SMĚNA, SPECIALIZACE, MEZINÁRODNÍ OBCHOD Cíle: Vysvětlit proč směna zvyšuje bohatství, proč specializace vede k růstu produkce, proč se vyplatí zaměstnat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

Zahraniční obchod.
Vliv státních zásahů na mezinárodní obchod
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomie I ( Cvičení 13 – Mezinárodní obchod a obchodní politika)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD. Příčiny rozvoje odlišné klimatické a přírodní podmínky odlišný spotřebitelský vkus zvyšování efektivity – dělba práce.
Vzdělávací materiál/DUM VY_52_INOVACE_01A21
 Slovíčka „až, maximálně, nejvýše“ apod.  Slovíčko „od“  Malá písmenka  Cena uvedená bez DPH  Klamavá reklama  Zdroj:
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
A) Determinanty nabídky
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Základní ekonomické pojmy
Současný vývoj koruny k euru a dolaru Aneta Pospíšilová.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Mezinárodní obchod.
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 4. Světová ekonomikaOPF2 Transfery I, VTP Tendence: Růst nákladů na výskum Technolgická mezera Interdependence.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Nedokonalé konkurence
OE III – Mezinárodní ekonomie
Německá historická škola
Vnější hospodářská politika
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
1 IV. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Druhy nástrojů obchodní politiky Nástroje obchodní politiky Omezení obchodu Rozšíření obchodu Dovozní clo Vývozní.
V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
TRH (tržní mechanismus)
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
Politická ekonomie mezinárodního obchodu
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

SMĚNA, SPECIALIZACE, MEZINÁRODNÍ OBCHOD Cíle: Vysvětlit proč směna zvyšuje bohatství, proč specializace vede k růstu produkce, proč se vyplatí zaměstnat i lidi, kteří něco dělají hůře než vy osobně.

PŘÍKLAD Jsou dva chlapci, Petr a Pavel. Každý vlastní nějaké hračky. Rádi by si ovšem některé mezi sebou vyměnili. Jaké výměny jim poradíte? Petrovy věciUžitek pro PetraUžitek pro Pavla knížka káča míč pálka krabička Celkový užitek Pavlovy věciUžitek pro PetraUžitek pro Pavla psací pero hračka nůž čapka Celkový užitek

SMĚNA   D OBROVOLNÁ SMĚNA OBOHACUJE OBA SMĚŇUJÍCÍ. K AŽDÝ JE NA TOM NYNÍ LÉPE NEŽ PŘED USKUTEČNĚNÍM SMĚNY ( VZPOMEŇTE SI ÚČASTNÍKY STĚHOVÁNÍ VE FILMU K ULOVÝ B LESK ).   B OHATSTVÍ NENÍ MĚŘENO POČTEM STATKŮ, ALE USPOKOJENÍM Z NICH. S MĚNA UKAZUJE, ŽE BOHATSTVÍ LZE ZVÝŠIT I BEZ ZVÝŠENÍ PRODUKCE.   S MĚNA OVŠEM NAVÍC UMOŽŇUJE SPECIALIZACI A TÍM I ZVÝŠENÍ PRODUKCE.

SPECIALIZACE A SMĚNA NA ZÁKLADĚ ABSOLUTNÍCH VÝHOD   A BSOLUTNÍ VÝHODA ZNAMENÁ, ŽE JEDINEC ( FIRMA ) JE V NĚČEM LEPŠÍ NEŽ JINÍ LIDÉ ( FIRMY )   P AN N OVOTNÝ OPRAVUJE AUTA ( BERE 400 K Č / HOD ), DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ BY ASI ZVLÁDL, ALE STÁLO BY TO HODNĚ NÁMAHY A ČASU PŘI STUDOVÁNÍ PŘEDPISŮ (6 HODIN ).   P AN N OVÁK JE DAŇOVÝ PORADCE ( BERE TAKÉ 400 K Č / HOD ), V AUTECH SE MOC NEVYZNÁ ( OPRAVIL BY TO ZA 2 HOD ).   P AN NOVÁK UDĚLÁ PANU N OVOTNÉMU PŘIZNÁNÍ ZA 2 HODINY A PAN N OVOTNÝ MU OPRAVÍ AUTO ZA 45 MINUT.   S MĚNA UMOŽŇUJE, ABY KAŽDÝ DĚLAL TO, V ČEM JE DOBRÝ A OSTATNÍ SI NAKOUPÍ OD OSTATNÍCH.

SPECIALIZACE A SMĚNA NA ZÁKLADĚ KOMPARATIVNÍCH VÝHOD   U Ž VÍME, ŽE ABSOLUTNÍ VÝHODA ZNAMENÁ, ŽE JEDINEC ( FIRMA ) JE V NĚČEM LEPŠÍ NEŽ JINÍ LIDÉ ( FIRMY ). C O KDYŽ TOMU ALE TAK NENÍ ? B UDE MÍT OSTATNÍM NA TRHU CO NABÍDNOUT ?   P AN N OVÁK JE DAŇOVÝ PORADCE ( BERE TAKÉ 400 K Č / HOD ). T AKY UMÍ PERFEKTNĚ A RYCHLE ŽEHLIT KOŠILE ( ZA 1 HODINU TÝDNĚ VYŽEHLÍ VŠECHNY ).   P ŘESTO SI NAJME PANÍ N OVOTNOU, KTERÁ VYŽEHLÍ VŠECHNY KOŠILE ZA 2 HODINY A JE TEDY MÉNĚ VÝKONNÁ.

SPECIALIZACE A SMĚNA NA ZÁKLADĚ KOMPARATIVNÍCH (RELATIVNÍCH) VÝHOD   Z A UŠETŘENOU HODINU ŽEHLENÍ VYDĚLÁ PAN N OVÁK 400 K Č, KTERÉ VĚNUJE DAŇOVÉMU PORADENSTVÍ.   ZATÍMCO PANÍ N OVOTNÉ PLATÍ ZA ŽEHLEDNÍ 150 K Č ZA HODINU ( TEDY CELKEM 300 KČ ), TAKŽE 100 K Č VYDĚLÁ DÍKY SPECIALIZACI A SMĚNĚ.   P ANÍ N OVOTNÁ SE TEDY ZAPOJUJE DO EKOMICKÉHO ŽIVOTA I KDYŽ JE VE VŠEM HORŠÍ NEŽ PAN N OVÁK (N OVOTNÁ NEUMÍ ÚČTOVAT A KOŠILE ŽEHLÍ POMALU ).   K OMPARATIVNÍ VÝHODU MÁ JEDINEC ( FIRMA ) V ČINNOSTI, VE KTERÉ JE LEPŠÍ NEŽ V JINÝCH ČINNOSTECH ).   Z E SVOBODNÉHO MEZINÁRODNÍ OBCHODU BY TEDY MĚLY MÍT VÝHODY I HOSPODÁŘSKY ZAOSTALÉ ZEMĚ.

ZDROJE KOMPARATIVNÍCH (RELATIVNÍCH) VÝHOD   N AHROMADĚNÁ SPECIÁLNÍ ZNALOST ( STUDIUM, DLOUHODOBÉ HISTORICKÉ ZKUŠENOSTI ).   P ŘÍRODNÍ PODMÍNKY ( POČASÍ, PŮDA )   P ŘIROZENÝ TALENT.   R ELATIVNÍ VYBAVENOST KAPITÁLEM A PRACÍ ( ČASTO ROZDÍL MEZI VYSPĚLÝMI EKONOMIKA A NEROZVINUTÝMI ).

BARIÉRY MEZINÁRODÍHO OBCHODU   M OŽNOSTI OCHRANY TRHU : DOVOZNÍ CLO, DOVOZNÍ KVÓTA, RŮZNÉ PODMÍNKY NA KVALITU A TECHNICKÉ PARAMETRY DOVOZU APOD.   D ŮSLEDKY : OCHRANA DOMÁCÍHO TRHU ZNAMENÁ PŘEDEVŠÍM VÝHODU PRO DOMÁCÍ VÝROBCE, VYŠŠÍ CENU A MÉNĚ ZBOŽÍ PRO SPOTŘEBITELÉ.

MÝTY OBCHODNÍHO OCHRANÁŘSTVÍ   M ÝTUS OCHRANY DOMÁCÍCH PRACOVNÍCH MÍST.   M ÝTUS ROVNÉ KONKURENCE.   M ÝTUS MLADÝCH ODVĚTVÍ.