AUTOŘI. Pierre CORNEILLE Pierre CORNEILLE (6. 6.1606 - 1. 10. 1684) francouzský dramatik, básník a lyrik díla ovlivnila především antika jeho hrdinové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
6. H. D. Thoreau, Walden PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Advertisements

Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Slovní úlohy Procenta těžšíjednodušší
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Řecko-perské války Nejslavnější hodina Řecka. Perská říše Peršané v 5. stol. př.n.l. vytvořili obrovskou veleříši. Šáh-in-šáh Dareios I. Chtěl dobýt i.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Bůh je moje jistota..
Bojíte se francouzštiny?
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Úzká brána a cesta k životu
Užitečné závaží.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Citáty.
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Poměr v základním tvaru.
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
DRAVÍ VAČNATATCI AUSTRÁLIE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
Raná řecká tyranida, Sparta
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Staré pověsti české Alois Jirásek
Jsou v životěchvíle , kdy nám přítomnost druhého velmi chybí, a stále by jsme jej chtěli mít při sobě.
Levým tlačitkem můžeš přecházet mezi snímky
On.
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
15 věcí, které byly kdysi lepší...
Citáty . Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být.
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
Poměr v základním tvaru.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_11 TÉMA: Slované
Malé povzbuzení pro chvíle volna
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Naučil jsem se....
Charlie Chaplin.
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Řecko-perské války Boje Řeků za svobodu.
Dvourozměrné geometrické útvary
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ.
ZVUKY A TÓNY.
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

AUTOŘI

Pierre CORNEILLE Pierre CORNEILLE ( ) francouzský dramatik, básník a lyrik díla ovlivnila především antika jeho hrdinové jsou čestní a vlastenci toto pojetí dramatu ovlivnilo celý klasicismus Corneillovský hrdina (héros cornélien) obětuje svou lásku pro povinnost a čest ukazuje hrdiny takové, jací by měli dle ideálů klasicismu být Cid vrcholné dílo Cid hru čekalo vřelé přijetí jak od krále, tak od královny Rodrigo – CID zabije otce své milé sám žádá o potrestání vraha – rytířské ctnosti El Cid je odvozena z al-sīd, což v arabštině znamená "pán" nebo "velitel"

Jean RACINE ( – ) byl francouzský dramatik jeden z „velké trojky“ francouzských dramatiků 17. století (spolu s Molièrem a Corneillem) náměty čerpal především z antiky Faidra Nejznámější drama, děj se odehrává ve starověkém Řecku. Král Theseus se podruhé ožení s mladou dívkou Faidrou, jeho syn Hippolytos to těžce snáší. Faidra je však do Hippolyta zamilovaná, ale snaží se své city potlačit. Faidra se dovídá o tom, že Theseus v cizině zahynul. Rozhodne se Hippolytovi vyznat ze svých citů, ale ten její návrhy odmítá. Nabídne mu, že se s ním podělí o athénský trůn. Theseus však mrtvý není a vrací se z ciziny. Faedřina chůva mu poví, že se Hippolytos pokusil zneuctít Faidru. Theseus ho okamžitě vyžene z domu. Poté se ještě obrací k bohům, aby potrestali zločin. Faidra si uvědomuje, že byl Hippolytos nařknut neprávem, vypije jed, ale předtím se ještě přiznává Theseovi, že byl oklamán.

MOLIÉRE (Jean-Baptiste Poquelin) ( – ) francouzský herec, spisovatel a dramatik období klasicismu zabýval se tzv. nízkým dramatem, především komedií a fraškou patří k nejslavnějším dramatikům éry francouzského i světového klasicismu byla v tehdejší době velmi odvážná zejména v kritice společenských poměrů své doby zesměšňoval pokrytectví, šlechtu a její snobskou morálku v neposlední řadě v 18. století zatracovanou církev tvořil v typově barvité škále veseloher, od lidové frašky po propracovanou charakterovou zápletku problematika jeho díla - velmi rozsáhlá (lakota, pokrytectví, zištnost, cynismus, postavení žen ve společnosti atd.)

MOLIÉRE - dílo Tartuffe neboli Pokrytec (1664) ostře satirická veršovaná komedie titulní hrdina, svatoušek Tartuffe, se vetře do přízně zámožného měšťana Orgona a postupně ovládne celou jeho rodinu Misantrop aneb Zamilovaný mrzout (1666) veršovaná komedie o pěti dějstvích jedno z vrcholných autorových děl stále aktuální téma: má se člověk přizpůsobit pragmatickému politikaření a profitovat z toho, nebo má vyjádřit svůj protest tak, že se stáhne do ústraní, přičemž se zdá, že ani jeden z těchto postojů není lidsky důstojné řešení

MOLIÉRE - dílo Lakomec (1668) snad nejznámější Molièrova komedie hrdinou je vdovec, lichvář a necitelný lakomec Harpagon pro peníze je schopen obětovat vše, i rodinu a děti ztráta jeho bohatství pro něj představuje ztrátu smyslu bytí a ztrátu zdravého rozumu postava je tragikomická a představuje Moliérův důkaz o tom, že peníze přirozeně deformují charakter a mezilidské vztahy

LAKOMEC Hlavní postavou kritické komedie je šedesátiletý Harpagon (z lat. harpago = loupit), vdovec, lichvář a necitelný lakomec. Harpagon je tak lakomý, že jeho syn Kleantes si musí peníze půjčovat. Kleantes se zamiloval do chudé dívky Mariany a chce otce požádat o svolení ke sňatku. Otec ho překvapí tím, že prohlásí, že si Marianu vezme sám. Svého syna chce oženit za bohatou vdovu a dceru Elišku provdat za stárnoucího boháče. Harpagonova dcera Eliška má ale ráda druhého sluhu Valéra, jež je ve skutečnosti šlechticem, který ztroskotal na moři se svou rodinou. Odpoledne najde Kleantův sluha Čipera poklad, jež zakopal Harpagon na zahradě. Ten ztrátu brzy zjistí a vyslýchá celý dům. Přitom se také doví, že Valér se zasnoubil s jeho dcerou a chce ho oběsit. Ten však prozradí svůj původ a Mariana zjistí, že je jeho sestra. Kleantes navrhne, že vrátí peníze pod podmínkou, že dostane nazpět Marianu. Harpagon obětuje vše, jen aby získal zpět své peníze, protože jejich ztráta pro něho znamená konec života a poté, co zná původ Mariany a Valéra nenamítá nic proti svatbám svých dětí.

Jean de la Fontaine ( ) francouzský bajkař snad nejslavnější klasicistním básník vůbec bajky byly komponovány spíše jako malá dramata vyznačují se výraznou alegoričností ZAJÍCOVY UŠI Lev se porval s rohatým čtvernožcem a ve strachu dal příkaz, aby se všichni, kdo mají dva rohy na hlavě, vystěhovali z jeho země. Vůl, kozy, berani se honem stěhovali, jeleni, daňci, všechna zvěř utíká pryč. Jeden zajíc si ve stínu všiml svých dlouhých uší. Začal se bát, aby kontroloři na něj nepřišli s tím, že má rohy, a aby nebyl nějak potrestán. Rozhodne se rychle ze země utéct. Šel se rozloučit se svým sousedem cvrčkem a svěří se mu se svým trápením. Když to cvrček slyšel, rozhněval se, že zajíc žádné rohy nemá. Zajíc si nedal říct. Nakonec řekl: "A protest kdybych zved, pak do blázince šel bych hned." Charakteristika Zajíc: bojácný, panikář, ale s tím odporem má pravdu. Cvrček: nebojácný, chytrý, nedá se svést svým strachem tak jako zajíc.

O KOZE, JALŮVCE A OVCI, CO SE DALY DO SPOLKU SE LVEM Koza, jalůvka a ovce se spolčily se lvem, aby se s ním mohly dělit o ztrátu i o zisk. Jednou se chytil do pasti jelen a naši čtyři společníci se k němu sběhli, aby si jej mezi sebou rozdělili. Lev jelena rozsápal na čtyři kusy, pro každého jeden kus. O prvním kusu lev řekl: "Ten patří mně jen z důvodu, že jsem lev!" O druhém se vyjádřil takto: "Ten je také můj, protože jsem nejsilnější!" A pak řekl: "Jako nejstatečnější mám nárok i na díl třetí, a kdyby čtvrtý díl někdo z vás chtěl, mé děti, zemře dřív, než jej okusí!" Charakteristika Koza, jalůvka, ovce: v první části vychytralé, že se spolčily se lvem, protože je nejsilnější, ale pak oklamané Lev: vychytralý, lakomý.

FENA A JEJÍ DRUŽKA Byla fena, co měla rodit, ale neměla kde. Poprosila svou kamarádku, jestli by jí nepůjčila svůj dům. Když fena porodila, družka šla k sobě domů. Fena ji prosila, aby ji svůj byt ještě na čtrnáct dnů ponechala, protože její štěňata prý nemají ještě dost síly. Družka po chvíli svolila. Když termín vypršel, chtěla majitelka dům svůj zpět. Ale fena jí ukázala své zuby a zařvala: "Půjdu i s tlupou svou, půjdu, a bez meškání, však dříve již chtěla jsi nás vystrnadit!" 'Smutek vám přinese, co zlým jste dali kdysi. Dostat z nich věc, co vypůjčili si, znamená prát se celé dny a soudit, tropit mnoho hluku. Dáte-li jim prst jediný, chtějí hned celou ruku.' Charakteristika Fena: umí si leccos vyprosit, neumí oplácet dobro dobrem Družka: dobrotivá, hodná, dá se lehce obelstít

Carlo GOLDONI Carlo GOLDONI ( – Paříž) slavný italský dramatik tvůrce italské národní komedie autor mnoha desítek komedií psát se naučil už ve čtyřech letech první hru napsal v devíti letech studium práv dokončil až v roce 1731 v Raveně reformátor italské komedie, pouhou dějovou osnovu her nahradil postupně textem pro všechny postavy místo tradičních masek dostal každý herec masku podle charakteru postavy

Poprask na laguně Děj se odehrává v Chioggii – rybářská vesnice, ležící na jednom z protáhlých písčitých ostrovů nedaleko Benátek. Goldoni dovede výborně vystihnout drobné ctnosti a nectnosti, radosti, strasti, zájmy a lumpačiny svých hrdinů. Ale velkou vášeň a cit u jeho postav nenajdeme. Poprask na laguně je hra lidového humoru o prudké národní letoře, jejímž nositelem je právě lid, patří k vrcholkům Goldoniho uměleckého mistrovství. Zápletka s několikanásobnou obměnou téhož základního motivu milostné srážky probíhá prudkým tempem od začátku do konce komedie. Rázovité postavy jsou pevně odkontrastovány, vyváženy. Dialog v jeho komediích je často psán všední hovorovou mluvou. V Poprasku na laguně vrcholí jazykové umění Carla Goldoniho. Je to komedie národního temperamentu a důsledně lidového tónu, značná část její komiky spočívá v hovorové mluvě postav a ty mluví ne benátským dialektem, nýbrž mluvou rybářů z Chioggie. Řeč hry je místy i dnešnímu Italu nesrozumitelná. Carlo GOLDONI