Třetí rozměr Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97
Trojrozměrnosti můžeme docílit tiskem na plochu papíru a následným slepením modelu nebo prací v programu, který iluzi třetího rozměru vytváří
Na této adrese publikoval Josef Svoboda cvičení pro vektorový editor Draw „Nakreslete síť hrací kostky“ Doporučuji na tomto cvičení zopakovat poznatky s prací ve vektorovém programu Výsledný obrázek bude vypadat takto
Nyní vytvoříme iluzi Autodesk 3ds Max
Autodesk Zdarma pro studijní účely Kvalitní výuková videa (v angličtině)
Panel pro úpravu polygonové sítě Lišta nástrojů (pohyb, Snap, Rendr) Nástroje pro tvorbu a modifikaci Nástroje orientace Ovládání pohledu Zpět, uložit Menu Úvodní obrazovka
Základní tělesa Vybereme box Upřesníme jeho parametry
Změna objektů Nakreslíme kouli a umístíme ji tak, aby byla uvnitř krychle
Označení, výběr Posun Rotace Změna měřítka Pomocí nabízených možností upravíme poměr krychle a koule Vybereme nabídku složitějších objektů Compound object-Proboolean a ořízneme rožky Úprava objektů
Booleovské operace Union – sjednocení Intersection – průnik Subtraction - rozdíl Nakreslíme a nakopírujeme dostatečné množství kouliček Pomocí dobře zvolené nabídky dosáhneme požadovaného efektu
Dosáhneme toho, aby v jednotlivých stranách kostky vzniklo půlkruhové zahloubení V prostoru se stále orientujeme pomocí všech tří pohledů Odebírání hmoty
Subtraction - rozdíl Potřebujeme-li můžeme všechny objekty převést na polygonové sítě Při práci s kostkou pokračujeme v odebírání hmoty příkazem SUBTRACTION
Materiál V liště nástrojů je zakroužkován Material Editor Z této nabídky vybíráme materiálové a barevné možnosti
Osvětlení Vybereme ikonu pro osvětlení Z nabídky zvolíme denní osvětlení a příslušný stát Nebo nainstalujeme osvětlovací tělesa do požadované vzdálenost a úhlu
Renderování Pokud jsme nastavili požadované parametry Vybereme ikonu RENDERED zadání se přepočítá a zobrazí se konečný výsledek naší práce
Pokud práci s Autodesk 3ds Max zvládneme, můžeme vytvářet působivé modely Ukázky prací P. Hotař
Kontrolní úkoly Vymodelujte podle návodu hrací kostku, zvolte povrch a osvětlení. Na uvedené WWW adrese najděte návod na kreslení hrací kostky. Podle návodu model narýsujte, zopakujte vektorovou grafiku. Model kostky můžete dokončit vystřižením a slepením.