VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

NÁZVOSLOVÍ ALKYNŮ VY_32_INOVACE_3.2.CH2.04/Cc CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL213 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Alkeny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Reakce alkanů a cykloalkanů.
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Soubor prezentací : CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Alkany, alkeny alkyny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Uhlovodíky 2. Alkeny RZ –
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Názvosloví uhlovodíků
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ALKENY.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_123.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZVOSLOVÍ, DĚLENÍ, VZORCE
NÁZVOSLOVÍ ALKENŮ VY_32_INOVACE_3.2.CH2.03/Cc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Názvosloví uhlovodíků
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Nenasycené uhlovodíky
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
ALKENY.
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
ALKENY Chemie 9. třída.
Alkany.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium, Brno, Elgartova 3
ALKENY Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.2/14
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Příprava a izolace arenů.
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_09
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Nejvýznamější sloučeniny s dvojnými vazbami.
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
Alkany.
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
A324 A324.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek

 V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky, které obsahují ve své molekule jednu dvojnou vazbu. Názvy alkenů se odvozují od téhož základu jako alkany s využitím koncovky –en. Alkyny jsou uhlovodíky,které obsahují ve své molekule jednu trojnou vazbu.Názvy alkynů se odvozují od téhož základu jako alkany s využitím koncovky –yn.  Dokáže někdo vyjmenovat prvních devět alkenů a prvních devět alkynů?  ethen hepten ethyn heptyn propen okten propyn oktyn buten nonen butyn nonyn penten deken pentyn dekyn hexen hexyn

 Pro vytvoření názvů alkenů i alkynů vycházíme z pravidel uvedených u alkanů.  Zakončení –en a –yn vyjadřuje příslušnost k uvedené skupině sloučenin.  Pro vytvoření názvu jsou potřeba tři kroky: 1. Pojmenování základního uhlovodíku s použitím příslušného sufixu (přípony). 2. Očíslovat hlavní řetězec. 3. Napsat úplný název sloučeniny včetně substituentů.

 Krok 1.  Najdeme nejdelší uhlíkatý řetězec, který obsahuje nejvíce dvojných nebo trojných vazeb a pojmenujeme jej pomocí sufixu –en nebo-yn. CH 3 CH 2 H CH 3 CH 2 H C = C C = C CH 3 CH 2 CH 2 H CH 3 CH 2 CH 2 H Ano: penten Ne: hexen (dvojná vazba není součástí hlavního řetězce)

 Krok 2.  Očíslujeme hlavní řetězec z toho konce, který je blíže násobné vazbě. Je-li vzdálenost k oběma koncům stejná, začínáme od toho konce, který je blíže prvnímu větvení. 6 CH 3 5 CH 2 4 CH 2 3 CH = 2 CH 1 CH 3 CH 3 1 CH 3 2 CH 3 CH = 4 CH 5 CH 2 6 CH 3

 Zkuste sami očíslovat:  CH 3 CH = CH CH 2 CH = CH CH 3 CH 2 CH CH = CH CH 2 CH CH 3 CH 3 CH 3

 Krok 3.  Podle polohy v řetězci očíslujeme substituenty a seřadíme je v abecedním pořadí.  Polohu násobné vazby označíme lokantem(číslem) atomu uhlíku, z něhož násobná vazba vychází a vložte jej s pomlčkami mezi kmen názvu a sufix. CH 3 CH = CHCH 3 CH 3 CH 2 C CCH 2 CH 3 Př.: but-2-en hex-3-yn (starší názvoslovná norma kladla lokant, vyjadřující polohu vazby, před kmen názvu např. 2-buten, 3- hexyn, takže se v literatuře s těmito názvy setkáte).

 Jestliže má alken v molekule více dvojných vazeb, vyznačíme polohu každé z nich a jejich počet označíme násobící předponou v sufixu. Př.: -dien, -trien, -tetraen, -diyn, -triyn atd. CH 2 = CH CH = CH 2 CH 2 CH 3 hex-1,3-dien CH 2 = CH C C CH 2 CH 2 CH 3 hept-1-en-3-yn

 Ukázka tvorby názvu: CH 3 CH 3 CHCH=CHCH 2 CH 3  Nejdelší řetězec, ve kterém je dvojná vazba, má 6 uhlíků, proto základ názvu bude tvořit hexen.  Číslování řetězce bude zleva, protože zde na druhém uhlíku dochází k větvení. Násobná vazba je na uhlíku č.3, proto kmen se sufixem bude: hex-3-en.  Na druhém uhlíku je napojena methylová skupina: 2-methyl  Celkový název bude: 2-methylhex-3-en, (starší název: 2-methyl-3-hexen)

 Pro procvičení pojmenujte následující sloučeniny názvy IUPAC: CH 3 CH 3 CH 2 CH = C CH 2 CH 3 3-methylhex-3-en CH3 CH3 CH3 CH = CH CH CH = CH CH CH3 4,7-dimethylokt-2,5-dien

 Nakreslete vzorce těchto sloučenin: 3-ethyl-4-methylpent-1-en CH 2 -CH 3 CH 2 =CH-CH-CH-CH 3 CH 3 2,2,5,5-tetramethylhept-3-yn CH 3 CH 3 CH 3 -C-C C-C-CH 2 -CH 3 CH 3 CH 3

 Za domácí úkol vytvořte vzorce těchto sloučenin: 3,6-diethyl-2,4-dimethyl-4-propylokta-1,7-dien 4-ethenylhept-1-en-5yn

 Z historických důvodů existuje několik alkenů a substituentů od těchto alkenů, u kterých jsou systematickým názvoslovím IUPAC tolerovány triviální názvy. Bohužel, opět se je musíme naučit nazpaměť, protože se s nimi v literatuře budeme setkávat.  Zde jsou některé uvedeny :  Ethen = ethylen propen = propylen 2-methylbuta-1,3-dien = isopren methylenová skupina = H 2 C= vinylová skupina = H 2 C=CH- allylová skupina = H 2 C=CH-CH 2 -

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Substituční systematické názvosloví-alkeny,alkyny.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák vytváří názvy jednoduchých alkenů a alkynů.  Klíčová slova: organická chemie,alkeny, alkyny, IUPAC.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu. Dle potřeby je možné uvést další příklady například z J.Fikrt, J.Kahovec: Názvosloví organické chemie.