SAVCI 4 PRIMÁTI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dominik Švarc Tomáš Bouchala
Advertisements

GIBONI.
VELCÍ PRIMÁTI VOLAJÍ O POMOC
Lvíček zlatý.
Sadili jsme stromy Nejdříve to byl strom „POHÁDKOVNÍK“, který měl i své kmotry: PaedDr. Zdeňka Szpaka, člena Zastupitelstva Zlínského kraje Mgr. Milenu.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_539_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Medvědi.
Předmět a očekávaný výstup
Obsah  Obecné informace  Rozdělení  Historie  Soužití  Vzhled  Zdroje.
Předmět a očekávaný výstup
Primáti = nehetnatci (Primates)
PRIMÁTI - OPICE Ploskochodci = těžiště těla je přesunuto na zadní končetiny. Lebka je oválnější než u jiných savců. Oči směřují dopředu = řídí se hlavně.
Primáti.
SAVCI Mammalia.
Výuková prezentace pro základní školy
Moje první prezentace Panda velká ŽIRAFA AFRICKÁ ŽIRAFA AFRICKÁ
Primáti Martin Man Jan Dresler.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_15
Tropický deštný les SAVCI.
CIZOKRAJNÉ SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Nártoun filipínský.
1. Přírodopis 7.ročník Plazi - ještěři.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.14 Anotace: Prezentace popisuje význam lesa, faunu a floru lesa. Vzdělávací oblast: Význam lesů Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk:
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Jsou opice skutečně našimi předky?
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Orangutani.
LETOUNI Letouni tvoří početnou skupinu velmi zvláštních savců (asi 750 druhů) Mezi letouny patří kaloni a netopýři Největší zvláštností jsou přední končetiny.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Řád: PRIMÁTI.
SAVCI.
Živočichové tropických deštných lesů (2)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
PRIMÁTI OPICE.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Poloopice Karolína Moravcová.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/14 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Šablona : V/2 Sada: 1/24 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:
Albatool Abbas Ali Jahaf. Panda červená je šelma rozšířená v Asii. Jde o jediného žijícího zástupce čeledi Ailuridae příbuzné lasicovitým, medvídkovitým.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Irena Kotalíková Název:VY_32_INOVACE_239_Primáti Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Výukový materiál VY_52_INOVACE_26_Opakování primáti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
SAVCI 4 PRIMÁTI.
SAVCI ŠELMY KOČKOVITÉ.
VY_32_INOVACE_06_Rozmanitost přírody-živočichové v lese
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
PLOUTVONOŽCI CHOBOTNATCI
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Ekosystém les Živočichové
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS
Řád: Primáti.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
SAVCI III 12. Řád: LICHOKOPYTNÍCI kůň Převalského.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Zoologická zahrada U kasy najdete občerstvení (k za koupení je např. párek v rohlíku) Cena zoo: dítě (do 15ti let) 120kč dospělí 180kč vyrobili:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Transkript prezentace:

SAVCI 4 PRIMÁTI

Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 40 Autor: Ošlejšková Hana Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření: 9.1.2013

Metodika: 1. Prohlédněte si prezentaci. 2. Zodpovězte na závěr otázky Metodika: 1. Prohlédněte si prezentaci. 2. Zodpovězte na závěr otázky. 3. Odpovědi si zkontrolujte. Klíčová slova: poloopice, opice, hominidé, vyšší primáti, lemur kata, lori ksukol, malpa, kotul, chápan, vřešťan, lvíček, mirikina, kočkodan, pavián, makak, gueréza, gibon, orangutan, gorila, šimpanz, monogamie, brachyace biom, reprodukce

Charakteristické znaky: - Žijí v tropech a subtropech mimo Austrálii a Antarktidu. - Mají nejvyvinutější mozek ze všech savců. - Palec stojí proti ostatním prstům. - Na koncích prstů mají nehty. - Oči směřují dopředu, umožňují plastické vidění. - Rodí obvykle 1 mládě, které vyžaduje dlouhodobou péči. - Mají mléčný a trvalý chrup. - Zkoumá je věda primatologie. - Rozdělení primátů: 1. poloopice 2. vyšší primáti

1. POLOOPICE

LEMUR KATA Žije na Madagaskaru. Denní aktivita. Živí se rostlinami a hmyzem. Rodí 1 mládě. Žije v tlupách. Velmi ohrožený živočich.

LORI ŠTÍHLÝ Žije v Asii. Velké oči, zakrnělý ocásek. Noční živočich. Pohybuje se v korunách stromů. Živí se hmyzem, ptáky, vejci, rostlinami. Ohrožený druh.

KSUKOL OCASATÝ Žije na Madagaskaru. Největší noční poloopice. Živí se larvami (dlouhý šikovný prst a výborný sluch mu pomáhají), vejci, dužinou kokosu a bambusu. Líný, samotář. Obtížně spatřitelný. Rezervace na ochranu.

2. VYŠŠÍ PRIMÁTI

MALPA KAPUCÍNSKÁ Ploskonosá opice. Střední a Jižní Amerika. Žije ve skupinách. Denní aktivita. Býložravec. Dlouhý chápavý ocas (až 50 cm dlouhý).

KOTUL VEVEROVITÝ Jižní Amerika. Lesy, pralesy, kulturní krajina. Společenský. Dorozumívají se zrakem, zvuky, močí. Živí se plody, hmyzem, drobnými obratlovci.

CHÁPAN STŘEDOAMERICKÝ Jižní Amerika. Ploskonosá opice. Ocas používá jako pátou končetinu. Živí se ovocem, hmyzem, vajíčky. Loven na maso – proto ohrožený. Vydává štěkavý zvuk.

VŘEŠŤAN REZAVÝ Ploskonosá opice. Jižní Amerika. Chápavý ocas. Býložravec. Denní aktivita. Teritorium značí hlasitým voláním, při kontaktu s jinou skupinou bojují „překřikováním“.

LVÍČEK ZLATÝ Brazílie. Ohrožený druh. Živí se hmyzem, ptáky, ještěrkami, ovocem. Aktivní po celý den. Skupinové zvíře.

MIRIKINA OBECNÁ Ploskonosá opice. Žije v pralesích Jižní Ameriky. Všežravec. Hmyz chytá skokem. Noční aktivita. Areál si značí močí. Monogamní.

KOČKODAN DIANIN Úzkonosá opice. Afrika. Dorozumívá se pohybem a zvuky. Živí se ovocem, hmyzem, drobnými obratlovci. Žije v menších skupinách. Ohrožený druh.

PAVIÁN PLÁŠTÍKOVÝ Úzkonosá opice. Afrika a Arabský poloostrov. Všežravec. Velké tlupy. Dorozumívají se mnoha zvuky.

MAKAK RHESUS Úzkonosá opice z Asie. Všežravec. Žijí v tlupách. Agresivní. Denní aktivita. Využíván k laboratorním účelům (Rh-faktor krve název dle Rhesus= makak).

GUERÉZA PLÁŠTÍKOVÁ Úzkonosá opice z Afriky. Denní aktivita. Býložravec. Menší skupiny. Ohrožena změnou biomu a lovem na kožešinu.

GIBON LAR Žije v korunách stromů. Vynikající prostorové vidění. Asie. Pohybují se brachyací (viz obrázek). Monogamní. Všežravec. Ohrožen lovem, ztrátou biomu, lovem na maso.

HOMINIDÉ

ORANGUTAN BORNEJSKÝ Žije v Indonésii a na Borneu. Žije až 60 let. Řídká a dlouhá srst. Žijí v malých skupinách. Všežravec. Chov řízený, plemenné knihy.

GORILA NÍŽINNÁ Žije v nížinných lesích Afriky. Malé skupiny. Holá tvář, husté obočí. Všežravci. Ohroženy – nízká reprodukce, nemoci, pytláctví, změny biomu.

GORILA HORSKÁ Žije ve střední Africe v nadmořských výškách od 2200 do 4000 m n. m.. Samci měří cca 180 cm, samice 150 cm.

ŠIMPANZ UČENLIVÝ Žije v Africe. Živí se rostlinami a hmyzem, umí lovit i jiná zvířata (kanibalismus). Spolupráce ve skupině. Dorozumívá se zvukem, gesty, postavením těla. Umí používat jednoduché nástroje. Ohrožen změnou biotopu a lovem.

Otázky: V jakém postavení je palec na ruce primátů? Na kterých kontinentech primáti nežijí? Jak se nazývá věda studující primáty? Jak se dělí primáti? Kteří z nich jsou nejprimitivnější? Ke kterým z nich má člověk nejblíže? Kteří zástupci patří mezi hominidy? Vyjmenujte aspoň 5 zástupců vyšších primátů. Co znamená pojem „brachyace“? Vyjmenujte aspoň 2 zástupce poloopic. Na kterém ostrově žije nejvíce poloopic?

Odpovědi: Stojí proti ostatním prstům. Austrálie a Antarktida. Primatologie. Poloopice, vyšší primáti, hominidé. Poloopice. Hominidé. Gorila, šimpanz, orangutan. Gibon lar, gueréza pláštíková, makak rhesus, pavián pláštíkový, kočkodan Dianin, mirikina obecná, lvíček zlatý, vřešťan rezavý, chápan středoamerický, kotul veverovitý, malpa kapucínská. Pohyb pomocí horních končetin. Lemur kata, lori štíhlý, ksukol ocasatý. Madagaskar.

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Prim%C3%A1ti http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/Loris_ tardigradus.jpg/265px-Loris_tardigradus.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Aye- aye_%28Daubentonia_madagascariensis%29.jpg/258px-Aye- aye_%28Daubentonia_madagascariensis%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Capu chin_Costa_Rica.jpg/258px-Capuchin_Costa_Rica.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Comm on.squirrel.monkey.arp.jpg/220px-Common.squirrel.monkey.arp.jpg http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/11001/=chapan1.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Aloua tta_seniculus.jpg/250px-Alouatta_seniculus.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/Leont opithecus_rosalia-ZOO-Jihlava.jpg/273px-Leontopithecus_rosalia- ZOO-Jihlava.jpg

Zdroje: http://upload. wikimedia

http://upload. wikimedia http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Susa_group,_mountain_gorilla.jpg/258px-Susa_group,_mountain_gorilla.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Eastern_Gorilla_area.png/260px-Eastern_Gorilla_area.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/67/Western_Gorilla_area.png/260px-Western_Gorilla_area.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Chimpanse.jpg/258px-Chimpanse.jpg