ZMYSLOVÉ ORGÁNY STAVOVCOV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Fyziologie a evoluce smyslových orgánů živočichů
Smyslová ústrojí Funkce:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Nervová soustava a smyslové orgány
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Receptory: Olga Bürgerová.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
Smysly člověka (všeobecně)
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Chemoreceptory - prezentace
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
NAŠE SMYSLY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Smyslová ústrojí Funkce:
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_03_01_dotyk.
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Prezentace – výklad učiva
Smyslové ústrojí čichu
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_ČLOVĚK - ČÁSTI TĚLA
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Rozmanitosť prírody a jej poznávanie Prírodoveda pre 4. ročník
Ryby (Osteichtyes).
ZÁHRADA VŠETKÝMI ZMYSLAMI
Prírodopis pre 9.ročník Zmysly.
Blízki spoločníci človeka
1.Chrante našu prírodu. 2.Lesy lúky. 3.Stavovce Bezstavovce
Autori: Kristína Drdáková Nikola Kufelová
Zmyslové orgány človeka
Mačka domáca.
PaedDr. Jozef Beňuška
Vodné spoločenstvo Prírodoveda 4.ročník Scarlett Salajová.
Počítač a zamestnanie Jozef Bubanec, II. D.
Margaréta Marcinčinová
Škola 21. storočia Dopytovo orientovaný projekt
Mechanoreceptory Väčšina z nich je uložená v koži
Živočíchy Zuzana Fusiková.
ZMYSLY Kristína Knapová 9.C..
LESNÉ CICAVCE.
Obehové sústavy sexta.
Človek a jeho telo.
Tematický celok: „Človek a komunikácia“
Pŕhlivce 6.ročník.
Mačka domáca.
BIELKOVINY.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Transkript prezentace:

ZMYSLOVÉ ORGÁNY STAVOVCOV Šuňavcová

Zmyslové orgány zabezpečujú spojenie medzi vonkajším a vnútorným prostredím. Stavovce ich majú špecializované podľa prostredia a spôsobu života. Chemické, plynné, mechanické, zvukové a svetelné podnety zachytávajú zmyslové bunky (receptory) v zmyslových orgánoch. Čuch, chuť, hmat, zrak a sluch – sú zmysly, ktorým živočích vníma podnety z prostredia.

ČUCH Umožňuje vnímať plynné látky. Stavovce čuchom vyhľadávajú potravu, partnerov na rozmnožovanie a komunikáciu, zisťujú nebezpečenstvo a pod. Ryby vnímajú pachy vo vode čuchovou jamkou nad ústnym otvorom. Vtáky a cicavce majú čuch v nosnej dutine (zobák, nozdry). Vtáky majú slabší čuch, dobrý čuch majú bylinožravé a mäsožravé cicavce (srna, sviňa, pes, mačka)

CHUŤ Chuť spôsobujú rozpustené chemické látky. Ryby nevnímajú chuť. Stavovce vnímajú chuť najmä na jazyku. Plazy ju cítia priamo na jazyku a podnebí, vtáky pri koreni jazyka, cicavce v chuťových pohárikoch na jazyku. Niektoré obojživelníky a  plazy majú v ústnej dutine špeciálny orgán na súčasné vnímanie čuchu, chuti aj teploty.

HMAT Hmat poskytuje informácie o dotyku, chlade, teple, bolesti. Slúži na orientáciu v priestore, dorozumievanie, obranu, komunikáciu. Hmatové bunky sú najmä v koži, ústach a na fúzoch. Ryby majú hmat na hmatových fúzy, v ústach, na perách, chrbte na análnej plutve. Vtáky majú hmat pri koreni zobáka a niektorých pierkach. Cicavce majú hmat v hmatových fúzoch, v koži, na chodidlách laby. Na obrázku sú hmatové fúzy mačky.

ZRAK Zrak stavovcov vníma svetelné podmety. Orgánom zraku je oko. Obojživelníky môžu oko vtiahnuť dovnútra. Niektoré plazy môžu otáčať očnými guľami ( chameleón ). Ryby, vtáky a cicavce majú dobre vyvinutý zrak na denné farebné videnie. Čiernobiele videnie majú živočíchy aktívne v noci a za súmraku. Najdokonalejší zrak majú dravce. Mačky vidia dobre vo dne aj v noci.

SLUCH Sluch zachytáva zvukové vlny. Sluchovým orgánom je ucho. Ryby nemajú vonkajšie ucho, majú dobre vyvinuté vnútorne ucho. Obojživelníky a plazy dobre počujú a majú vnútorné aj stredné ucho zakončené bubienkom. Ušnica rysa je pohyblivá, natáča sa za zvukom.

ĎAKUJEM ZA POZORNOSŤ