Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda
Efektivita vyučovací jednotky Je to úroveň výsledků, které dosáhneme při plnění cílů a úkolů tělesné výchovy Kritéria efektivity Úroveň splnění cíle vyučovací jednotky Struktura vyučovací jednotky z hlediska psychického a fyzického zatížení Využití vyučovací doby Účinnost funkční odezvy zvolených podnětů Zatížení ve vyučovací jednotce Zachovat vhodný sled jednotlivých složek psychického a fyzického zatížení.
Psychické zatížení Úvodní část Získání žáků pro následující pohybové aktivity – emočně motivační podněty Hlavní část Učení spolupráci, dopomoci aj. – sociální podněty Kognitivní fáze – učení nových dovedností Fáze volního zatížení – překonávání nepříjemných pocitů únavy Závěrečná část Nezapomínat na pochvalu a zhodnocení – emočně motivační podněty
Fyzické zatížení - Na začátku vyučovací jednotky rozvíjíme obratnost a rychlost Obratnost – aerobně anaerobní alaktátová energetická zóna (SF 120 – 130 tepů/min) Rychlost – anaerobní laktátová zóna (SF až 160 tepů/min) - V jedné vyučovací jednotce nejde rozvíjet všechny pohyb. schopnosti » síla nebo vytrvalost Dynamická síla – anaerobní alaktátová zóna (SF tepů/min) Všeobecná síla - anaerobní laktátová zóna (SF tepů/min) Vytrvalost – aerobní zóna (SF tepů/min)
Využití vyučovací doby Základní prvek dosažení účinnosti vyučování a učení Metoda chronometráže Sledujeme tři měřené hodnoty: aktivní cvičební čas vybraného žáka, který měříme na průběžných stopkách – aktivní cvičení Ovlivněn obsahem učiva (složitá dovednost, jednoduchá dovednost, atletické, gymnastické nebo herní dovednosti) a typem vyučovací jednotky (nácviková, výcviková, herní) » není objektivním ukazatelem účinnosti pedagogicky využitý čas, jejž měříme podobně – činnosti související s učením (výklad a instrukce učitele, příprava nářadí, přesuny, pozorování cvičících spolužáků) ztrátový čas, který dopočítáváme do 100 % (celkový čas vyučovací jednotky) – zahrnuje oddechy, čekání na pořadí v družstvech, čekání na přípravu nářadí a jiné časové prostoje
Využití vyučovací doby Časově využitá jednotka Aktivní cvičební čas : % celkového času (při zaměření vyučovací jednotky např. na sportovní hry až 70 %) Ztrátový čas : nepřesáhne 20 % celkového času Vyjádření v časech pro 45 minutovou vyučovací jednotku Čistý cvičební čas: alespoň 14 min Průměrná efektivita vyučovací jednotky: 14 – 17 minut Žádoucí hodnoty: nad 17 minut Výborná efektivita: nad 22 minut
Fyziologická účinnost vyučovací jednotky metoda zjišťování kalorického výdeje – spíše pro laboratorní účely odhad energetického výdeje podle tabulek Vinařického : stoj, leh, sed – energetický výdej 100 kcal/hod, klus, cvičení na místě – energetický výdej 300 kcal/hod, intensivní cvičení – energetický výdej 1000 kcal/hod. - doporučený výdej energie: 240 kcal/hod. - ve školní praxi málo využitelná, protože je náročná na přepočítávání výdeje energie z jednotlivých časových úseků na hodiny a konečné zjištění není příliš přesné. Metoda hodnocení známek únavy žáků podle Zotova:
Fyziologická účinnost vyučovací jednotky Metoda sledování změn srdeční (tepové) frekvence Nejpřesnější a nejjednodušší metoda doplňující chronometráž Sporttester nebo palpační technika Údaje od více žáků Nutné počítat s interindividuální variabilitou Funkční a morfologické adaptace: intenzita činnosti vyšší než 50 % maximální spotřeby O2 Školní tělesná výchova: snaha zvýšení těl. zdatnosti » průměrná SF by neměla klesat pod 140 tepů/min » během vyuč. jednotky několik vrcholů kolem 160 tepů/min a více