Prostorové uspořádání ekonomiky. Strukturu ekonomiky můžeme zkoumat ze tří základních hledisek Vlastnické vztahy Sektory nebo odvětví Prostorové uspořádání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Průmysl. O čem tato lekce bude: o průmyslu obecně, o koeficientu průmyslu, o ukazatelích charakterizujících průmysl.
Mimoprodukční funkce lesa
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
TÉMA: Daň z nemovitostí
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Socioekonomická geografie
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
Teorie optimální velikosti města
Korupce a veřejné zakázky
Podnik 6.hodina. Podnik jako soubor osobních,hmotných a nehmotných složek podnikání Podnik je právně samostatný subjekt trhu, zakládaný a provozovaný.
3.1 – Rozvoj urbanizačních center Příjemci podpory
Marketingové prostředí
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Celkový a mezní produkt
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Teorie optimální velikosti města
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Urbanizace a urbanismus
Ekonomika dopravy. Charakteristika dopravy doprava je součástí technické infrastruktury (vedle energetiky, telekomunikací, vodního hospodářství, odpadového.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Služby obyvatelstvu Klára Čermáková 3.C. Dělení podle: - oblasti spotřeby: - pro potřeby celé společnosti = kolektivní (státní správa, obrana, bezpečnost)
TRH (tržní mechanismus)
Naklady a jejich členění
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.19 Ročník1. ročník.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Strategie regionu, obce
Autor: Bc. Martin Dědič Vedoucí: doc. Ing. Jaroslav Žák, CSc.
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Úvod, základní principy a cíle
Obnova veřejné zeleně Libčice nad Vltavou
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Transkript prezentace:

Prostorové uspořádání ekonomiky

Strukturu ekonomiky můžeme zkoumat ze tří základních hledisek Vlastnické vztahy Sektory nebo odvětví Prostorové uspořádání Prostorové uspořádání ekonomiky charakterizujeme pomocí základních prostorových jednotek

Základní prostorové jednotky Sídla Obce Obec může mít charakter vesnice nebo města. Obec může být tvořena několika sídly. Rozdíl mezi obcí a sídlem spočívá : Velikost (počet obyvatel) Zastoupení výrobních a nevýrobních aktivit Právní subjektivita

Městem se stává obec, která splňuje určitá kritéria. V České republice platí následujících 7 kritérií, která byla stanovena příslušným usnesením vlády: 1. Celkový počet obyvatel trvale bydlících na zastavěném území obce minimálně V odůvodněných případech může vláda tolerovat nižší počet trvale bydlících obyvatel u obcí, které jsou významným historickým sídlem, mají výrazně městský charakter a splňují všechna další stanovená kritéria. 2. Soustředěná městská zástavba středu obce (náměstí) se zpevněným povrchem a chodníky, převažující více podlažní nadzemní zástavby. Všechny ulice a veřejná prostranství v obci jsou pojmenovány. 3. Celková zástavba obce se vyznačuje obytnými domy se dvěma a více byty a budovami sloužícími všeobecně potřebným službám. Větší část obce je vybavena veřejným vodovodem a kanalizací, místními komunikacemi a chodníky s bezprašným povrchem a veřejným osvětlením. ' 4. Rozvinutá síť veřejných a všeobecně potřebných služeb přesahující znatelně potřeby místního obyvatelstva a sloužící i pro spádové území. 5. Udržovaná veřejná zeleň a stavební objekty včetně kulturních památek, organizovaný svoz tuhých domovních odpadů. 6. Obec je vybavena základní školou, zdravotním zařízením s alespoň třemi stálými lékařskými místy a lékárnou, společenským sálem, kinem, poštou a peněžními službami, sportovištěm, tělocvičnou, ubytovacím zařízením s nejméně 20 lůžky a vede obecní kroniku. Do stávající vybavenosti obce lze započítat i zařízení, které je ve výstavbě, případně v rekonstrukci. 7. Vzdálenost obce od dalšího města

Vztahy mezi základními prostorovými jednotkami Vztahy mezi základními prostorovými jednotkami se realizují prostřednictvím prostorového pohybu, který byl umožněn rozvojem dopravy. Tento pohyb se uskutečňuje : prostřednictvím pohybu: - obyvatelstva, - dalších produktů (hmotné produkty, informace, peníze). Prostorový pohyb obyvatelstva je vyvolán nesouladem mezi místem bydliště a pracovištěm, umístěním služeb, bydlištěm známých a příbuzných. Obyvatelstvo dojíždí do jiných obcí než je místo jejich trvalého bydliště za: - pracovními příležitostmi, - službami, - sociálními kontakty

Prostorový pohyb zboží je realizován na základě dodavatelsko odběratelských vztahů firem. Pohyb hmotných produktů (cesty) Pohyb informací (finanční toky) K vytváření základních prostorových jednotek dochází na základě individuálního rozhodování ekonomických subjektů o jejich lokalizaci. Prostřednictvím vztahů jsou prostorové jednotky propojovány do regionů

Proces rozhodování o lokalizaci Fáze informační – ujasnění faktorů, které jsou zcela nepostradatelné (kvalita a cena) Fáze rozhodovací – nalezení nejvhodnější lokality – potřeba formulace vhodného kritéria

Příklady rozhodovacích kriterií -minimální výrobní náklady v přepočtu na jednotku produkce -co nejkratší vzdálenost od rozhodujících odběratelských trhů -kvalita životního prostředí -vztah majitele firmy k určité lokalitě. Z uvedených příkladů je zřejmé, že úlohu rozhodovacího kritéria může sehrát jak kritérium ekonomické, tak i mimoekonomické

Podmíněnost individuálního rozhodování Přímá prostorová přítomnost určitých subjektů je nutná pro fungování Nepřímá přítomnost určitého subjektu ovlivňuje rozhodování subjektů, které jsou nezbytné pro lokalizaci

Přímá a nepřímá podmíněnost individuálního rozhodování.

Lokalizační teorie Wilhelma Laundhardta (19. stol.) Laundhardtův lokalizační trojúhelník Využití: Analýza vlivu dopravních nákladů na lokalizaci firmy Závislost na 2 činitelích: Vzdálenost a váha Velikost dopravních nákladů přirovnával k mechanickým silám, které se snaží místo výroby přitáhnout k vrcholům trojúhelníka. Velikost této síly je přímo úměrná dopravním nákladům

Velikost dopravních nákladů přirovnával k mechanickým silám, které se snaží místo výroby přitáhnout k vrcholům trojúhelníka. Velikost této síly je přímo úměrná dopravním nákladům. Optimální umístění v místě, kde jsou tyto síly v rovnováze. Kritérium – optimalizace dopravních nákladů.

Teorie Alfreda Webera Předpoklady teorie Analýza základních faktorů náklady na dopravu náklady na pracovní sílu aglomerační výhody či nevýhody

Hledání místa min. dopravních nákladů (Laudhardtův trojúhelník) Materiálový index MI MI = váha vstupů / váha hotového produktu Firma materiálně orientovaná Firma orientovaná na trh – nezapočítává se váha ubikvitních surovin Firma je ochotna opustit místo s minimálními dopravními náklady za cenu snížení nákladů mzdových

Třetí krok – Aglomerační výhody či nevýhody Lokalizační faktor – úspora nákladů, které podnik realizuje v důsledku svého prostorového umístění

August Lösch Zohledňuje poptávku

Löschův poptávkový kužel

Další přístupy k nalezení optimálního umístění firmy