Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: listopad Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou zátěžových situací. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule. Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhČlověk jako jedinec
Zátěžové situace
situace v životě, kdy jsou kladeny zvýšené nároky na psychiku člověka (název: konfliktní, stresové, svízelné) stupně zátěže: běžná zvýšená hraniční extrémní
Reakce na zátěžové situace, deprivace stress (= tíha, tlak, tíseň) stav psychické zátěže, který vzniká působením rušivého faktoru na člověka, během uspokojování potřeby nebo dosahování cíle situace, která přesahuje možnosti adaptace jedince; nadměrný tlak (časový, sociální)
Frustrace frustrace = zmaření → psychický stav a chování člověka, které jsou vyvolené překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb působí rušivě → aktivizuje tzv. obranné frustrační mechanismy: racionalizace regrese kompenzace potlačení
Frustrační tolerance náchylnost k frustraci není u všech lidí stejná stupeň odolnosti vůči frustraci nazýváme frustrační tolerance → projevuje se schopností dlouho snášet frustrační stav (odolnost, otužilost vůči frustrační situaci) úroveň závisí na předchozím zvládání frustrace děti hýčkané, nadměrně chráněné, mají nižší odolnost
Typy zátěžových situací problémy rodinného života rychlé životní tempo, stres závažné choroby závislost, např. na drogách globální problémy (válečné konflikty, populační exploze) zhoršující se životní prostředí vzrůstající agrese
Základní způsoby reakce na zátěžovou situaci agrese bagatelizace racionalizace kompenzace únik somatizace projekce regrese
Deprivace = strádání chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování vytčených cílů podoby deprivace: fyzická (biologická) psychická) senzorická sociální
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ. Psychologie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2010, ISBN BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN KOLEKT. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2009, ISBN