EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nástup bolševiků v Rusku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Člověk a společnost Dějepis Světové války Komunistická diktatura VY_32_INOVACE_15 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Lev Davidovič Bronštejn
Ruské revoluce 4. část.
Bolševická revoluce Revoluce v Rusku.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Vývoj v Rusku.
Rusko Člen Dohody – 1. světová válka – východní fronta
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vývoj v Číně po 2. světové válce
Ruské revoluce 1917.
SSSR a studená válka Stalinův diktát Roztržka mezi SSSR a Jugoslávií
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_2D.9.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Bachovský absolutismus Habsburská monarchie před rakousko–uherským vyrovnáním.
První světová válka III
Ruské revoluce Lenka Ertlová.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
SSSR a J.V.Stalin Vývoj v Rusku po 1. světové válce J. V. Stalin
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Československo po 2. světové válce
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
EVROPA VE 30. LETECH (I.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (VI. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Vývoj v Rusku.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XIV. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Revoluce
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Hospodářství SSSR ve 20. a 30. letech 20.století.
Střední Asie a Sovětský svaz HKS 2013 Neumanová Eva Poláková Kateřina.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:Život v Sovětském svazu mezi 1. a 2. světovou.
3. Fáze (60. léta). -Nejen z ekonomických důvodů, ale hlavně kvůli politickému útlaku utíkaly tisíce lidí z východního Německa do západního -Východní.
Základní škola Čelákovice
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
SSSR mezi světovými válkami I
Ruské revoluce 1917.
Sovětské Rusko mezi světovými válkami VY_32_Inovace_02 ŠJ-4
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 5. Ruské revoluce
Vývoj v Rusku.
SSSR mezi světovými válkami
ČÍNA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
BOLŠEVISMUS Kateřina Vozáryová, 4.B.
VY_32_INOVACE_196_REVOLUCE V RUSKU
Revoluce v Rusku 1917 Autor: Lenka Mulačová
Ruské revoluce 1917.
I. světová válka III. část.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nástup bolševiků v Rusku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: ICT 2 - Dějiny 19. a 20. století Autor: Mgr. Michal Vozobule Datum vytvoření: Garant (kontrola): Marek Brožek Ročník: čtvrtý gymnázia, oktáva Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: Pád carismu, bolševická revoluce, V.I. Lenin, ekonomické systémy v bolševickém Rusku Metodika/anotace: Materiál představuje převzetí moci v Rusku v průběhu 1. světové války. Nejprve pád cara a vznik prozatímní vlády, následně bolševickou revoluci, občanskou válku a přechod na plně bolševický režim, včetně ekonomiky. Zdroje: na konci prezentace Časová náročnost: 30 min. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Nástup bolševiků v Rusku

Cesta k VŘSR Únor 1917 – Únorová revoluce Odstupuje car Mikuláš II. V čele Ruska prozatímní vláda v čele s Alexandrem Kerenským V průběhu její vlády se vytvářejí tzv. sověty, které postupně zbavují vládu vlivu Lenin je za pomoci Německa dopraven ze švýcarského exilu do Petrohradu

VŘSR ( ) – VŘSR převrat nebyl nijak problematický, vláda již prakticky neměla vliv Přesto Lenin trval na tom, že převzetí vlády musí být násilné (marxismus) na rozdíl od Únorové revoluce nebyla lidovou záležitostí Leninovi lidé ovládli klíčové body Petrohradu, někteří občané si ani revoluce nevšimli

Faktory umožňující úspěch bolševiků 1) Během osmi měsíců od únorové revoluce se zcela zhroutil tradiční pilíř starého Ruska – armáda. Nebylo tedy nikoho, kdo by převrat potlačil 2) Bolševici dovedně využili tehdejší volání po míru „bez anexí a kontribucí“ – to, že válku ve skutečnosti prodloužili, se mělo teprve ukázat 3) Bolševici natolik věřili ve své „historické“ poslání, že byli v té době snad jedinou silou, která měla jasný „program“ (jakkoli utopický). Chtěli budovat nový svět, vystoupit z války, zrušit peníze, vyvlastnit továrny a doufali, že položí základy spravedlivé společnosti.

Občanská válka v Rusku Probíhala v letech 1917–1921 Skončila vítězstvím bolševiků Rudí (v čele Trockij) proti Bílým (zejména carští generálové) 7 miliónů lidí zahynulo (5 kvůli hladomoru) 1919–1921 rusko-polská válka (vítězství Poláků) – zabrání části Ukrajiny

Válečný komunismus Ekonomický systém, který provozovali bolševici do roku 1921 V této periodě se plně ukázaly utopické prvky marxismu Rychlé zestátnění nepřineslo požadované efekty Zemědělci museli vše předávat státu, nesměli nic prodávat – to přineslo katastrofu v podobě hladomoru 1921 – povstání námořníků v Kronštadtu Potlačeno, avšak systém reaguje

Nová ekonomická politika (NEP) Bolševici si uvědomili, že jejich dosavadní politika může přinést povstání lidu V letech 1922–1929 umožnili částečný návrat k soukromému zemědělství Některé sektory průmyslu byly taktéž v privátních rukou Zavedena pouze naturální daň (max. 10 % z výnosu) NEP rozhodnutím Stalina byl v roce 1929 zrušen Následně byl odstartován 1. pětiletý plán To znamená konec kapitalismu v Rusku

Vnitřní politika V průběhu 20. let zároveň probíhal boj uvnitř komunistické strany Trockij chtěl šířit revoluci do celého světa Lenin a Stalin byli v dané chvíli proti Trockij odjel do světa, ale byl následně odstraněn V roce 1922 vydává Lenin nařízení, které zahajuje boj proti církvím v Rusku Lenin zemřel Před tím se ještě pokusil odstavit od moci Stalina, ale neúspěšně

SSSR vzniká Svaz sovětských socialistických republik (SSSR) V roce 1924 je schválena první ústava V letech 1924–1940 vznikají další sovětské republiky, které celý Sovětský svaz dotváří

ZDROJE Obrázek na obálce prezentace: ct24/osobnosti-na-ct24/5393-velka-rijnova-socialisticka- revoluce/ ct24/osobnosti-na-ct24/5393-velka-rijnova-socialisticka- revoluce/ Velká říjnová socialistická revoluce, ct24/osobnosti-na-ct24/5393-velka-rijnova-socialisticka- revoluce/ ct24/osobnosti-na-ct24/5393-velka-rijnova-socialisticka- revoluce/ PIPES, Richard. Dějiny ruské revoluce. 1. vyd. Praha: Argo, ISBN