Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Požadavky k získání známky
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
VY_32_INOVACE_2C16 P OSILOVACÍ PROGRAM PRO DNEŠNÍ ŽENY.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
ZÁTĚŽOVÉ VYŠETŘENÍ Robergs a Roberts – EXERCISE PHYSIOLOGY.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Atletická průprava pro canicross
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Fyziologické aspekty sportovních her Cíl: 1)Možnosti využití sledování ANS při řízení tréniku 2) Aplikace poznatků nabytých ve FYZZ do jednotlivých sportovních.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
ZÁKLADY PRESKRIPCE PROGRAMU POHYBOVÉ AKTIVITY
Fyziologie zátěže CHR-test
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
TALENT ..
Fyziologické Aspekty Cyklických Sportů
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
ROZVOJ VYTRVALOSTI David Zahradník, PhD.
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Terénní testy a jednoduché funkční zkoušky
OBSAH SEMINÁŘE Č.3 : prezentace na zadané téma
MUDr.Kateřina Kapounková
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
jen pro vnitřní potřebu
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Didaktika tělesné výchovy
Neurofyziologie a pohybový systém 8.seminář
Krasobruslení Jméno: Veronika Vrtělová UČO: Obor: RVS/T
Anaerobní práh.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Zátěžové testy W170 Jan Horáček.
Fyziologie tělesné zátěže
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
VYTRVALOST Michl Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda

Efektivita vyučovací jednotky Je to úroveň výsledků, které dosáhneme při plnění cílů a úkolů tělesné výchovy Kritéria efektivity Úroveň splnění cíle vyučovací jednotky Struktura vyučovací jednotky z hlediska psychického a fyzického zatížení Využití vyučovací doby Účinnost funkční odezvy zvolených podnětů Zatížení ve vyučovací jednotce Zachovat vhodný sled jednotlivých složek psychického a fyzického zatížení.

Psychické zatížení Úvodní část Získání žáků pro následující pohybové aktivity – emočně motivační podněty Hlavní část Učení spolupráci, dopomoci aj. – sociální podněty Kognitivní fáze – učení nových dovedností Fáze volního zatížení – překonávání nepříjemných pocitů únavy Závěrečná část Nezapomínat na pochvalu a zhodnocení – emočně motivační podněty

Fyzické zatížení - Na začátku vyučovací jednotky rozvíjíme obratnost a rychlost Obratnost – aerobně anaerobní alaktátová energetická zóna (SF 120 – 130 tepů/min) Rychlost – anaerobní laktátová zóna (SF až 160 tepů/min) - V jedné vyučovací jednotce nejde rozvíjet všechny pohyb. schopnosti » síla nebo vytrvalost Dynamická síla – anaerobní alaktátová zóna (SF tepů/min) Všeobecná síla - anaerobní laktátová zóna (SF tepů/min) Vytrvalost – aerobní zóna (SF tepů/min)

Využití vyučovací doby Základní prvek dosažení účinnosti vyučování a učení Metoda chronometráže Sledujeme tři měřené hodnoty:  aktivní cvičební čas vybraného žáka, který měříme na průběžných stopkách – aktivní cvičení Ovlivněn obsahem učiva (složitá dovednost, jednoduchá dovednost, atletické, gymnastické nebo herní dovednosti) a typem vyučovací jednotky (nácviková, výcviková, herní) » není objektivním ukazatelem účinnosti  pedagogicky využitý čas, jejž měříme podobně – činnosti související s učením (výklad a instrukce učitele, příprava nářadí, přesuny, pozorování cvičících spolužáků)  ztrátový čas, který dopočítáváme do 100 % (celkový čas vyučovací jednotky) – zahrnuje oddechy, čekání na pořadí v družstvech, čekání na přípravu nářadí a jiné časové prostoje

Využití vyučovací doby Časově využitá jednotka Aktivní cvičební čas : % celkového času (při zaměření vyučovací jednotky např. na sportovní hry až 70 %) Ztrátový čas : nepřesáhne 20 % celkového času Vyjádření v časech pro 45 minutovou vyučovací jednotku  Čistý cvičební čas: alespoň 14 min Průměrná efektivita vyučovací jednotky: 14 – 17 minut Žádoucí hodnoty: nad 17 minut Výborná efektivita: nad 22 minut

Fyziologická účinnost vyučovací jednotky  metoda zjišťování kalorického výdeje – spíše pro laboratorní účely  odhad energetického výdeje podle tabulek Vinařického : stoj, leh, sed – energetický výdej 100 kcal/hod, klus, cvičení na místě – energetický výdej 300 kcal/hod, intensivní cvičení – energetický výdej 1000 kcal/hod. - doporučený výdej energie: 240 kcal/hod. - ve školní praxi málo využitelná, protože je náročná na přepočítávání výdeje energie z jednotlivých časových úseků na hodiny a konečné zjištění není příliš přesné.  Metoda hodnocení známek únavy žáků podle Zotova:

Fyziologická účinnost vyučovací jednotky  Metoda sledování změn srdeční (tepové) frekvence Nejpřesnější a nejjednodušší metoda doplňující chronometráž Sporttester nebo palpační technika Údaje od více žáků Nutné počítat s interindividuální variabilitou Funkční a morfologické adaptace: intenzita činnosti vyšší než 50 % maximální spotřeby O2 Školní tělesná výchova: snaha zvýšení těl. zdatnosti » průměrná SF by neměla klesat pod 140 tepů/min » během vyuč. jednotky několik vrcholů kolem 160 tepů/min a více