Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Vypařování (Učebnice strana 82 – 83)
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Vypařování a kapalnění
Kapalnění Sublimace Desublimace
Digitální učební materiál
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Vypařování a kapalnění
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
KAPALNĚNÍ.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Elektrický proud, elektrické napětí Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Paralelní zapojení rezistorů
Elektrický obvod VY_32_INOVACE_48_Uvod-el.obvod
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
Hydraulická zařízení – řešení úloh
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Schematické značky - opakování
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Vypařování , var a kapalnění
Vypařování a kapalnění
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Zobrazení zrcadlem dutým.
Polohová energie - úlohy
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Sériové zapojení rezistorů
Transkript prezentace:

Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_INOVACE_37_Vypařování a kapalnění - úlohy

Co jsou to mraky a jak vznikají? Dýchneš-li v zimě do mrazivého vzduchu, pozoruješ, jak se kolem tvých úst vznáší a pozvolna rozptyluje obláček mlhy. Jak vzniká? Mraky tvoří mlha, ve kterou zkondenzovala vodní pára vynesená do výšky teplými proudy vzduchu. Vzduch v plicích je teplý a obsahuje značné množství vodních par. Ty při vydechnutí vytvoří mlhu, kterou vidíš.

Vysvětli, jak vzniká rosa na sklenici se studeným nápojem. Vodní pára, kterou vzduch obsahuje, kapalní na stěnách sklenice. Martina kreslila na poslední chvíli vodovými barvami obrázek ke Dni matek. Navrhni, co má udělat, aby obrázek co nejrychleji uschl. Martina urychlí vysušování obrázku, pokud bude vznikající páry odvádět např. foukáním, fénem držením obrázku v otevřeném okně,... [1]

Proč se v zimě při vstupu z venkovního prostředí do vytopené místnosti zamlžují brýle? Vodní pára, kterou vzduch v místnosti obsahuje, kapalní na studených sklech brýlí. Kdy vidíš mlhu nad hrncem vody a proč se obvykle rychle rozplyne? Mlhu nad hrncem vidíme obvykle těsně před varem. po odklopení dochází ke kondenzaci par v chladnějším vzduchu. Mlha se rozplývá velmi rychle, protože její drobné kapičky se většinou okamžitě vypaří do okolního prostoru, nebo se vrací zpět do nádoby. [2]

Za horkého letního dne smývají kropící vozy prach z ulic. Proč uschne asfalt na ulici rychleji, zvedne-li se vítr? Vítr odvádí rychleji vodní páry. Proč pociťuješ chlad na mokrých rukách? Dochází k uvolňování molekul z povrchu s největší pohybovou energií. Ostatní molekuly mají pohybovou energii nižší. proto je chladnější i zbývající kapalina. Proč pomáhá pocení regulovat tělesnou teplotu? Pot je kapalný. Aby se molekuly potu odpařily, přijímají teplo i z povrchu těla. Díky tomu se tělo ochlazuje, neboť část tepla ztrácí.

Proč cítíš při stejné teplotě vzduchu větší chlad, když fouká vítr? Vítr odvádí rychleji vodní páry, více molekul přijímá teplo potřebné k uvolnění, tělo teplo ztrácí a tím se ochlazuje.

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, s. ISBN [1] 0ybkj-M:&imgrefurl= kapalneni/folder/orosena_sklenice&docid=LM6NrvDcjcjddM&imgurl= 52B%255DMOLEKULOVA_FYZIKA_A_TERMODYNAMIKA/vyparovani_a_kapalneni/orosena_sklenice/kapky_na_skle_0150.jp g&w=262&h=500&ei=XOrMT6n5G5CUOqneqBA&zoom=1&iact=hc&vpx=88&vpy=80&dur=5106&hovh=310&hovw=162&tx =84&ty=135&sig= &page=1&tbnh=116&tbnw=61&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70 [2] EiM:&imgrefurl= skel.html&docid=wuw3qqm5OvpnBM&imgurl= roseni.jpg&w=128&h=92&ei=hO3MT- CZCs_tOenTzAc&zoom=1&iact=hc&vpx=1085&vpy=196&dur=6207&hovh=73&hovw=102&tx=93&ty=49&sig= &page=1&tbnh=73&tbnw=102&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:6,s:0,i:80 Neoznačené obrázky: -kliparty z Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště