vodních podmínek, zrychlují erozi, zhoršují podmínky pro půdní organismy dochází k devastaci půdy Zásahy člověka do pedosféry

Zdroje Obr. 1: LUDEK. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 3: HOLGER, K. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ŠVECOVÁ, Milada a Dobroslav MATĚJKA. Přírodopis 9: učebnice : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007, 128 s. ISBN