Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Raná scholastika 10.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
2013 Marek Vácha.  v seminářích se pokusíme nahlédnout do toho, co by mohlo být „křesťanství“  a podobně se pokusíme nahlédnout do oblasti zvané „environmentální.
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
Křesťanství vznik a podstata.
Vznik a vývoj náboženských představ
Občanská výchova 7. ročník
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
eklekticismus, novoplatonismus
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
Vypracoval: Jakub Moravec
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Středověká filozofie - scholastika
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Dějiny logiky II. přednáška č. 3 a 4
Středověká filosofie.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Vrcholní a pozdní scholastika 11.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Platón & „objektivní idealismus“
S POR O UNIVERZÁLIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.05.
STŘEDOVĚK Křesťanství. ÚVOD Základy křesťanského pohledu na svět položili tzv. církevní otcové odtud tato první křesťanská perioda, čerpající z antiky.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Spor o univerzália Realismus – universalia sunt ante rebus
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Elejská škola.
PLATÓN př. n. l..
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Úvod do středověku.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Význam křesťanství ve středověku
Základní filozofické otázky
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Raná scholastika 10

Scholastika - vláda Karla I. Velikého (742 – 814), francký král a 1. středověký římský císař → „karolinská renesance“; - jednota vědy a filosofie, latina; - scholastika → „školní nauka“; - rozumové zdůvodnění víry (filosofie jako „služka teologie“); - dialektická metoda: „pro“ a „proti“; - raná scholastika → „spor o univerzálie“!

Realismus vs. nominalismus - realismus → obecné má vyšší skutečnost než jednotlivé (příklon k Platónovi); - nominalismus → skutečné jsou jenom jednotliviny, obecné pojmy se nevyskytují ve skutečnosti, ale jenom v našem intelektu, jsou jenom jmény (z lat. nomen) – příklon k Aristotelovi.

Jan Scotus Eriugena (asi 810–877) - irský filosof a teolog, „první otec scholastiky“; - představitel realismu, vliv novoplatonismu.; - posmrtně obviněn s panteismu; Dílo: O rozdělení přírody. - pravé náboženství je pravou filosofií: veškerá pochybnost týkající se víry může a má být vyvrácena filosofií → velká důležitost rozumu! - světové dění začíná i končí Bohem.

4 druhy přírody 1. nestvořená a tvořící – Bůh; 2. stvořená a tvořící – božské myšlenky (ideje); 3. stvořená a netvořící – jednotliviny; 4. nestvořená a netvořící – návrat k Bohu (Bůh jako finální příčina).

Anselm z Canterbury (1033 –1109) - italský opat, arcibiskup v Canterbury, teolog a filosof, člen řádu sv. Benedikta; - v r ho papež Klement XI. jmenoval „učitelem církve“; - myšlení musí být podřízené víře, bez víry není správného poznání → „Věřím, abych rozuměl.“ (Credo, ut intelligam!)

Ontologický důkaz Boží existence Bůh je ta nejdokonalejší bytost (i pojem), jakou lze vůbec myslet. Kdyby však existovala pouze v naší mysli, bylo by možné myslet bytost ještě dokona- lejší, jež by existovala i ve skutečnosti – což je ale logický spor. Problém: Z pojmu nějaké věci (v tomto případě z pojmu Boha jako toho nejvyššího, co lze myslet) je odvozen důkaz její reálné existence.

Jean Roscelin neboli Roscellinus (cca 1050 – cca 1125) - francouzský teolog, předchůdce nominalismu; - skutečné jsou jen jednotlivé osoby a věci, obecné pojmy, druhy a rody (např. „člověk“) jsou jen slova, jež žádnou skutečnost neoznačují!

Pierre Abélard (1079 – 1142) - enfant terrible 12. st.; - studoval u Roscellina, Viléma z Champeaux i u Anselma z Laonu (všechny naštval, všichni ho vyhodili!). Dílo: Sic et non (Ano a ne); Historia calamitatum mearum (Historie mých pohrom).

- ve vztahu k problému univerzálií zastával (střední) pozici konceptualismu → univerzálie jsou myšlené představy, neexistují ani nezávisle na jednotlivinách, ale nejsou ani nahodilými jmény (flatus vocis). - obecné pojmy reálně neexistují, ale nejsou ani pouhým zvukem slova (flatus vocis), ale jakožto "jména" (nominis) jsou především výrazem "řeči„ (sermo). Obecným je tedy vztah mezi znakem a tím, co označuje (tj. označované).

Dobro a zlo… - dobro a zlo nejsou hodnoty samy o sobě (ale pouze 2 způsoby bytí); - záměr (úmysl) je důležitější než čin → jenom Bůh ví o našich záměrech, jenom on nás může soudit! „Dobrý skutek pochází z dobrého úmyslu.“

Ibn Síná neboli Avicenna (980 – 1037) - lékař („otec moderní medicíny“) a filosof; - narozen v Turkestánu; - velký vliv Aristotela! - zabýval se vztahem Boha a přírody → látka je věčná, Bůh je nehybný hybatel, z něho proudící formy se uskutečňují v látce. - problém univerzálií: v božském rozumu jsou „před“ věcmi, vzhledem k ztělesnění ve skutečnosti jsou „ve“ věcech, v hlavách lidí (jako pojmy) jsou „po“ věcech.

Ibn Rušd neboli Averroes (1126 –1198) - arabský filosof (narozen v španěl. Cordobě), zvaný „Komentátor“; Dílo: Velké komentáře, Střední komentáře, Souhrn. Tři typy mluvčích: 1. filosofové – mluví mezi sebou, 2. teologové – mluví k žákům, 3. kněží – mluví k prostému lidu.

2 základní myšlenky 1. nezrození universa – Bůh a universum existují věčně (tedy mimo čas a prostor). Není žádné „před“ a ani „po“. 2. mezi Koránem a filosofií neexistuje žádný rozpor. (Navíc: popírá nesmrtelnost jednotlivé duše, je nadosobní duch je nesmrtelný! Konat dobro je potřeba vůči němu samotnému → odmítání představy pekla, očistce a ráje!)

Moše ben Majmon neboli Maimonides (1135 – 1204) - rabín, židovský filosof a lékař; - syntéza aristotelských, arabských a židovských vlivů; - filosofie a náboženství jsou jen dvěma formami pravdy, hloubka víry je závislá na hloubce filosofického poznání; - Bůh je jednoduchá esence, vypovídat lze jenom o jeho činnosti (ne o jeho vlastnostech)! - svět byl stvořen ze svobodné Boží vůle → cílem je člověk!

Člověk a Bůh… - nezdokonalené duše nemohou dosáhnout poznání Boha, a tedy ani nesmrtelnosti (intelektualizace náboženství). - k dosažení nesmrtelnosti stačí i minimum poznání, jež shrnul ve 13 článcích víry (viz další „slajd“) →

13 článků víry (podle žida Maimonida): 1. Bůh existuje 2. Bůh je jeden 3. Bůh je netělesný 4. Bůh je věčný 5. Jedině Bůh sám může být uctíván 6. Proroctví zaznamenaná v Bibli jsou pravdivá 7. Mojžíš byl největším prorokem Izraele 8. Tóra je božského původu 9. Tóra je neměnná a nezměnitelná 10. Bůh je vševědoucí 11. Bůh trestá a odměňuje v posmrtném životě 12. Mesiáš jistě přijde 13. Nastane vzkříšení mrtvých

A na závěr…