Vybrané alternativní školy (osnova) daltonský plán (+ winnetská soustava) pragmatická pedagogika waldorfská škola Jenský plán pedagogika C. Freineta pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Jaroslav Šlehofer „Cobra“
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Etická výchova Koncepce předmětu na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Role asistenta v Montessori pedagogice
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Sdružená/komunitní škola brno
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Zdravá škola.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Buchtová Eva, Staňková Barbora. „Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ děti mají rozdílné učební schopnosti a nadání.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Průřezová témata.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
Alternativní škola Institut pro podporu inovativního vzdělávání.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Reformní pedagogika.
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Sociální dovednosti učitele
Historický vývoj pojetí vyučování
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Osobnosti zážitkové pedagogiky
Reformní pedagogika.
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Školní vzdělávací program
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAHA 7 Strossmayerovo nám. 4
Transkript prezentace:

Vybrané alternativní školy (osnova) daltonský plán (+ winnetská soustava) pragmatická pedagogika waldorfská škola Jenský plán pedagogika C. Freineta pedagogika M. Montessori antipedagogika, antiautoritativní výchova české meziválečné alternativní školy současné české alternativní přístupy

herbartismus vliv Herbarta x herbartismus profil žáka podřízen státní ideologii absolutismu nástup vynálezů, rozvoj obchodu, dopravy, vědy x reformní pg: (odkaz Rousseau, Tolstoj, Pestalozzi, Keyová, Fröbel ad.)

Daltonský plán (Parkhurstová) individualizace výuky (plán) na základě testu – smlouva na měsíc mezi U a Ž odborné učebny vlastní učební tempo, vlastní výběr samo/učiva principy: svoboda-samostatnost-spolupráce pravidla: respekt, kompetence, autonomie, aktivní učení, flexibilní organizace výuky nedostatky: přecenění aktivity žáka, nedostatečné opakování, slabé výchovné působení učitele, nezájem slabších žáků

Winnetská soustava (Washburne) učební plán na dva roky samostudium/společná výuka = ½ diagnostické testování hodnocení: ne/splnil-a denně volná hodina na opakování individuální práce ve společné třídě Individualizované učení + společná shromáždění Škola na míru (Claparéde)

Pracovní činná škola (Dewey) learning by doing manuální práce (instrumentalismus) je východiskem teoretické výuky experiment, problémová výuka, projekty (Kilpatrick), prakticismus, utilitarismus, aktivizace žáka škola jako společnost v malém (pracovny, knihovny, laboratoře, studovny) Georg Kerschensteiner: význam práce pro mravní výchovu (charakter) P.P. Blonskij: manuální práce už na MŠ (pozorování, hry)

Waldorfská pedagogika (Steiner) antroposofie tělo fyzické (minerály, 0-7), nápodoba –příklad, fantazie, volnost tělo éterické (rostliny, 7-14), poslušnost, vůle, paměť, počátky abstrakce tělo astrální (živočichové, 14-21), úsudek, uvažování, identita + lidské Já, vědomí sebe sama, lásky, svobody školné, třináct ročníků s maturitou, jeden učitel do 8. ročníku (příprava) cíl: svoboda, rovnost, tvořivost, tolerance spirálovitá výuka v epochách, holismus, náboženství, vyprávění, cizí jazyky, slovní hodnocení eurytmie důraz na estetickou výchovu, barevnost prostředí, umění, řemeslo návaznost hiberniánských škol

Jenský plán (Peter Petersen) důraz na lidskost (vnitřní síla) škola jako pospolitost, patronát starších nad mladšími tři sféry života: tělo, duše, duch = bůh, příroda, kultura (náboženství, přírodopis, antropologie) metody: rozhovor v kruhu, hra, práce, slavnost. Problémová výuka, činná škola. svobodné seskupování žáků, svobodná volba činností výuka v kurzech (povinné, volitelné), důraz na přírodopis, náboženství a život člověka týdenní pracovní plány + volný čas desetiletá výuka členěna na čtyři věkové skupiny (1-3,4-5,6- 8,9-10) škola jako obec s rodinnými prvky, školní obývák

Pedagogika C. Freineta elementární škola kopírující životní realitu – „moderní pracovní škola“ důraz na přírodu a venkov didaktický prostředek: školní tiskárna, noviny, vznik knihy života školy, korespondence. Místo učebnic volný sloh žáků. podpora zdravého životního stylu, tvořivosti, aktivity a seberealizace volba ve výuce, individuální týdenní plány třídní samospráva, participace na chodu školy hodnocení: výkonové křivky, kritické partnerství témata práce: včely a med, moje cesta do L, dějiny zavlažování

Pedagogika M. Montessori (Tajuplné dětství) krajní pedocentrismus, individualismus, náboženství/kosmická výchova, výchova smyslová hodiny ticha = cvičení individuální disciplíny – ovládání se koncentrace – denní polarizace osobnosti je základem učení svoboda, nezávislost, volba činností, sebedůvěra, sebehodnocení, senzitivní fáze (citlivost na podněty), 0-6 – základ osobnosti+vývoj inteligence, 7-12 – morálka, – sociální citlivost nejprve celek, pak části (x Komenský) kosmická výchova: orientace na didaktické předměty, na celek, na smysly důraz na podnětné prostředí: „Pomoz mi, abych to dokázal-a.“ „Ruka je nástrojem ducha.“

Vybrané alternativy postmoderny antipedagogika antiautoritativní výchova pedagogika osvobození (P. Freire) teorie odškolněné společnosti (I. Illich) Summerhillschool v Suffolku (A.S. Neill) P-C-E (Person centred education), Carl Rogers Mastery learning, B. S. Bloom.

České meziválečné alternativy Josef Úlehla, Radovánky Josef Bartoň, Domov lásky a radosti Ferdinand Krch, Dům dětství v Krnovsku Čeněk Janout, František Náprstek, František Žitný, Volná škola socialistické práce v Kladně Eduard Štorch, Dětská farma v Libni Stanislav Vrána, Tomáš Baťa, pokusná škola ve Zlíně (Příhodova reforma) František Bakule, Zpěváčci

Současné české alternativy angažované učení Škola hrou integrované vyučování Zdravá škola projektové vyučování otevřené vyučování dramatická výchova