Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava TRAMVAJE V JIHLAVĚ 1909 - 1948 Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Jaroslav Huťka: Jihlava Městečko Jihlava na vršku stavěné na vršku stavěné z pevného kamene město jak říkanka, děda a čítanka kdo tiše poslouchá jistě si vzpomene Pánbůh ho postavil … Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Několik slov o Jihlavě Německy IGLAU První zmínka roku 1233 1240 horní město – těžba a zpracování stříbra 1270 královská privilegia, kodifikace horního práva, mohutné opevnění, ražba mincí 14. století – pokles těžby stříbra Husité nikdy nedobyli, město na straně katolíků 1433 vyhlášena Basilejská kompaktáta – přiznání nároků na přijímání z kalicha V 18. a 19. století velký rozvoj soukenictví Do roku 1945 velký podíl obyvatelstva německé národnosti – německý jazykový ostrov 1951 městská památková rezervace Statutární město původně pouze moravské, dnes po obou stranách česko-moravské zemské hranice Dnes sídlo Kraje Vysočina, cca 50 tis. obyvatel Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Masarykovo náměstí Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Brána Matky Boží 1899 Zemský hraniční kámen Čechy – Morava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava 1871 Rakouská severozápadní dráha (Znojmo – Kolín) staví nádraží 2 km od městského katastru – bez překlenutí hlubokého údolí řeky Jihlavy 1887 trať do Veselí n. L – stanice Jihlava město Potřeba spojení města s nádražím 1906 rozhodnutí městské rady o stavbě elektrárny a malodráhy 1908 přijata nabídka firmy AEG Union, zahájen provoz elektrárny a stavba jednokolejné tratě 26.8.1909 zahájení provozu elektrické tramvajové dráhy Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Rozchod 1 000 mm Stavební délka 3 102 m , 10 výhybek od roku 1934 3 180 m, 13 výhybek) 3 výhybny – km 0,46 Nádražní třída, km 1,45 Elektrické podniky a km 2,05 Josefské náměstí 8 zastávek Žlábkové kolejnice Maximální sklon 77,66 ‰ Napájecí napětí 500 V Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Vlastní městská elektrárna s lokalizací vedle vozovny 2 dynama o výkonu 32 kW s dieselovým pohonem + nárazová akumulační baterie s kapacitou 93 Ah Jediný napájecí bod v km 1,36 Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Vozovna se třemi vjezdy do haly, koleje pouze ve dvou vjezdech, třetí byl určen pro sklad materiálu. Odbočka do vozovny z objízdné koleje u výhybny Elektrické podniky. Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Vozový park V roce 1909 dodány 3 motorové a 3 vlečné vozy z vagonky v Grazu (2 pro přepravu osob a 1 pro přepravu nákladu). Elektrická výzbroj AEG. V roce 1912 dodán z Grazu 4. vůz s výzbrojí Siemens MV - Délka 7 580 mm, šířka 1980 mm, výška 3200 mm, rozvor 2200 mm, váha 9 000 kg VV – Délka 7 000 mm, šířka 1950 mm, výška 3150 mm, rozvor 2700 mm, váha 5 000 kg Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Změna zakrytí levých plošin ve směru jízdy 1944-1945 Skříň dřevěná, do poloviny vnější oplechování pak peřejky. 18 sedadel v podélném uspořádání. Vozy č. 1 -3 výkon 2x22 kW, vůz č. 4 2x29,4 kW. Nákladní vlečný vůz používán pro přepravu kusových zásilek a pošty – na náměstí u hlavní pošty zřízena odstavná kolej. Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava V roce 1934 dodán 5. vůz z Moravskoslezské vagónky ve Studénce. Výzbroj Škoda Plzeň. Délka 8,3 m, váha 10 000 kg, výkon 2x40 kW. Skříň dřevěná, celé vnější oplechování. V letech 1943/44 objednány u firmy Škoda dva nové vozy. K jejich dodání nedošlo. Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Jízdní řád byl přizpůsoben odjezdům a příjezdům vlaků na hlavním nádraží. Jihlavská tramvaj jezdila celý den i v noci. První odjezd z náměstí byl v 1,34 hod a poslední ve 23,41 hod. Provoz měl tedy pouze přibližně hodinovou noční přestávku. Jízdní doba v obou směrech byla 14 minut a většinou šlo o 2 až 3 spoje za hodinu. Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Vysoké opotřebení ve válečných letech bylo předzvěstí zrušení tramvajové dráhy. V roce 1945 zpracovány varianty: obnova dráhy, zavedení trolejbusů anebo autobusů v rozšířené síti. Rada města rozhodla 17.12.1945 o zavedení trolejbusů. V roce 1946 byl tramvajový provoz začleněn do Západomoravských elektráren. 14.7.1947 poslední tramvaj u Hlavního nádraží. V provozu zůstal úsek Jatky – Masarykovo náměstí do 12.11.1948. Vozy po zrušení dráhy předány do Opavy. 19.12.1948 zahájen provoz trolejbusů. Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Stavba dráhy v Komenského ulici a na náměstí. Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Všeobecný vývoj od roku 1989 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Děkuji za pozornost Prezentace zpracována s použitím podkladů z publikace Povídání o tramvajích , trolejbusech a také autobusech v Jihlavě 1909-2009 od autorů Bajera, Nováka a Vobeckého – vydalo Dopravní vydavatelství Wolf Ústí nad Labem, roku 2009 Ing. Rudolf John Senior manager Pragoimex a.s. Pod náspem 795/12 Praha 9 john@pragoimex.cz Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava